היועמ"ש אישר עקרונית לזמן לעדות את השר שטייניץ

לא ברור בשלב זה אם שטייניץ רק ימסור עדות או ייחקר כחשוד ■ הבוקר נחקר שר לשעבר שהיה מעורב בייצוג החברה הקוריאנית שהפסידה לגרמנים במכרז ייצור כלי השיט לישראל

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

החקירות הפליליות הקשורות בממסד הפוליטי מתחברות ביניהן, ורבים מהחשודים בפרשת הצוללות וכלי השיט (תיק 3000) הם מקורבים של שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ, שצפוי להיחקר בעצמו בקרוב או למסור עדות בפרשה. אלה הן שתיים מהמסקנות המרכזיות שניתן להסיק מההתפתחויות המשמעותיות שהתרחשו היום (ב') בחקירת תיק 3000.

בשעות הבוקר המשטרה עיכבה לחקירה באזהרה בחשד למעורבות בפרשה את השר לשעבר מודי זנדברג וכן את רמי טייב, יועץ פוליטי של השר שטייניץ. מעצרם של זנדברג ושל טייב הוארך ב-3 ימים נוספים .

השר לשעבר זנדברג, שכיהן כשר התשתיות וכשר המדע והטכנולוגיה, היה מעורב (לא בעת כהונתו כשר) בייצוג חברת המספנות הקוריאנית שהפסידה לתאגיד הגרמני טיסנקרופ במכרז על ייצור כלי השיט עבור ישראל.

בתחילת הדרך רצה חיל הים לרכוש את הספינות בקוריאה במספנה בשם "יונדאי", אך בשלב מסוים יצא משרד הביטחון במכרז בינלאומי. ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') שמואל צוקר, שהעיד אתמול במשטרה סיפר בעבר כי החברה הגרמנית טיסנקרופ (שנציגה בארץ היה עד המדינה, מיקי גנור), בכלל לא רצו להשתתף במכרז בהתחלה, כי הם חשבו שהמחיר שהוצע בו הוא זול מדי, אך בהמשך הם שינו את עמדתם. השר לשעבר נשאל על חלקו בתהליך המושחת לכאורה, של הפסד החברה הקוריאנית במכרז וזכייתה של טיסנקרופ.

בנוסף נעצר היום, כאמור, יועץ פוליטי של השר שטייניץ, רמי טייב. טייב נחקר בעבר הלא רחוק באזהרה בחשד למעורבות בפרשת "ישראל ביתנו". הוא נעצר בינואר 2015 לצדו של ראש עיריית עפולה, יצחק מירון, בחשד לביצוע עבירות של שוחד, תיווך לשוחד והפרת אמונים בפרשה. עם זאת, בספטמבר 2016 נסגר התיק הן נגד טייב והן נגד מירון.

בר-יוסף חשוד בשתי פרשות

השר לשעבר והיועץ של השר המכהן אינם החשודים היחיד שעוכבו היום לחקירה באזהרה במסגרת חקירת תיק 3000. תא"ל אבריאל בר-יוסף, לשעבר המשנה לראש המועצה לביטוח לאומי (המל"ל), שנחשב לאחד מהחשודים המרכזיים בפרשה, נלקח הבוקר מביתו על-ידי חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) של המשטרה, לחקירה נוספת.

בר-יוסף נחקר שוב שעקבות מידע שמסר עד המדינה, מיקי גנור, והוא חשוד כי לקח שוחד בתמורה לקידום העסקאות עם החברה הגרמנית וכן בעבירות של מרמה והפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע והלבנת הון. בר-יוסף לקח חלק מרכזי בהכנת חוות-הדעת שניתנה לגבי רכישת הצוללות, אך לטענתו הוא מעולם לא פעל בניגוד לחוק.

בר-יוסף חשוד בנוסף בפרשה נפרדת - שנחקרת ביחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה). לפי החשד בפרשה זו, בר-יוסף קידם אינטרסים של איש העסקים האמריקאי, מייקל הרצוג, בתמורה לשוחד. ל"גלובס" נודע כי בר-יוסף נחקר לאחרונה שוב בפרשה זאת ביאח"ה.

פעולות חקירה רבות לביצוע

לפי ההערכות, כאמור, גם שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ, יוזמן בקרוב למסור עדות במשטרה או להיחקר באזהרה בפרשת הצוללות. כדי לזמן שר מכהן לחקירה במשטרה דרוש אישור של היועץ המשפטי לממשלה, ול"גלובס" נודע כי היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, כבר נתן אור ירוק עקרוני לזמן את שטייניץ ליחידה החוקרת, במידת הצורך.

עם זאת, לא ברור אם שטייניץ רק ימסור עדות או ייחקר באזהרה כחשוד. המעבר מתשאול לחקירה באזהרה יכול להיעשות גם תוך כדי חקירה לפי הצורך. מטעמו של היועמ"ש נמסר בתגובה כי "איננו מתייחסים לחקירות מתנהלות".

סימנים נוספים המעידים על כך ששטייניץ צפוי להיחקר הם כי החשודים האחרונים שנעצרו הם כולם מקורביו של השר. בין היתר, מדובר ביועץ הפוליטי שנעצר היום, ובראש הסגל של משרד ראש הממשלה לשעבר, דוד שרן, שנעצר אתמול וששימש כראש המטה של שטייניץ וכמנהל ועדת חוץ וביטחון של הכנסת. שטייניץ היה גם זה שדאג למנות את שרן לתפקיד מזכיר חברת "קו צינור הנפט אילת-אשקלון (קצא"א)".

מעצרו של שרן הוארך אתמול על-ידי בית משפט השלום בראשון-לציון עד ליום חמישי. בהחלטתה כתבה השופטת עינת רון כי "המשטרה הציגה בפני רשימה ארוכה מאוד של פעולות חקירה לביצוע, עשרות רבות במספר ושובל של פעולות רק בעניינו של חשוד זה. כל הפעולות נחוצות להמשכה של החקירה, ומרביתן הן כאלה שניתנות לשיבוש (החקירה - ח' מ')".

גם היועץ האסטרטגי שנעצר אתמול בחשד לתיווך בשוחד ובהעברת כסף לעובד ציבור, צחי ליבר, הוא מקורב של שטייניץ. ליבר נעצר בנמל התעופה בן-גוריון רגע לפני שהמריא לחו"ל.

גם שותפו של ליבר, נתי מור, נעצר אתמול, והוא חשוד בביצוע אותן עבירות. מעצרם של השניים הוארך אמש עד ליום רביעי. השופטת רון ציינה כי גם בעניינם של השניים קיים חשש לשיבוש חקירה.

פרשת הצוללות
 פרשת הצוללות