למרות האלטרנטיבות: רשתות האופנה הישראליות מוכרות יותר

התחזקות השקל ביחס לדולר סייעה לשיפור הרווחיות הגולמית, אולם השפיעה לשלילה על השורה התחתונה של הרשתות

חנות של פוקס / צילום: תמר מצפי
חנות של פוקס / צילום: תמר מצפי

למרות החששות מהתרחבות האלטרנטיבות לרכישת בגדים, בעיקר בהשפעת רכישות מקוונות, עלייה ברכישות בחו"ל בשל יציאה מוגברת של ישראלים לחופשות ועוד, 3 חברות האופנה הציבוריות הישראליות סיכמו את מחצית השנה עם שיפור ניכר במכירות, כשהן נהנות גם מהתחזקות השקל ביחס לדולר.

הדוחות הכספיים לרבעון השני ולמחצית הראשונה של 2017 שפרסמה אתמול (א') חברת קסטרו , שבשליטת משפחת רוטר, סגרו תקופת פעילות בסיכומה נראה כי הצרכן הישראלי ממשיך להשקיע חלק ניכר מזמנו בחנויות קסטרו ושתי עמיתותיה הבורסאיות - פוקס וגולף, ולהגדיל את היקף הרכישות שהוא מבצע אצלן.

ואולם, לצד זאת, בתקופה המדוברת התקשו החברות לתרגם את השיפור במכירות לשורה התחתונה, ובעוד פוקס  וקסטרו סבלו מעלייה משמעותית בהוצאות המימון שלהן, גולף , שסבלה מהפסדים כבדים חד-פעמיים ב-2016, עדיין לא מצליחה להרוויח.

מהיכן באה הצמיחה במכירות? בין היתר, ההתחזקות של הקבוצות הגדולות בענף האופנה מאפשרת להן כוח רב יותר מול קבוצות הקניונים, המאפשר להן להשיג מיקומים אסטרטגיים ואטרקטיביים יותר בתחרות מול הרשתות הבינלאומיות, כמו זארה ו-H&M, דבר המחליש לעומתן את רשתות האמצע המקומיות, שאינן חלק מהקבוצות הגדולות.

עם זאת, על אף הנתונים היפים המדווחים בדוחות, רשתות האופנה נאלצות להתמודד בשנים האחרונות עם עומסי שכר דירה גבוהים בקניונים שנחתמו לפי 5-10 שנים, מה שמשפיע על התוצאות. לצד האתגר הזה, מתמודדות הרשתות עם שני גורמים נוספים המשפיעים על פעילותן - עליית שכר המינימום מחד (בצד ההוצאות) ומעבר של קונים לאתרי אונליין בינלאומיים, המאיימים על יכולתן לשמור על רמת המחירים הנוכחית (בצד ההכנסות).

879 מיליון שקל היה היקף ההכנסות המצרפי של 3 חברות האופנה לרבעון השני של השנה - סכום המשקף שיפור של 4% ביחס לרבעון המקביל, וזאת כשכל 3 החברות הציגו שיפור בפעילות השוטפת.

את השיפור הרבעוני הגדול ביותר, שעמד על כ-5%, הציגה קסטרו עם הכנסות רבעוניות של 271 מיליון שקל - המיוחס בעיקרו לפתיחת חנויות חדשות והגדלת שטחי מסחר בחנויות קיימות. השיפור בהכנסות המצרפיות למחצית השנה, שהתקרבו ל-1.7 מיליארד שקל, גדול יותר ועומד על כ-7% - כשפוקס, הגדולה מבין השלוש בהיקפי פעילותה, הציגה שיפור של כ-8% בהכנסותיה למחצית השנה שהתקרבו ל-740 מיליון שקל, לעומת עלייה של כ-5%-6% במכירות המחצית של קסטרו וגולף, שהגיעו לכ-510 וכ-420 מיליון שקל בהתאמה.

בקסטרו מייחסים את השיפור במכירות לפתיחת חנויות חדשות ולהגדלת שטחי מסחר בחנויות קיימות. בפוקס מייחסים אותו לעלייה במכירות בחנויות זהות ולהגדלת שטחי מסחר וכן לצמיחה בפעילות המותג Foot Locker - שפעילותו החלה במארס האחרון, ואילו בגולף נהנו מעלייה בפעילות חברת עדיקה וכן משיפור בפעילות אופנת הבית של הרשת.

פוקס, שבשליטת משפחת ויזל ואברהם פוקס, מציעה שלל מותגי אופנה בישראל, שמלבד פוקס כוללים את אמריקן איגל, מנגו, The Children's Place ועוד. בנוסף היא פועלת בתחום כלי הבית ומחזיקה ב-50% בחברת ללין.

