משרד התקשורת מגביל מבצעים והנחות של בזק והוט

החשש: הגבלת כוחן של חברות התשתית ימנעו מהן להציע הנחות ולהתחרות מול פרטנר וסלקום שמוכרות חבילות טריפל ב-149 שקל ■ משרד התקשורת יבהיר להוט כי הוא דורש ממנה לפתוח את תשתיותיה לתחרות

תשתיות של הוט / צילום: איל יצהר
תשתיות של הוט / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת פרסם השבוע שימוע מתוקן שנועד למנוע מחברות התשתית בזק והוט לנצל את שליטתן ובעלותן על התשתיות הקוויות לפגיעה בתחרות מצד החברות נעדרות התשתית הקווית. מדובר בשימוע שנקרא "צמצום מרווחים", שפורסם ב-2014 ומהווה חלק ממדיניות השוק הסיטונאי. כעת, בעיכוב של שנים, מפרסם המשרד מסמך מדיניות חדש - ומבקש את התייחסות חברות התקשורת, תוך שהוא מנסה לתקן את המדיניות על רקע הערות שקיבל.

המסמך שפורסם השבוע מנסה להתמודד עם אחת השאלות הקשות שמעלה מדיניות השוק הסיטונאי (הבעייתית כשלעצמה) - כיצד למנוע מחברות התשתית שמחויבות למכור את הגישה לתשתיותיהן לשימוש מתחרים במחירים מפוקחים, וזאת מבלי שיוכלו לנצל את היתרון המובנה שיש להן בהיותן בעלות התשתית.

מדיניות צמצום מרווחים נועדה להתמודד עם השאלה הזו, על ידי קביעת מנגנוני מחיר שמתחת להם חברות התשתיות לא יוכלו למכור. המשמעות היא הגבלת כוחן של חברות התשתיות לעשות מבצעים ולהוריד מחירים, וזאת כדי לעודד תחרות. הבעיה היא שלעתים המדיניות הזו הולכת רחוק מדי ועשויה גם לפגוע בצרכנים אם המגבלות מציבות רף מחיר גבוה מדי לחברות התשתיות.

נראה שגם הפעם המדיניות שקבע משרד התקשורת תהיה מקור למאבקים קשים, שכן הוט ובזק לא יסכימו למדיניות המוצעת, במיוחד בזמן שפרטנר וסלקום מוכרות חבילות טריפל במחירים של 149 שקל. מבחינתן, המדיניות המוצעת היא מדיניות שמווסתת באמצעים רגולטוריים ובאופן מלאכותי את נתחי השוק של חברות התקשורת, במקום לאפשר לכוחות השוק לעשות זאת.

השימוע שפורסם אוסר על בעלות התשתית, בזק והוט, להציע מבצעים במחירים הנמוכים ממחירי המינימום שקבע המשרד, ואוסר על הנחות בחבילות הכוללות תשתית וטלוויזיה (טריפל ודאבל).
החברות צפויות לטעון כי התוצאה תהיה היא העלאת מחיר ודאית ואבסורד מוחלט - שכן חברת הכבלים למשל, לא תהיה רשאית "לגלגל" ללקוח את ההנחה הנובעת משיווק מספר שירותים על גבי תשתית אחת.

מעיון במסמך המדיניות נראה כי משרד התקשורת מודה שחבילת התוכן של הוט היא הטובה ביותר בשוק. המשרד קובע במסגרת השימוע, וכבסיס להנמקתו, כי חבילות התוכן המשווקות על ידי סלקום, פרטנר, טריפל סי ושחקנים עתידיים, אינן מהוות חלופה תחרותית לחבילת התוכן המשווקת על ידי הוט. משרד התקשורת מסביר כי חבילות התוכן של המתחרות החדשות אינן מהוות אלטרנטיבה עבור משק בית בישראל, בהתחשב בהעדפות השונות של בני המשפחה.

אחת הטענות שיעלו בדיונים מול משרד התקשורת היא מדוע כאשר במשרד התקשורת פעלו להכנסת תחרות בשוק הסלולר, לא אסרו על השחקניות הוותיקות להציע מחירים אטרקטיביים ולשווק חבילות שירותים. לכן, לא ברור מדוע כאשר התחרות מגיעה במלוא עוזה לעולם השידורים, מוצאים לנכון לכבול את ידיהם של השחקנים הוותיקים ולמנוע מבצעים והנחות.

בנוסף, במשרד התקשורת מתכוונים השבוע לדרוש מהוט להשלים את היערכותה לפתיחת תשתיותיה במסגרת מדיניות השוק הסיטונאי. המשרד הבהיר להוט שהוא ינקוט נגדה בצעדים משמעתיים לנוכח ההפרה שבה היא נתונה, בשל העובדה שלמרות שהורה לה לאפשר לפרטנר וסלקום להשתמש בתשתיותיה, היא עדיין לא עושה זאת. העובדה שהמשרד אינו נוקט עדיין בצעדי ענישה נובעת ממחסור בכוח אדם במשרד.