תחרות בין חברות הדלק הייתה חוסכת לציבור 250 מיליון שקל"

הממונה על ההגבלים העסקיים אמרה היום כי בנוסף כי בעתיד בתי ההשקעות יחוכלו להעביר תיקי השקעה מנוהלים מהבנקים אליהם בדרך פשוטה כמו מעבר בין קרנות הפנסיה

מיכל הלפרין / צילום: רוני שיצר
מיכל הלפרין / צילום: רוני שיצר

"חברות הדלק הגדולות פז, דלק, דור-אלון, סונול, לא באמת מתחרות על הצרכן" כך אמרה היום הממונה על ההגבלים עו"ד מיכל הלפרין "אנחנו נוסעים בכביש ורואים תחנות תדלוק בצבעים שונים ובפועל הן כולם נצמדות כמעט באופן מוחלט למחיר המפוקח ואף אחת מהן לא מעניקה הנחות לצרכן. לעומת זאת חברות הדלק הקטנות טן, סדש ויש עוד כמה כאלה - הן דווקא מעניקות הנחות משמעותיות. הן יורדות ב-18 אגורות בממוצע (לליטר ע"ב) מתחת למחיר המפוקח והן עושות את זה כשהן נותנות שירות מלא.

הלפרין שדיברה בוועידת "כלכליסט" נשאלה בכמה היא מעריכה את הפרמיה שמשלם הצרכן הישראלי בגלל חוסר התחרות בין חברות הדלק הגדולות והשיבה כי "אם היינו נותנים לחברות הדלק הגדולות להתחרות מול חברות הדלק הקטנות כמו שהן צריכות לעשות היינו חוסכים למשקי הבית בישראל רבע מיליארד שקל בשנה לפחות, ואנחנו מעריכים שיותר מזה".

רשות ההגבלים העסקיים פרסמה ביולי להערות הציבור דו"ח על תחנות התדלוק וחברות הדלק ממצאי מחקר שערכה בקרב 1,100 תחנות דלק הפזורות בישראל. בין המלצות הדוח העיקריות לקצר את משך החוזים שבין בעלי תחנות הדלק לבין חברות התדלוק כדי לפתוח הזדמנויות לחברות חדשות. והמלצה להרחיב את מספר המקרים שבהם חברות הדלק הגדולות יידרשו לקבל את אישור הממונה כדי לפתו תחנת תדלוק חדשה.  

התחרות בפיננסים

בתי השקעות יוכלו להציע ללקוחות הבנקים להעביר אליהם תיקי ניירות ערך כשאת הטיפול בהעברת התיק יבצע בית ההשקעות, כפי שנעשה כיום במעבר בין קרנות פנסיה, כך גילתה היום הממונה על ההגבלים העסקיים ד"ר מיכל הלפרין. הלפרין גילתה כי בדיקה הנערכת בימים אלה ברשות ההגבלים בשיתוף רשות ניירות ערך העלתה שעמלות הברוקראז' שהבנקים גובים על ניהול תיקי ניירות ערך גבוהות עד פי 3 מהעמלות שגובים בתי ההשקעות והגופים המוסדיים על ניהול תיקים דומים. למרות הפער בעמלות ממשיכים הבנקים לשלוט ב-97% משוק ניהול תיקי ניירות הערך  

בהופיעה היום בוועידת כלכליסט אמרה הלפרין כי "הטיפול בנושא הזה הוא מורכב כי בתחום הבנקאות הלקוחות הופכים מאד שמרנים. אל"ף אנחנו חושבים שהציבור צריך להיות מאד מודע. עצם הפרסום מאד חשוב לתת אפשרות לחברות שיתחרו בין הבנקים - זה מאד חשוב, אבל זה לא מספיק. מה שלא פחות חשוב זה להקל מאד על המעבר בין בנקים לבתי השקעות. זה עובד יפה מאד בקרנות הפנסיה. באה קרן פנסיה מציעה הצעה תחרותית אתה חותם לה על טופס והיא מטפלת בכל הביורוקרטיה, היא מטפלת בכל המעבר אתה לא צריך לטרוח. אם נעשה אותו דבר על בתי השקעות שמציעים הצעה תחרותית ונאפשר להם להתרוצץ עבורך מול הבנקים, להביא מסמכים - זה יעשה טוב מאד לשוק הזה. בסוף אנחנו רוצים לראות את הבנקים קטנים יותר מ-97% ומה שיותר חשוב מתקרבים בעמלות שלהם לבתי ההשקעות".