גרנות למשרד התקשורת: קדמו ביטול ההפרדה המבנית בבזק

היו"ר הזמני של בזק נפגש עם מ"מ מנכ"ל משרד התקשורת והבטיח כי החברה תפסיק להילחם ברגולציה שמקדם המשרד ■ ביקש גם להסדיר את נושא שימוש המתחרים בתשתיות בזק

דוד גרנות, היו"ר הזמני של דירקטוריון בזק, נפגש עם מימון שמילה, ממלא-מקום מנכ"ל משרד התקשורת, וביקש ממנו להאיץ מחדש את נושא ביטול ההפרדה המבנית בבזק, במסגרת עבודת הצוות המשותף למשרד האוצר ולמשרד התקשורת. הפגישה התקיימה ביום חמישי האחרון, והשתתפה בה גם סמנכ"לית הרגולציה בבזק, שרון פליישר בן יהודה.

הפגישה של גרנות עם שמילה, מעבר לעניין ההיכרות ביניהם, נובעת גם מהעובדה שגרנות לקח על עצמו את הטיפול בכל הקשור לרגולציה של בזק, במקום של סטלה הנדלר, מנכ"לית החברה, שמנועה בשלב זה לעסוק ברגולציה עקב חקירת הרשות לניירות ערך.

בפגישה נשמעו קולות חדשים בכל הקשור לאסטרטגיה של בזק בעבודה מול משרד התקשורת. מתברר שגרנות ביקש להעביר מסר כללי, לפיו בזק מכירה בזכותו של הרגולטור לאפשר נגישות למתחרים על גבי הרשת שלה, והיא תחדל מלנהל מלחמות חורמה ברגולציה בכל דבר ועניין כפי שהתנהלה עד כה מול משרד התקשורת. בכך מבקש גרנות לפתוח דף חדש של יחסים מול המשרד, וזאת במטרה להתמקד באינטרסים של בזק בלי לנסות ולסכל את כוונות הרגולטור לקדם תחרות בשוק.

מבחינת בזק מדובר בשינוי גישה מהותי, והשאלה היא האם הוא יימשך גם בעתיד, שכן גרנות מנסה להוביל מדיניות מתונה ומדודה כל עוד נמשכות החקירות ובעלי השליטה בחברה מנועים מלהתקרב אליה ולעסוק בענייניה בשלב זה.

בפגישה בזק ביקשה לקדם מחדש את נושא ביטול ההפרדה המבנית וכן את נושא הסדרת התחרות העתידית על גבי הרשת החדשה שהיא מתכננת לפרוס. לגבי הנושא הראשון, במשרד התקשורת מקבלים על עצמם את הצורך לקדם את ביטול ההפרדה במסגרת הצוות המשותף עם האוצר. במשרד רוצים להתמקד בגיבוש התנאים לביטול ההפרדה ומה יקרה ביום שאחריה. בכל מקרה הביטול לא יקרה השנה כפי שהצהירה המדינה בעצמה, אך בזק רוצה שהדבר יקרה כבר במהלך שנת 2018 מוקדם ככל הניתן.

נושא נוסף שעלה בפגישה הוא הצורך של בזק להסדיר את התקנת המרכזיות החדשות בבנייני מגורים. בזק מבקשת שעוד לפני שהיא תיכנס לפרויקט הפריסה של הסיבים לבניינים, וגם במקביל, היא תחל לספק טכנולוגיות חדשות כמו טכנולוגיית ה-G.FAST ותוכל לקבל ממשרד התקשורת הבנות לגבי השימוש של מתחרותיה בתשתיות הללו. בזק למעשה, רוצה להבטיח, ובמידה רבה של צדק, שהתשתיות שהיא תפרוס לא ייכללו מיידית ברפורמת השוק הסיטונאי, כלומר שתינתן לה תקופת הגנה מסוימת על ההשקעה שלה ושלא יקרה מצב שביום שהיא תביא סיב אופטי לבניין, מתחרותיה יוכלו לקבל גישה לאותו סיב ולאותו בניין באופן מיידי. בעניין הזה, ישנה סוגיה נוספת באשר לשימוש במתגים אלה והאם הם לא יחסמו מתחרים חדשים שירצו גם הם להציב מתגי תקשורת בבניינים. גם כאן, משרד התקשורת צריך להבטיח שאף מפעיל לא יחסום מפעילים אחרים שירצו להשקיע בתשתית.