עלייה של 6% ביצוא סחורות ושירותים בחציון הראשון

לפי נתוני מכון היצוא, בחודשים ינואר-יוני הסתכם היצוא ב-50 מיליארד דולר ■ היצוא צפוי לחצות את הרף השנתי של 100 מיליארד דולר

ייבוא וייצוא / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ייבוא וייצוא / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מכון היצוא דיווח היום (ד') על עלייה של 6% ביצוא הסחורות והשירותים מישראל במחצית הראשונה של 2017. בתקופה זו היצוא הישראלי הסתכם ב-50 מיליארד דולר.

מנתונים שעולים מהדוח של מכון היצוא הסחורות מישראל גדל בין החודשים ינואר-יוני ב-4% והסתכם ב-29 מיליארד דולר, כולל יהלומים. מכון היצוא מייחס את העלייה ביצוא הסחורות לצמיחה ביצוא של המגזר התעשייתי.

במהלך המחצית הראשונה של השנה חלה עלייה משמעותית, בשיעור של 8% ביצוא השירותים. נתון זה הוסבר במכון היצוא בגידול המואץ ביצוא של שירותי היי-טק ועלייה ביצוא התיירות. יצוא השירותים במחצית הראשונה הסתכם בכ-21 מיליארד דולר והגידול בו הוסבר בעיקר במגמת העלייה ביצוא שירותי מחשוב ותוכנה מישראל, שעלה במחצית הראשונה ב-12% והסתכם ב-6.8 מיליארד דולר. מדובר בכשליש מסך יצוא השירותים הכולל מישראל. כך, יצוא שירותי התיירות גדל אף הוא, ב-16%, והסתכם בחציון הראשון ב-3.2 מיליארד דולר.

יצוא היהלומים רשם ירידה במהלך המחצית הראשונה של השנה ב-3% והסתכם ב-4 מיליארד דולר. עם זאת, המגמה השלילית שליוותה במהלך השנים האחרונות את היצוא החקלאי נבלמה בחציון הראשון של 2017 ולפי מכון היצוא אף ניכרת בענף זה "התאוששות מסוימת": במחצית הראשונה של השנה הסתכם היצוא החקלאי ב-765 מיליון דולר, עלייה של 6.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

ביצוא של הענפים הדומיננטיים במגזר התעשייתי, הכולל את ענפי התרופות, הכימיקלים והתזקיקים והרכיבים אלקטרוניים חלה עלייה בשיעור כללי של 5%: יצוא הכימיקלים והתזקיקים עלה ב-12% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכם ב-4.3 מיליארד דולר. יצוא התרופות עלה בשיעור של 10% והסתכם ב-3.7 מיליארד דולר. עם זאת, היצוא של הרכיבים האלקטרוניים רשם ירידה של כ-20% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אך ירידות אלה התקזזו עם העליות בשאר הענפים.

לדברי יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי "להערכתנו צפויה התאוששות משמעותית ביצוא הרכיבים האלקטרוניים לקראת סוף השנה הזאת ובמהלך שנת 2018. היצוא בכל יתר ענפי התעשייה התאפיין בחודשים הראשונים של השנה במגמה חיובית ובגידול נאה בהשוואה להיקפם בתקופה המקבילה אשתקד", אמר. גבאי הוסיף ואמר כי נתוני היצוא הישראלי בחציון מחזקים את תחזית היצוא של ישראל ל-2017, לפיה בסוף השנה היצוא יעבור לראשונה בתולדות המדינה רף של 100 מיליארד דולר.

גם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן התייחס היום לנתוני היצוא החדשים: "הגדלת היצוא היא יעד אסטרטגי של משרד הכלכלה, שכן התעשיות המייצאות ניחנות בפריון גבוה. אנחנו ממשיכים בפעילות למשיכת חברות בינלאומיות וביחד עם תמריצים ליצואנים, נפעל לחציית רף ה-100 מיליארד דולר שהוא יעד היצוא השנתי שלנו".

הייצוא בענפי התעשייה
 הייצוא בענפי התעשייה