אוגוסט: קרנות הנאמנות מגייסות, תעודות הסל מוסיפות לפדות

בקרנות המסורתיות הגיוסים ירדו בחודש שעבר בחצי והסתכמו ב-800 מיליון שקל, לעומת גיוסים מצרפיים של 1.6 מיליארד שקל ביולי ■ למדריך קרנות נאמנות

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

שוק קרנות הנאמנות ממשיך במגמה החיובית של גיוסים או יצירות, בעוד שהמגמה ההפוכה של פדיונות עדיין מאפיינת את שוק תעודות הסל, שצפוי להפוך לחלק משוק הקרנות כבר בשנה הבאה.

מבדיקת נתוני הגיוסים והפדיונות שרשמו החברות המנהלות את קרנות הנאמנות נכון לסוף אוגוסט, עולה כי החודש החולף התאפיין בהאטה בקצב הגיוסים, ככל הנראה בגלל חופשות אוגוסט. עם זאת, שוק קרנות הנאמנות המשיך בגידול, וצמח ביותר ממיליארד שקל - רובם הודות לגיוסים.

הגיוסים בקרנות הגיעו מהקרנות המסורתיות. נכון לסוף אוגוסט, מנוהלים בקרנות הנאמנות נכסים בשווי מצרפי של כ-230.9 מיליארד שקל - מתוכם כ-214.7 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות ועוד כ-16.2 מיליארד שקל בקרנות הכספיות. סך הנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות המקומיות צמח בכ-8% מתחילת השנה הנוכחית, כששני שלישים מהשנה כבר מאחורינו.

כיצד נראה החודש החולף בשוק קרנות הנאמנות? במיטב דש ציינו כי "אוגוסט הסתיים במגמה חיובית במדדי המניות הגלובליים, ומגמה מעורבת בשוק המניות המקומי", כש"האג"ח הקונצרניות והממשלתיות סיכמו את החודש במגמה חיובית". על כך אמר גורם בשוק הקרנות כי "התיקון במניות בארץ גרם לפדיונות באפיק לראשונה השנה", ו"מנגד, היציבות בחו"ל העבירה את הקטגוריה לגיוסים במניות חו"ל". הוא הוסיף כי "אפיק אג"ח מדינה התחזק, וכך גם קרנות 10/90".

12 מיליארד שקל גויסו מתחילת 2017

מה אומרים המספרים? קצב הגיוסים בקרנות המסורתיות (אקטיביות ופאסיביות) ירד בחצי והסתכם בכ-800 מיליון שקל, וזאת לעומת גיוסים מצרפיים של כ-1.6 מיליארד שקל ביולי האחרון. במיטב דש מוסיפים כי "הקטגוריות המגייסות ביותר היו אג"ח כללי (670 מיליון שקל) וקרנות אג"ח מדינה (כ-300 מיליון שקל)", בעוד שבקרנות הכספיות וגם בקרנות המחקות נרשמו פדיונות של כמה עשרות מיליוני שקלים (כל אחד).

במיטב דש ציינו גם כי "קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית, כמו קרנות 10/90 או 20/80, ממשיכות להיות הקטגוריה הפופולרית ביותר בקרב המשקיעים, אבל הן רשמו החודש ירידה של כ-50% בקצב הגיוסים לעומת יולי, לכ-670 מיליון שקל. מתחילת השנה קרנות אג"ח כללי גייסו סכום עצום, הנאמד ב-3.6 מיליארד שקל - מה שמקנה להן את המקום הראשון בגיוסים, ובהפרש ניכר מהקבוצה השנייה - זו של הקרנות המנייתיות (שגייסו מתחילת השנה כ-4.9 מיליארד שקל)".

מתחילת השנה מדובר במגמה חיובית של גיוסים, בשיעור חד הרבה יותר מזה שאפיין את אוגוסט, בעקבות חודשים של גיוסים. כך, מתחילת השנה הגיוסים מסתכמים בכ-12 מיליארד שקל.

היצירות
 היצירות

מיהם המגייסים הבולטים?

מבדיקת נתוני הגיוסים בקרנות המסורתיות עולה כי חמשת המגייסים המצטיינים של אוגוסט הם חברת קרנות הנאמנות של אי.בי.אי, עם גיוס של כ-492 מיליון שקל; מור בית השקעות, שממשיך להצטיין; סיגמא, שלראשונה חצה את הרף של 3 מיליארד שקל בנכסים מנוהלים בקרנות הנאמנות; וכן ילין לפידות ואנליסט.

