כתב אישום נגד יוסי בן-דוד, ראש עיריית יהוד-מונוסון לשעבר

בין היתר טוענת הפרקליטות כי בשנים 2009-2013 פעל בן-דוד לקדם את ענייניו של חברו אליהו עזרא, קבלן בנייה בעיר, במסגרת פרויקט בנייה במתחם מלון "אוויה" ביהוד, זאת כשבין השניים שוררת תלות כלכלית מהותית

האישומים בשחיתות נגד העומדים בראש ערים מרכזיות בארץ נמשכים: שבועיים בלבד אחרי שראש עיריית רמת-גן, ישראל זינגר, הוזמן לשימוע לפני העמדה לדין בגין עבירות שחיתות, הגישה היום (ד') פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) כתב אישום כנגד יוסי בן-דוד, ראש עיריית יהוד-מונוסון לשעבר.

בן-דוד מואשם בעבירת מרמה והפרת אמונים ועבירת מס. בכתב האישום, שהוגש לבית משפט השלום בראשון-לציון, טוענת הפרקליטות כי במהלך השנים 2009-2013, במסגרת תפקידו כראש עיריית יהוד וכיושב-ראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה יהוד-מונוסון, פעל בן-דוד לקדם את ענייניו של חברו אליהו עזרא, קבלן בנייה בעיר, במסגרת פרויקט בנייה במתחם מלון "אוויה" בעיר יהוד, זאת כשבין השניים שוררת תלות כלכלית מהותית.

כך, לפי הנטען, במסגרת פעולותיו של בן-דוד בעסקת נדל"ן פרטית במרכז יהוד, הכוללת שני בתים ושתי חלקות מקרקעין המיועדות לבנייה, העמיד עזרא לבקשת בן-דוד ערבות בנקאית לפירעון חובת הלוואה בסך של כ-2 מיליון שקל, שיועדה להשלמת קניית שני הבתים באותם מקרקעין לטובת בן-דוד.

בנוסף, כותבת הפרקליטות, חרף מגעים שונים של בן-דוד עם בעלי הזכויות בקרקע לקניית שתי חלקות נוספות באותם מקרקעין המיועדות לבנייה, נמכרו אותן חלקות בסופו של יום לעזרא בהתאם לתנאי המכירה שסוכמו עם בן-דוד. לפי האישום, בהמשך נמכרו זכויותיו של עזרא במקרקעין לקרובי משפחתו של בן-דוד בתמורה לכ-1.9 מיליון שקל.

לדברי הפרקליטות, עד מועד הפתיחה בחקירה לא הועברו כל התשלומים המוסכמים בחוזה המכירה לעזרא. "על אף ניגוד העניינים שנבע מקשריו האישיים של בן-דוד עם עזרא והתלות הכלכלית ששררה ביניהם על רקע עסקת המקרקעין, פעל בן-דוד במסגרת תפקידו כראש העירייה לקידום ואישור פרויקט הבנייה במתחם מלון אוויה ביהוד בפני הוועדות לתכנון ובנייה, מינהל מקרקעי ישראל, היועץ המשפטי לממשלה וגופים רשמיים נוספים, מבלי שדיווח על ניגוד העניינים המהותי לאף אחד מן הגורמים מולם פעל לקידום הפרויקט, ותוך פגיעה ממשית בטוהר המידות של עובדי הציבור, אמון הציבור בעובדי הציבור ותקינות פעולת המינהל".

"הנאשם קיבל החלטות כראש העירייה ויו"ר הוועדה המקומית והפעיל את מלוא כובד משקלו לקידום האינטרסים הכלכליים של עזרא אל מול הוועדה המחוזית, ממ"י והיועץ המשפטי לממשלה, תוך שהוא נמצא בניגוד עניינים מהותי", נאמר בכתב האישום. "במעשיו המתוארים לעיל פעל הנאשם בניגוד עניינים מהותי בין חובותיו כנבחר ציבור וכעובד ציבור בכיר לבין האינטרסים של עזרא ושלו, שמקורם ביחסי חברות עמוקים לאורך שנים ובתלות כלכלית ששררה בין הנאשם לבין עזרא. הנאשם לא דיווח על ניגוד העניינים המהותי בו היה נתון במהלך כהונתו כראש העירייה יהוד".

