יו"רית מועצת הכבלים: לחלט את כל הערבויות של ערוץ 20

לפי המועצה, הפרות הרישיון של ערוץ 20, שרשאי להקדיש רק 25% מזמן השידור שלו לאקטואליה, הולכות ומתגברות בחודשים האחרונים ■ ברקע עומד גם הדיון בבג"ץ, בו נדרשת המועצה לנמק את ההקלות שנתנה לערוץ

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, ממליצה לחלט את כל הערבויות שהפקיד ערוץ 20 עם עלייתו לאוויר, בסך 4 מיליון שקל.

מועצת הכבלים והלוויין תתכנס כבר מחר (ה') כדי לדון בהמלצה, אם כי לפי הערכות המועצה לא תחליט כבר בדיון הקרוב על ביצוע המהלך. כך או כך, מדובר בצעד חריף, כשהשלב הבא - שכרגע עדיין נראה רחוק - יכול להיות התליית רישיונו של ערוץ 20 והפסקת שידוריו.

המלצתה של בן-חי-שגב מגיעה לאור מה שבמועצה מגדירים התגברות הפרות הרישיון של הערוץ, שאמור להתמקד ב"שידורי מורשת". הפרות אלה נוגעות בעיקר לכמות משדרי האקטואליה - שאינם קשורים למורשת - שהוא משדר בערב נתון.

הגידול בהפרות - שבא לידי ביטוי למשל בהעברתה לאחרונה של תוכנית האקטואליה "לפני כולם" לשעה 21:00 - הוא בעייתי במיוחד מבחינת מועצת הכבלים והלוויין, על רקע הדיון בבג"ץ שנערך בנושא בסוף מאי.

באותו דיון הסבירה המועצה, בתגובה לעתירת RGE (בעלת ערוץ 10), כי בפברואר 2016 היא אישרה לערוץ 20 - כמו גם לערוץ ייעודי נוסף, ערוץ 24 - ש-25% מזמן השידור שלו לא יוקדש לתחום הייעודי שלו הוא מחויב. אלא ששופטי בבג"ץ העלו תמיהות לגבי ההצדקה להחלטה הזאת של המועצה, ובסיום הדיון היא נדרשה לנמק את המהלך הזה תוך 90 יום, שיגיעו בסוף החודש הנוכחי.

בינתיים, לא רק שההקלה לה זכה הערוץ מהמועצה סופגת ביקורת, ערוץ 20 ממילא אינו עומד אפילו בה, וכמות המשדרים שלו שאינם קשורים למורשת גבוהה בהרבה גם מאותם 25% שהמועצה מאפשרת לו, שאמורים לבוא לידי ביטוי במשדר אקטואליה של שעה אחת בשעות צפיית השיא (20:00 עד 23:00).

בסופו של דבר, גם במועצה מודים - כפי שהדבר בא לידי ביטוי גם באותו דיון בבג"ץ - כי החוק שמתוקפו פועלים הערוצים הייעודיים הוא מיושן וארכאי, ויש לפעול לתיקונו - עניין שרק הכנסת יכולה להסדיר. בדיון אף ציינה בן-חי-שגב כי שר התקשורת החדש שרק נכנס אז לתפקידו, איוב קרא, אמור לקיים דיון בסוגיה בשבוע הבא. אלא שמאז הדיון כלל לא התקיים, וכעת המועצה מוצאת את עצמה במצב שבו היא חייבת לפעול.

מערוץ 20 לא נמסרה תגובה.