נוסף על אלה היו עוד כמה גופים שגייסו בחודש החולף: אלומות, איילון, רוטשילד וגם הראל פיא - שלאחר תקופה קשה, שבמסגרתה הפך ממוביל שוק ל"שחקן אמצע טבלה" כמעט, ממשיך לרשום חודש של גיוסים בקרנות שבניהולו, תחת ההנהלה החדשה; וכן מיטב דש, שממשיך להציג את מגמת הגיוסים הארוכה מקרב הגופים הגדולים בעבר בשוק.

בשנים האחרונות חלו שינויים טקטוניים ממש בנתחי השוק בענף, כשהענקים של פעם, כמו אקסלנס, איבדו גובה וצנחו, ואילו גופים צעירים, ובראשם מור וילין לפידות, צמחו ותפסו את מקומם.

מנגד, אוגוסט היה חודש בעייתי הרבה יותר עבור פסגות, מגדל שוקי הון, אלטשולר שחם, ומעל הכל עבור חברת קרנות הנאמנות אילים - שפדתה, על פי הדיווח שלה, סכום גבוה במיוחד, של יותר מ-1.2 מיליארד שקל.

וכיצד נראית טבלת הגיוסים מתחילת השנה? כאן נציין לחיוב כמה גופים, שגייסו כל אחד יותר מחצי מיליארד שקל. בפסגה ניצבים שני גופים: מור בית השקעות וילין לפידות, עם גיוסים של יותר מ-4 מיליארד שקל כל אחד. אחריהם, אנליסט ואי.בי.אי, עם גיוסים של יותר מ-2 מיליארד שקל כל אחד; והבאים בתור הם רוטשילד, מגדל שוקי הון וסיגמא, עם גיוסים של יותר ממיליארד שקל כל אחד, בקרנות המסורתיות. לצד אלה נציין לחיוב גם את איילון ופורסט, שהפך השנה לגוף עצמאי, לאחר שנים של שימוש בשירותי הוסטינג.

מנגד, שלושת הפודים הגדולים עד כה השנה הם מגדל שוקי הון, אלטשולר שחם - שהשנה מיזג לתוכו את מה שהיו קרנות מנורה מבטחים, ואילים.

תעודות הסל פודות - חוץ מהראל

באיגוד לשכות המסחר אמרו היום כי "באוגוסט 2017 נפדו כ-215 מיליון שקל משוק תעודות הסל", כך ש"מתחילת 2017 נפדו כ-6.4 מיליארד שקל מהענף". עוד אומרים באיגוד כי "מתוך הסכום האמור, כ-5 מיליארד שקל נפדו מתחילת השנה מתעודות סל על מדדי מניות בארץ".

על פי רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, מדובר במגמה ש"מעיבה על הנזילות בבורסת תל אביב, מכיוון שתעודות הסל אחראיות לרבע מנפח המסחר בה". הוא הוסיף כי "ענף תעודות הסל מנהל נכון לסוף אוגוסט נכסים בהיקף של 93 מיליארד שקל, לעומת כ-93.4 מיליארד שקל שנוהלו בסוף יולי".

לדברי סולומון, התפלגות ההשקעות בשוק תעודות הסל בסוף אוגוסט היתה כדלקמן: "כ-23% מושקע במדדי מניות בארץ, בהיקף של כ-21.7 מיליארד שקל; כ-44% מושקע במדדי מניות בחו"ל, בהיקף של 40.7 מיליארד שקל; כ-23% מהענף מושקע במדדי אג"ח בארץ, בהיקף של כ-21 מיליארד שקל; והשאר מושקע במדדי אג"ח בחו"ל, תעודות ממונפות, סלי מדדים ותעודות פיקדון".

ומה לגבי החברות המנהלות את תעודות הסל, שצפויות להפוך לקרנות סל? במהלך אוגוסט פדו קסם של אקסלנס ופסגות סל כמה מאות מיליוני שקלים, בעוד שתכלית של מיטב דש שמרה על איזון יחסי, והראל סל המשיכה לגייס. מתחילת השנה מדובר בפדיונות של יותר מ-1.8 מיליארד שקל בכל אחת מהחברות קסם, תכלית ופסגות סל, כשרק הראל סל גדלה ומחזקת את מעמדה בשוק, עם גיוסים מצרפיים של כ-175 מיליון שקל.

בנוגע לשוק הגמל, במיטב דש מעריכים כי באוגוסט 2017 "קופות הגמל הכלליות השיגו תשואה של כ-0.3% בממוצע", כך שמתחילת 2017 הן "השיגו תשואה של כ-4.5% בממוצע".

אוגוסט היה, ככל הנראה, חודש עם שונות אדירה בין הגופים השונים בשוק הגמל, הרבה מעבר לרגיל - וזאת, בין השאר, כתוצאה ממה שקרה בטבע ובעקבות נוכחות המניה בתיקי המוסדיים השונים.