"החתול שומר על השמנת": התפתחות נוספת בתיק רונאל פישר

בית המשפט הכריע כי עד המדינה בפרשה, רפ"ק לשעבר ערן מלכה, יקיים סינון מקדים לחומר הרב מהסמארטפון שלו ■ בית המשפט: "אין מדובר בהלכה גורפת לגבי עיון בתוצרים דיגיטליים"

"הגיעה אפוא העת לשים קץ לסאגה הבלתי נגמרת שבפנינו" - כך נכתב בהחלטת בית המשפט העליון היום (א'), בה נקבע לוח זמנים בן ימים ספורים לאיתור החומר הרלוונטי להגנתו של רונאל פישר מתוך המחשב והטלפונים הסלולריים של רב-פקד לשעבר ערן מלכה, שהודה שהעביר לרונאל פישר מידע רגיש רב מחקירות להב 433.

ההחלטה סתמה את הגולל על מחלוקת ארוכה בין הפרקליטות לבין סנגוריהם של רונאל פישר והנאשמים האחרים בפרשה, בשאלה מה יהיה דינו של חומר שהוצא מהטלפון הנייד של עד המדינה מלכה, והאם זכאים הנאשמים אשר נגדם הוא מעיד ובהם פישר, לקבלו לידיהם. עד להחלטת בית המשפט, המנגנונים שגובשו על ידי הצדדים להעברת חלק מן החומר לא הובילו לפתרון המחלוקת.

הסנגורים עתרו לקבל לידיהם חומר שהוצא מהסמארטפון של מלכה ולא הועבר לידיהם, בעוד שהמדינה התנגדה להעברת מרבית החומרים המבוקשים, בין היתר בעקבות הפגיעה בפרטיותו של העד נוכח התכתבויות אישיות ועניינים רפואיים. עוד טענה המדינה כי החומר עצום בהיקפו, והעברתו לידי ההגנה תעכב את ניהול המשפט במשך חודשים רבים, אם לא שנים.

לוח זמנים ברור

בית המשפט החליט כי מלכה יקבל שלושה ימי עבודה לצורך סינון תכתובות הקשורות ללקוחותיו כעורך דין, מידע רפואי אודותיו וכדומה. לאחר מכן, התביעה תקבל שלושה ימי עבודה לבקר את עבודתו של מלכה. במשך 5 הימים שלאחר מכן, קבע השופט יצחק עמית, "ההגנה תהא רשאית לחפש ולעיין ביתרת החומר במשרדי התביעה, על פי ההסדר אליו הגיעו הצדדים בעבר". בכך ימצו הסנגורים את העיון, "והתביעה נדרשת כמובן לשיתוף פעולה מלא". עמית הוסיף כי "אם, למרות הסינון והמיון המוקדם, ההגנה תתקל בחומרים שיש בהם משום פגיעה בחסיונות, פרטיות ואינטרסים נוגדים אחרים - עליה להחזיר החומר לידי התביעה".

בית המשפט קבע מתווה כללי, תוך שהוא מדגיש כי איננו יוצר הלכה כללית וגורפת לגבי אופן גילוי ועיון בתוצרים דיגיטליים, ולפיו יש ללכת בדרך הבאה: סיווג ומיפוי ראשוני של הקבצים ייעשה על ידי התביעה, ולאחריו, זכאית ההגנה לבקש חיפוש מושכל על פי חיפוש ממוקד או טכנולוגיה ישימה אחרת, במשרדי התביעה. השופט הוסיף כי גם בשלבים מוקדמים של ההליך, יש מקום לשיתוף פעולה בין הצדדים "מבלי להטריח כל שני וחמישי את בית המשפט".

באשר לנסיבות הספציפיות לעניין פישר, קבע בית המשפט כי, כטענת ההגנה, אין מדובר בחומר רב, אך הוא קיבל את עמדת המדינה בשאלת היקף החומר שלבסוף יועבר, בקבעו כי "כדי לסנן את החומר באופן שיקל עוד יותר על מלאכתה של ההגנה וגם ימנע פגיעה בחסיונות, בפרטיות של מלכה ושל צדדים שלישיים או בערכים מוגנים אחרים" - יש להשתמש בשלב הראשון בהצעתו של מלכה כי הוא עצמו יסנן את החומר. הצעה זו הייתה מקובלת בשעתו על המדינה.

"לא אכחד כי על פניו יש לכאורה טעם לפגם בהצעה זו, בבחינת הצבת החתול לשמירה על השמנת. אלא שבמחשבה שנייה, איני סבור כי מדובר בהצעה מופרכת. בסופו של דבר, החשש העיקרי הוא לפגיעה בחסיון עו"ד מלכה-לקוחותיו, ובפרטיותו של מלכה ושל צדדים שלישיים הקשורים עמו", קבע עמית, והוסיף כי, כאמור, המדינה תבקר את המיון הראשוני שיבוצע על ידי מלכה, ולאחר שתבחן אם אכן היה מקום ל"פסילת" החומר על ידיו - תעביר לסנגורים את יתרת החומרים.