מהגר, מחפש אהדה במדינה חדשה? ישראל לא בשבילך

סקר חדש של גאלופ מציב את ישראל בתחתית מידרג המדינות שחובקות את הבאים בשעריהן ■ ממצא בולט: אזרחי חלק מהמדינות (אך בהחלט לא כולן) שנמצאות במגע מתמיד עם מהגרים פיתחו את היחס השלילי ביותר אליהן

שוטרים הונגרים עוצרים מהגרים / צילום: רויטרס
שוטרים הונגרים עוצרים מהגרים / צילום: רויטרס

סקר גלובלי של גאלופ מציב את ישראל בתחתית רשימה שמדרגת מדינות על פי היחס של אזרחיהן למהגרים. ככל שהיחס חיובי יותר, המדינה מדורגת במקום גבוה יותר. ישראל זכתה ב-1.87 נקודות מתוך 9 נקודות אפשריות והיא ממוקמת במקום החמישי מעל המדינה שחותמת את הרשימה - מקדוניה. בסך-הכל, נסקרו 138 מדינות.

אחת מהממצאים הבולטים בסקר: אזרחי חלק מהמדינות (בהחלט לא כולן), שנמצאות או נמצאו במגע מתמיד עם מהגרים, פיתחו את היחס השלילי ביותר אליהן. האנליסטים של גאלופ מציינים, כי 9 מהמדינות בעשירה הסוגרת, עם ניקוד של 2.37 או פחות - נמצאות באירופה וכולן נמנו עם מדינות הגוש הסובייטי, לפני התפוררותו. רובן ממוקמות לאורך נתיב ההגירה הבלקני, שהזרים מהגרים אפריקאים ומזרח-תיכונים מיוון לגרמניה.

ישראל, המדינה היחידה בעשיריה הסוגרת שאינה ממוקמת באירופה, התמודדה עם זרם של מבקשי מקלט מאפריקה בעשור שחלף, מציינים האנליסטים של גאלופ. יחד עם זאת, מדינות אחרות, שנהפכו מוקד משיכה למהגרים, כגון גרמניה, שוודיה, נורווגיה , צרפת וארה"ב מדורגות במקומות גבוהים ברשימה, עם ניקוד גבוה יחסית.

ואלה המדינות בעשיריה הסוגרת, כלומר אלה שלאזרחיהן היחס העוין ביותר למהגרים (ככל שהניקוד הנמוך יותר, לאזרחים יחס עוין יותר): מקדוניה (1.47), מונטנגרו (1.63), הונגריה (1.69), סרביה (1.80), סלובקיה (1.83), ישראל (1.87), לאטוויה (2.04), צ'כיה (2.26) ואסטוניה (2.37).

המדינות בעשיריה המובילה, כלומר אלה שאזרחיהן מגלים את היחס האוהד ביותר למהגרים, הן: איסלנד (8.26), ניו-זילנד (8.25), רואנדה (8.16), סיירה-ליאון (8.05), מאלי (8.03), אוסטרליה (7.98), שוודיה (7.92), ניגריה (7.76) ובורקינה פאסו (7.74).

הסטטיסטיקאים של גאלופ יצרו את "מדד קבלת המהגר", שמבוסס על היחס למהגרים לפי מידת הקרבה הפוטנציאלית של המהגרים לנשאלים: מהגרים שחיים בארצך; מהגר שנעשה שכן שלך; מהגר שהתחתן עם בן/בת משפחה קרוב/ה. הנשאלים התבקשו להגדיר את דעתם על כל אחת משלוש האפשרויות: 'זה דבר טוב', 'זה דבר רע' או 'זה תלוי'. תגובה של 'זה דבר טוב' זכתה ב-3 נקודות; 'זה תלוי' בנקודה אחת ו'זה דבר רע' - באפס נקודות. כאמור, מספר הנקודות המרבי הוא 9 נקודות.

פילוח התוצאות מראה, כי הציון הגלובלי (הממוצע לכל מדינות תבל) הוא 5.29 נקודות. 77 מדינות זכו בציוון גבוה יותר מהממוצע ו-61 מדינות זכו בציון נמוך יותר. 54% מהנשאלים ברחבי תבל אמרו שנוכחות מהגרים בארצם 'זה דבר טוב'. 50% אמרו, שמהגר שעובר לגור בשכנותם 'זה דבר טוב'. ו-44% אמרו, כי חתונה של בן/ת משפחה קרוב/ה עם מהגר היא "דבר טוב'.

פילח לפי אזורים גיאוגרפיים מראה, כי המזה"ת וחבר המדינות העצמאיות (מדינות הגוש הסובייטי לשעבר) הם האזורים העוינים ביותר למהגרים (3.70 ו-3.26 בהתאמה). האזורים האוהדים ביותר הם מדינות האוקיינוס השקט (אוסטרליה וניו-זילנד) עם 8.02 נקודות; אמריקה הצפונית (7.27) ומדינות אפריקה מדרום לסהרה (6.47).

עוד העלה הסקר, שככל שאדם משכיל יותר, הוא ייטה להתייחס באהדה רבה יותר למהגרים.