עוד כתבה הפרקליטות כי "נוכח תפקידו הציבורי הבכיר כראש העירייה של העיר יהוד וכיו"ר הוועדה המקומית ונוכח האינטרסים המשמעותיים עליהם הופקד והסמכויות שהוקנו לו כנאמן הציבור, פגע הנאשם פגיעה מהותית בכל אחד מן הערכים הבאים: טוהר המידות של עובדי הציבור, אמון הציבור בעובדי הציבור ותקינות פעולת המינהל. במעשים אלה ביצע הנאשם במסגרת מילוי תפקידיו מעשה של מרמה והפרת אמונים הפוגע בציבור".

כמו כן, בכתב האישום נטען כי במהלך הצהרת הון שהוגשה על-ידו, לא הצהיר בן-דוד לרשות המסים על 4 נכסים שנמצאו בבעלותו, שהוא מיופה-כוח בהם או משמש כנאמן בעניינם.

כתב האישום הוגש באישורו של פרקליט המדינה שי ניצן, לאחר שנדחו טענותיו של בן-דוד בהליך שימוע שנערך לו, על-פי המלצת פרקליטות מיסוי וכלכלה.

החקירה בוצעה על-ידי משטרת ישראל יחד עם יחידת יהלום וחקירות מע"מ ירושלים ברשות המסים. התיק מנוהל בידי עו"ד לואי עיאדאת מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

עורכת הדין אירית באומהורן, המייצגת את יוסי בן דוד מסרה בתגובה: "יוסי בן דוד יודע כי כראש עיר וכאיש ציבור פעל כל שנות כהונתו אך ורק לטובת עירו ביושר ובנאמנות מוחלטת, והוא סמוך ובטוח כי ישוב וישרת את הציבור בעתיד. מכל העבירות החמורות בגינן נחקר ארוכות נותרה טענה על עבירת עוון, לכאורה הפרת אמונים בגין ניגוד עניינים, עבירה שתידון בבית משפט שלום.

"בן דוד כופר בכתב האישום שהוגש נגדו, ומשוכנע כי כפי שרוב הטענות נגדו בתחילת החקירה התבררו, בלשון המעטה, כלא נכונות וללא כל בסיס, כך יתברר גם לגבי השארית שנותרה".

ובינתיים ברמת-גן

לפני שבועיים, בזמן שראש עיריית רמת-גן המיתולוגי, צבי בר, מרצה בכלא מאסר של 3 שנים בגין הרשעתו בשוחד, התברר כי גם יורשו, ראש עיריית רמת-גן הנוכחי, ישראל זינגר, עלול לעמוד לדין פלילי בגין עבירות שוחד.

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה לזינגר כי נשקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים. כמו כן הודיעה הפרקליטות לעו"ד אריאל למפל, ששימש כיועץ לזינגר בבחירות, כי נשקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירה של מתן שוחד.

לפי כתב החשדות שעשוי להפוך לכתב אישום, במסגרת התמודדותו במערכת הבחירות לעיריית רמת-גן בשנת 2013, פנה זינגר לגורמים שונים והבטיח כי יקדם את מינויים למשרות שונות בעירייה, תמורת פעילותם לקדם את בחירתו לראש העיר.

עם הגשת האישום נמסר מעיריית רמת-גן כי "אנו מברכים על ההזדמנות שתינתן לנו סוף-סוף להעמיד את העובדות על דיוקן ולהראות, הלכה למעשה, כי לא נפל פגם כלשהו בהתנהלות ראש העיר, אשר מתכוון להמשיך בפעילותו לקידום העיר רמת-גן ורווחת תושביה. לאחר שנפרט את עמדתנו בשימוע, אנו מאמינים כי הפרקליטות תגיע למסקנה שיש להורות על סגירת התיק".