אחרי השימוע: לע"מ לא תשלול תעודת עיתונאי לכתב אל-ג'זירה

לשכת העיתונות הממשלתית הודיעה כי בשימוע שנערך לאליאס כראם הוא הבהיר את דבריו, וכי כעת בכוונתה "לעקוב אחר דיווחיו בששת החודשים הקרובים" ■ שר התקשורת איוב קרא מנסה מזה זמן מה להוביל מהלך לסגירת פעילות רשת אל-ג'זירה בישראל

 כתב אל-ג'זירה אליאס כארם/ צילום מתוך יוטיוב
כתב אל-ג'זירה אליאס כארם/ צילום מתוך יוטיוב

לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) הודיעה היום (ד') כי החליטה להשהות את ההחלטה לשלול את תעודת העיתונאי של כתב אל-ג'זירה אליאס כארם, לאחר השימוע שנערך לו בנושא לאחרונה.

לפני כשבועיים הודיע מנהל לע"מ, ניצן חן, כי בכוונתו לשלול את תעודת העיתונאי של כראם בעקבות דברים שאמר בראיון שהעניק לערוץ טלוויזיה של האחים המוסלמים.

בראיון, שנערך לפני יותר משנה, אמר כראם בין היתר כי "כעיתונאי ‏פלסטיני ‏שנמצא באזור כבוש או ‏באזור ‏עימות, ‏העבודה‏ העיתונאית היא חלק אינטגרלי מההתנגדות ומהעשייה הפוליטית והחינוכית".

בתגובה לדברים מסר אז חן כי הם דבריו של כראם ‏"מעמידים ‏בסימן ‏שאלה את‏ יכולתו לסקר‏ כעיתונאי ‏מקצועי, נציג ‏רשת ‏זרה,‏ את ‏הסכסוך‏ הישראלי-פלסטיני, ‏בו‏ לדבריו‏ הוא ‏נוטל ‏חלק‏ פעיל", וכי בכוונתו לשלול את תעודת העיתונאי שלו בכפוף לשימוע.

היום הודיעה לע"מ כי בשימוע שהתקיים לפני 9 ימים הבהיר כראם את דבריו. "לאור דבריו החד-משמעיים החליטה לע"מ שלא לשלול מיידית את תעודת העיתונאי של כראם", אלא "לעקוב אחר דיווחיו באל-ג'זירה בששת החודשים הקרובים, על-מנת לוודא כי אמירותיו הנחרצות אכן באות לביטוי בעבודתו העיתונאית בפועל, ולא נאמרו מן השפה אל החוץ".

לפי הודעת לשכת העיתונות הממשלתית, כראם הבהיר כי "לא הייתה לו כוונה לתמוך או להביע אהדה להתנגדות מזוינת", וכי "ההתנגדות עליה דיבר אינה התנגדות אלימה אלא התנגדות באמצעות העט, המילה והמצלמה".

עוד הבהיר כראם בשימוע כי 90% מעבודתו העיתונאית נעשית בתוך תחומי ישראל, וכי לתפיסתו ההתנגדות עליה דיבר היא "לכיבוש יהודה ושומרון ואינה לעצם קיומה של מדינת ישראל".

את תגובתו של כראם, אזרח ישראלי תושב נצרת המחזיק בתעודת לע"מ מאז 2011, לא ניתן היה להשיג היום. מנהל אל-ג'זירה בישראל, וואליד אל-עומרי, מסר כי הרשת מסתפקת בהודעת לע"מ, וכי הוא אינו מעוניין להרחיב בעניין.

חן מסר באמצעות הודעה לעיתונות כי לצערו "בעת האחרונה הצטברו דיווחים ברשת הטלוויזיה אל-ג'זירה, אשר אינם עומדים באמת מידה עובדתית, ציבורית ומקצועית. בחודשים הקרובים לע"מ תעקוב אחרי דיווחי הרשת בישראל בערבית ובאנגלית, ולא תהסס - לאחר התייעצות עם גורמים משפטיים וביטחוניים - להסיק את המסקנות המתבקשות".

המהלך לשלילת תעודת העיתונאי מכראם, ממנו נסוגה לע"מ היום, משתלב עם מאמצים שמוביל שר התקשורת החדש, איוב קרא, לסגירת פעילותה של רשת אל-ג'זירה ישראל. בתחילת החודש ערך קרא מסיבת עיתונאים בה הכריז על שורה של צעדים שבכוונתו ליישם, וביניהם שינוי חקיקה, כדי שאפשר יהיה למנוע מהרשת לפעול מישראל.

בין הצעדים הללו הזכיר קרא גם פנייה ללע"מ עצמה כדי שתשלול את תעודת העיתונאי מכתבי אל-ג'זירה הפועלים בישראל, אך כפי שניתן ללמוד מהודעת לע"מ מהיום, אפילו מהלך מוגבל בהרבה של שלילת התעודה מעיתונאי מסוים על רקע ספציפי, הסתיים בינתיים ללא השלכות מעשיות.