גאדג'טים: DJI Spark - רחפן קומפקטי לצילומי סלפי

הספארק הוא רחפן שלא בא להחליף את הדגמים המקצועיים יותר, אלא להוות אלטרנטיבה זולה יותר שפונה לצרכנים הרוצים בעיקר לצלם תמונות של עצמם מהאוויר וקצת של הנופים בטיולים

 

ה-Spark הוא רחפן המיועד בעיקר לצילומי סלפי והטסות למרחקים קצרים. המחיר שלו נמוך משמעותית מדגמים אחרים של חברת DJI והוא מאפשר ניידות גבוהה.

עיצוב: מה שמייחד את הספארק הוא הקומפקטיות שלו. מדובר ברחפן בגודל של פחית שתייה וארבע זרועות היוצאות ממנו עבור הפרופלורים. בגלל הזרועות, קשה להכניס את הרחפן לכיס, אבל בטח בדור הבא ימצאו דרך לקפל אותו. את הרחפן הזה קל מאוד לקחת לכל מקום, לא רק בגלל הגודל, אלא גם בגלל המשקל הקל - 300 גרם. DJI מציעה את הרחפן במספר צבעים, עבור התאמה מעט אישית יותר.

תפעול: השליטה בספארק אפשרית באמצעות מחוות הידיים, אפליקציה בסמארטפון או שלט רחוק הנרכש בנפרד (או באריזת הקומבו). בגלל המבנה הקומפקטי של הרחפן והיכולת לקחת אותו לכל מקום, מבלי להיסחב עם אביזרים מיותרים, השליטה באמצעות מחוות הידיים או האפליקציה הופכת לאידיאלית יותר. כל שצריך לעשות בשביל לצלם תמונה או סרטון, הוא להפעיל את הרחפן, להחזיק אותו על כף היד, לאפשר לו לזהות את המשתמש והוא ישר מתחיל לטוס. הדבר שונה מרחפנים אחרים של DJI, הדורשים המראה שלהם מהקרקע. כמובן שניתן להעלות את הספארק לאוויר ישירות מהרצפה.

הפעלה באמצעות מחוות הידיים היא חוויה עתידנית, סטייל שליטה של ג'דיי. ברגע שהרחפן זיהה את הפנים שלנו, הזזה של כף היד לצד ימין הטיסה אותו ימינה, הרחקת היד הטיסה אותו לאחור, הנפת יד אחת באוויר גרמה לו להתרחק ולהתחיל לעקוב אחרינו. בצורה דומה אפשר לתת פקודה לרחפן לצלם תמונה. עבור נחיתה, מחזיקים את היד פתוחה מתחת לספארק והוא נוחת עליה. עד כמה השליטה הזו נוחה? חלקית.

הרחפן איבד אותנו פעמים רבות והיינו צריכים לגרום לו לבצע זיהוי מחדש (יד פתוחה מול מצלמת הרחפן). מדובר בשיטת הטסה שעובדת וצריך להתאמן כדי להצליח לשלוט בה טוב. עבור הטסה ספונטנית, אפשר להשתמש בסמארטפון.

השליטה בספארק אפשרית גם באמצעות האפליקציה (הרחבה בהמשך) וחיבור בתקשורת WiFi. מה שאומר, שמרחק הטיסה עומד על כמה עשרות מטרים בודדים. גם כאן הרעיון הוא צילום של נופים, מבלי להסתבך בנשיאה של שלט רחוק. השליטה ברחפן בצורה הזו סבירה והיא מאפשרת לבצע את כל האפשרויות שהספארק מציע ללא בעיה. רוכשי חבילת הקומבו יקבלו בערכה את השלט הרחוק, המאפשר שליטה קצת יותר מקצועית, מבלי להשתמש בסמארטפון כשלט. ברגע שהידיים מונחות על הסמארטפון ומשתמשות בו כשלט, קשה לראות את הווידיאו שהרחפן מזרים.

מכיוון שהספארק הוא רחפן קומפקטי, הוא יודע להתמודד עם רוחות קלות ולא מעבר לזה. התראות על רוחות קיבלנו כל הזמן מהאפליקציה והרחפן לא תמיד היה יציב באוויר. הספארק גם מזהה מכשולים והוא לא יתקע בעץ או בקיר בזמן שהוא טס (באמצעות חיישנים המשולבים בתוכו). בנוסף, יש לו התקן GPS המאפשר לו לחזור בבטחה לנקודת ההמראה (צריך לתת לרחפן לזהות את המיקום לפני שממריאים איתו). קרו מספר מקרים, שהרחפן התנתק והיה צריך לחזור בכוחות עצמו. מרחק ההפעלה שלו נמוך לעומת דגמים אחרים של DJI, כאשר ה-GPS מאפשר לרחפן לבצע חזרה אוטומטית.

אפליקציה: האפליקציות ש-DJI מפתחת, לפחות לאנדרואיד, סובלות מבאגים רבים, בעיקר תפריטים שעולים אחד על השני. ניסינו את האפליקציה על מכשירי אנדרואיד רבים, ותמיד עלתה אותה בעיה. מה שכן, לפחות האפליקציה כבר לא קורסת כמו בעבר.

צילום: הספארק מאפשר צילום וידיאו ברזולוציית Full HD עם 30 פריימים לשנייה. יש לו גימבל על 2 צירים. מעט רוחות והתמונה לא יציבה. צילום הווידיאו סביר, אל תצפו לאיכויות שהמאוויק או הפנטום מציעים. התמונה לא מספיק חדה ובלילה האיכות יורדת עוד יותר, אבל בשביל לצלם סרטונים ולעלות לרשתות החברתיות או להפיק קליפים משפחתיים, זה יותר ממספיק. צילום סטילס מגיע עם חיישן 12 מגה פיקסל וכאן התוצאות יותר טובות. התמונות מפורטות והצבעים מגיעים עם רמת עושר טובה.

הספארק כולל מספר מצבי צילום מתוכנתים מראש. מסמנים את האדם דרך האפליקציה והספארק יעשה סיבוב באוויר או עלייה איטית לגובה עם התמקדות באדם. הכל בזוויות צילום הוליוודיות. מדובר בפיצ'ר שהופך את חווית הצילום למקצועית יותר.

סוללה: זמן הפעולה של הסוללה לא מרשים במיוחד, בערך 12 דקות. ערכת הקומבו כוללת 2 סוללות וגם משטח הטענה עבור 3 סוללות. דבר שהופך להכרחי בספארק. בתור בונוס, אפשר לטעון את הספארק בדרכים דרך מחבר המיקרו USB שלו.

בשורה התחתונה, הספארק הוא רחפן קומפקטי שלא בא להחליף את הדגמים המקצועיים יותר של DJI, אלא להוות אלטרנטיבה זולה יותר, אשר פונה לצרכנים הרוצים בעיקר לצלם תמונות של עצמם מהאוויר וקצת של הנופים בטיולים.

מחיר: 2,500 שקל לערכת הבסיס ו-3,500 שקל לערכת הקומבו הכוללת שלט רחוק, 2 סוללות, מטען, תיק צד ו-2 סטים נוספים של פרופלורים (המכשיר נמסר לבדיקה דרך היבואן בנדא מגנטיק).

ציון: 8

■ צחי הופמן היה כתב הטכנולוגיה והגאדג'טים של "גלובס". כיום הוא מנהל בלוג ביקורות פרטי ("the gadget reviews") ועובד בחברת בלונד 2.0, המתמקדת ביח"צ לחברות סטארט-אפ.