החל הליך הגישור בנושא חיפה כימיקלים; מי לא משתתף?

המגשר מטעם בית הדין האזורי לעובדה, יובל רכלבסקי, קבע כי הפגישות יתקיימו בשני ערוצים: עובדי המפעל מול ההנהלה והנהלת המפעל מול עיריית חיפה

ועד עובדי חיפה כימיקלים צפון / צילום: חיפה כימיקלים צפון
ועד עובדי חיפה כימיקלים צפון / צילום: חיפה כימיקלים צפון

פגישת הגישור הראשונה בנושא חיפה כימיקלים התקיימה אמש (ב') בעיריית חיפה בין נציגי עובדי החברה ונציגי עיריית חיפה. המגשר מטעם בית הדין האזורי לעובדה, יובל רכלבסקי, קבע כי הפגישות יתקיימו בשני ערוצים: עובדי המפעל מול ההנהלה והנהלת המפעל מול עיריית חיפה.

כזכור, לפני שבוע הורה בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, בראשותו של הנשיא אלכס קוגן, להקפיא את הפיטורים של 400 עובדי המפעל הצפוני עד 27 בספטמבר. בנוסף, הורה בית הדין על הליך גישור אותו ינהל רכלבסקי, הממונה על השכר לשעבר.

לפגישה אמש הוזמנו גם נציגי המשרד להגנת הסביבה, אך אלה בחרו שלא להגיע בטענה כי המשרד הוא גוף רגולטורי הפועל על פי דרישות ביטחוניות שלא ניתן להגמישן בהליך הגישור: "המשרד להגנת הסביבה הודיע לפרקליטות כי למשרד, כרגולטור מקצועי, אין מקום בתהליך הגישור היות והוא קובע תנאים ודרישות הנוגעים לבטיחות הסביבתית של השימוש בחומרים מסוכנים, שלא ניתן להגמישם במהלך זה".

למעשה, העמדה של המשרד להגנ"ס בנושא ברורה והיא הוצגה לפני כשלושה שבועות, אז הודיע המשרד כי החלופה העדיפה ביותר היא האנייה המוקטנת שמזרימה אמוניה למפעלים, חלופה שגם אושרה בעבר על ידי הממשלה. המשרד הגנ"ס הודיע זאת לאחר שביצע בדיקה מרחיבה של דוח המומחה לניהול סיכונים, אלי שטרן.

גם ראש עיריית חיפה, יונה יהב, בחר שלא הגיע לפגישה והוצג על ידי מנכ"ל העירייה, שהציג עמדה לפיה העירייה תלך על החלופה הבטוחה ביותר. גם נדב שחר, מנכ"ל מנכ"ל חיפה כימיקלים, הציג גישה דומה.

יניב בר-אילן, נציג הארגון "כוח לעובדים" המאגד את עובדי המפעל הצפוני, אמר היום בשיחה עם "גלובס": "אותנו לא מעניין איזו חלופה תבחר בסופו של דבר, אנחנו רק רוצים שהמפעל ימשיך לפעול".

ב-10 בספטמבר יקיים המשרד להגנת הסביבה דיון של ועדה בין-משרדית, בו ישתתפו עיריית חיפה, הנהלת חיפה כימיקלים וגם הגופים המקצועיים הקשורים לנושא: כב"א, משטרה, נציגי משרד התחבורה, פיקוד העורף, רשות נמלים ועוד. בפגישה זו צפויים חברי הוועדה לדון גם בפתרון החדש שנבחן בימים אלה על ידי ד"ר אלי שטרן - מכליות כביש שיביאו את האמוניה מהאונייה ולא דרך הצינור.