גולף, שבשליטת חברת ההחזקות כלל תעשיות (כת"ש) של לן בלווטניק, מחלקת את פעילותה למגזר אופנת הלבשה, באמצעות כמה רשתות, ומגזר אופנת בית, הכולל מכירת מוצרי טקסטיל, כלי מטבח, ריהוט הלבשת ילדים ונשים.

6% היה השיפור ברווח הגולמי הרבעוני שהציגה כל אחת מ-3 החברות, שנהנו שלושתן מהתחזקות השקל ביחס לדולר - שהובילה לשיפור בעלויות הרכש. הרווח הגולמי הרבעוני, ששיעורו ברבעון השני, היה הגבוה מבין 3 החברות ועמד על יותר מ-63%, והסתכם ב-171 מיליון שקל, ובסיכום מחצית השנה הרווח הגולמי של קסטרו עלה ב-5% ל-300 מיליון שקל.

במחצית השנה החברה לא הצליחה לשפר את שיעורו מהמכירות, והיא מסבירה זאת בכך שברבעון הראשון של השנה היא הגדילה את שיעור ההנחות שהעניקה על מוצריה, וכי זו קוזזה בחלקה בהשפעות מט"ח.

56 מיליון שקל היה הרווח הנקי המצרפי שהציגו 3 החברות בסיכום רבעוני - סכום המשקף זינוק של קרוב ל-80% ברווחיהן המשותפים, וזאת כאמור בעיקר בהשפעת הפסד רבעוני כבד של כ-30 מיליון שקל שהציגה גולף ברבעון המקביל אשתקד.

הרבעון המקביל היה רע במיוחד עבור גולף, בהשפעת רכישות שהתברר שנעשו במחירים מנופחים - פעילויות חנויות מותגי טופשופ וחנות האופנה המקוונת עדיקה, והובילו אותה אז לגרוע מהמוניטין שלהן ולירידות ערך.

בסיכום הרבעון השני נמחקו הפסדיה של גולף, אולם עלייה בהוצאותיה השפיעו על השורה התפעולית והובילו לרווח רבעוני מזערי של כ-400 אלף שקל.

מי שנהנתה מקפיצה של 16% ברווחיה הרבעוניים, ל-24 מיליון שקל, הייתה קסטרו, שבסיכום רבעוני נהנתה גם מרווחי חברות כלולות של קרוב ל-7 מיליון - המשקפים את חלקה ברכישת נתח ממניות רשת האופנה הודיס שלא היו לה בתקופה המקבילה. פוקס היא עדיין הרשת עם הרווח הרבעוני הגדול ביותר למרות צלילה של 23% בהיקפו, לרמה של 31 מיליון שקל.

למרות שיפור במכירות וברווח הגולמי הרבעוני, פוקס הציגה ירידה בשורה התפעולית בהשפעת ירידה בפעילות בחו"ל ופגיעה משינויי מט"ח. בנוסף היא סבלה מעלייה בהוצאות המימון שהשפיעו על רווחיה.

גם בסיכום המחצית הראשונה של השנה, השפעתה של גולף ניכרת על הרווח הנקי המצרפי של 3 החברות, שעמד על כ-26 מיליון שקל. זאת לאחר שבסיכום מחצית השנה הציגה גולף הפסד של כ-6 מיליון שקל, לעומת הפסד כבד של 47 מיליון שקל במחצית המקבילה, שגרר אז להפסד של כ-7 מיליון שקל בסיכום רווחי מחצית השנה של שלוש החברות.

בסיכום המחצית בולטת צלילה דו-ספרתית של 36% ברווחי פוקס, ל-13 מיליון שקל - בעיקר בעקבות זינוק של 225% בהוצאות המימון שלה, ל-26 מיליון שקל בהשפעת שינויי מט"ח ועסקאות הגנה.

בדומה לפוקס, גם רווחיה של קסטרו למחצית השנה נשחקו ב-5% ל-18 מיליון שקל בשל עלייה ניכרת בהוצאות המימון נטו שלה - שזינקו פי 10 והתקרבו ל-9 מיליון שקל, גם אצלה בעיקר בשל עסקאות הגנה וכן עלייה בהוצאות ריבית בעקבות עלייה בהיקף ההלוואות. 

 "הכנסות חברות האופנה ברבעון השני ב-2017"
  "הכנסות חברות האופנה ברבעון השני ב-2017"

רשתות אופנה
 רשתות אופנה

תוצאות חברות האופנה רבעון 2, 2017 במיליוני שקלים
 תוצאות חברות האופנה רבעון 2, 2017 במיליוני שקלים

מניות חברות האופנה מתחילת השנה: גולף בולטת לשלילה, פוקס לחיוב
 מניות חברות האופנה מתחילת השנה: גולף בולטת לשלילה, פוקס לחיוב