הסיפור על הבניין הלא ראוי לאכלוס (והמאוכלס) ברמת-גן

קרוב לשנה מאוכלס בניין בר"ג ללא טופס 4 ועם ליקויים המסכנים את שלום הדיירים והציבור ■ העירייה הורתה לנתק את הבניין מהחשמל והמים ולפנותו ■ הקבלן ניסה למנוע את המהלך בביהמ"ש ונדחה - אך הדיירים לא התפנו

הבניין ברחוב אלרואי 45 / צילום: איל יצהר
הבניין ברחוב אלרואי 45 / צילום: איל יצהר

קבלן שהקים בניין ברמת-גן בסטייה מהיתר הבנייה ועם ליקויים בטיחותיים, אכלס אותו ב-2016 ללא אישור (טופס 4), באמצעות חיבור זמני לחשמל ומים המסופקים לצורך תקופת הבנייה. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שגילתה כי המבנה מאוכלס עם ליקוים המסכנים את שלום הדיירים והציבור, ביקשה לנתקו ממים וחשמל על מנת לפנות את דיירי הבניין עד לתיקון הליקויים ולקבלת טופס אכלוס.

הקבלן, וכן אחד הדיירים בבניין, פנו לבית המשפט בדרישה למנוע מהעירייה לנתק את חיבור הבניין לתשתיות. בית המשפט דחה את הבקשה, חיבור החשמל אף נותק מהבניין, אך הדיירים לא פונו לאחר שגנרטור הוצב בשטח הבניין. נכון להיום, הוועדה המקומית מגבשת כתב אישום בגין אכלוס ללא אישור.

תחילת הפרשה בחודש מאי 2015, אז קיבלה חברת "אלרואי 45" היתר להרוס מבנה קיים ברחוב אלרואי 45 בר"ג, ולהקים במקומו בניין מגורים בן חמש קומות ו-12 דירות, ומתקני חניה תת-קרקעיים בשלושה מפלסים הכוללים 12 חניות.

בדצמבר 2016, במסגרת ביקורת שנערכה על ידי מפקחים על הבנייה, נמצא כי הבניין אוכלס ללא טופס 4, וכי קיים חשש אמיתי לבטיחות הדיירים ולציבור. לאור הממצאים פנתה מהנדסת העירייה, עליזה זיידלר-גרנות לספקיות החשמל והמים ודרשה ניתוק החיבור שניתן לצרכי בנייה. עותק מהדרישה הועבר לדיירי הבניין.

בעקבות פניות של הדיירים בבניין, שנדרשו לפנות את הבניין מיד, החליטה העירייה לתת לדיירים ארכה של שבועיים להתארגנות. שובם למבנה, נקבע, יהיה רק לאחר שיתוקנו כל הליקויים, והבנייה תהייה תואמת להיתר ולאחר שיינתן לבניין טופס 4.

ב-1 בינואר 2017 ערכו המפקחים על הבנייה סיור נוסף בבניין, ועדיין נמצאו חריגות בנייה. מאחר שהבנייה לא תואמת להיתר והבניין נבנה בסטייה ממנו, קבעה הוועדה המקומית כי לא ניתן להעניק טופס אכלוס. בהמשך התקבלו גם התייחסויותיהם של יועץ הבטיחות גדי גוטמן שמצא ליקויים בבניין, ושל קצין מניעת דלקות להב אדי קריבושייב מטעם כיבוי אש שדרש לא לאכלס הבניין. ב-10 בינואר 2017 הורתה שוב זיידלר-גרנות לנתק את החיבורים הזמניים של החשמל והמים.

אלא שיומיים אחר כך, ב-12 בינואר, הגישה החברה ואליהו שרעבי - דייר בבניין, עתירה מנהלית נגד הוועדה המקומית ובקשה לצו מניעה זמני נגד הניתוק לבית משפט מחוזי בתל-אביב.

בעתירה לא חלקו החברה ושרעבי על העובדה כי הבניין אוכלס לפני שניתן לו טופס 4, אך לטענתם, הבניין קיבל את כל האישורים מלבד אישור יועצת התנועה העירונית, בשל אי התקנתם של מכפילי חניה. לטענתם, העדר מכפילי חניה לא מהווה מפגע בטיחותי, והובטח להם כי יינתן לבניין אישור אכלוס זמני (מותנה בהפקדת ערבות בנקאית). ב-24 בינואר ניתן צו זמני, במסגרתו נדרשה החברה לתקן את הליקויים הבטיחותיים. בתחילת אפריל 2017 הגישה הוועדה המקומית, בהתאם להחלטת בית משפט, רשימת ליקויים שנמצאו על ידה.

בורות וכבלי חשמל

ב-30 באפריל ניתן פסק הדין בעתירה המנהלית. השופט שאול שוחט החליט לדחות העתירה ולחייב את החברה ב-20 אלף שקל הוצאות משפט. השופט ציין כי בביקורת שערכו מפקחי הבנייה עלו ליקויים שונים המסכנים בטיחות הדיירים והציבור כגון בורות עמוקים במקום מתקני חניה, כבלי חשמל חשופים, חדר מדרגות שתקרתו נמוכה מהמותר, סדקים וחריגות בנייה במרתף, פיר שחרור עשן לא תקני, בורות לא מגודרים בחצר, לוחות חשמל חשופים וליקויים נוספים.

שוחט קבע כי לא ניתן להסכים עם התנהגותה של החברה, שעשתה דין לעצמה ואכלסה את הבניין בדייריו מתוך תקווה ש"העניינים יסתדרו". מתוך התחשבות בדיירים, נתן בית המשפט ארכה של שלושה חודשים לניתוק החשמל והמים וקבע כי הניתוק יתבצע ב-1 באוגוסט. אלא שלטענת הוועדה המקומית, למרות הארכה, הליקויים עדיין לא תוקנו. ביולי נשלחה לדיירים תזכורת שהבניין ינותק ממים ומחשמל ב-1 באוגוסט.

אלא שגם הפעם, במקום לפנות את הבניין, הגישו החברה ושרעבי ב-1 באוגוסט עתירה מנהלית נוספת ובקשה נוספת לצו מניעה זמני לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. בבקשה הם טענו כי הליקויים כלל אינם ליקויים, או שתוקנו לפני פסק הדין. לטענת החברה ושרעבי, הליקויים כבר תוקנו והעירייה לא בדקה את תוכנית השינויים במשך חודש ימים. עוד טענה החברה כי העיכוב בהתקנת מכפילי החניה אינו באשמתה כי אם באשמת מי שאמור לספק אותם עבורה, ומכל מקום לא מדובר במפגע בטיחותי. לטענתה, הוועדה המקומית פעלה בכוונת מכוון על מנת להכשיל את תיקון הליקויים.

מנגד טענה הוועדה המקומית כי דין הבקשה להידחות על הסף. לטענתה, גם הפעם החברה והדיירים ישבו בחיבוק ידיים והגישו בחוסר תום לב משווע את הבקשה לצו מניעה כנגד הניתוק המתוכנן ממים וחשמל, במקביל לעתירה מנהלית נוספת לביטול ההחלטה.

לטענת הוועדה המקומית, החברה לא ניצלה את ארכת החסד שניתנה לה, התמהמהה בהגשת בקשה לתוכנית שינויים להיתר, הגישה בקשה ברמת סקיצה בלבד והתעלמה מהליקויים שעמדו בבסיס ההחלטה הקודמת. כך למשל, לא הותקנו מכפילי חניה, גרם המדרגות נותר לא תקני, לא תוקן פיר שחרור העשן, לא הוצג אישור אכלוס מאת כיבוי אש וכו'.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב נתן צו מניעה זמני כנגד ניתוק החיבור לחשמל ומים מהבניין, אך ימים מספר אחר כך, ב-14 באוגוסט, שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב חגי ברנר, דחה את הבקשה לצו מניעה זמני כנגד החלטת הוועדה המקומית לנתק את הבניין מחשמל ומים. ברנר ציין בהחלטה כי למעשה מדובר ב"סיבוב שני" של עתירה קודמת שנדחתה, "ולא בכדי מסרבים שירותי הכבאות וההצלה לתת אישורם לאכלוס".

ברנר הוסיף כי מתן צו מניעה כמבוקש משמעותו חיבורו של הבניין לחשמל ולמים וכפועל יוצא מכך המשך אכלוסו שעה שהבניין אינו ראוי לאכלוס, ומתן גושפנקא להתנהלות החברה שהייתה פסולה מלכתחילה.

הוא קבע כי אל מול נוחות אישית וכלכלית של החברה ושל שרעבי, יש לשקול את הסכנה הבטיחותית.

החברה ושרעבי לא ויתרו והגישו בקשה לרשות ערעור לעליון. בבקשה הם טענו בין השאר כי בורות מכפילי החניה גודרו והחברה פעלה להסדרת הליקויים הנטענים והעירייה משתהה במתן אישור לתוכנית השינויים שהגישה החברה לביצוע התיקונים.

השופט עוזי פוגלמן דחה לאחרונה בקשה לרשות ערעור, וקבע כי אין להתערב בהחלטת המחוזי לדחיית הבקשה. לדבריו, "מצב הדברים הנוכחי הוא תוצר של התנהלותה הלקויה של החברה שאכלסה את הבניין בטרם קיבלה היתר. מטעמים אלה נקבע כי מאזן הנוחות מטה את הכף לחובת המבקשים, שכן אל מול נוחותם האישית והכלכלית עומדת סכנה בטיחותית הנשקפת לציבור ולדיירים".

גנרטור על המגרש

כאמור, הבניין נותק מהחיבור לחשמל, אך ברחוב הוצב גנרטור, שהמשיך לספק חשמל לבניין (בעקבות אכיפה של הפיקוח העירוני, הוכנס הגנרטור אל תחום המגרש), כך שדייריו לא פונו. בוועדה המקומית מסרו כי העירייה פועלת להגשת כתב אישום בגין אכלוס הבניין ללא אישור.

את הוועדה המקומית ייצג עו"ד אמיר חיל מהמחלקה המשפטית.

עו"ד סלוה קלצקין, ממשרד ירדני, שרעבי ושות' שייצגה את הקבלן והדיירים, מסרה כי מטרת פנייתם "הייתה בראש ובראשונה למנוע ניתוקן של 12 משפחות - זקנים, ילדים, נכים, נשים וגברים, מזרם החשמל והמים בבניין. על אף שעם כל הכבוד הראוי, סבורים הדיירים שבית המשפט לא דקדק בטענותיהם, הם מכבדים את ההכרעה ובימים אלה מתנהלים בינם לבין הוועדה המקומית, בשיתוף עם הקבלן, מגעים קדחתניים למציאת פתרון למצב שנוצר, לשביעות רצון כל המעורבים".