הונג-קונג, מאחורייך: כפר הדייגים הסיני משנה את פניו

התמ"ג של העיר הסינית שנזן, שאוכלוסייתה תפחה מממדים של כפר ליותר מ-11 מיליון איש, עומד לחצות את התמ"ג של הונג-קונג ב-2018 ■ עם זאת, שנזן עדיין רחוקה מלאיים על מעמדה של הונג-קונג כמוקד פיננסי בינלאומי

שנזן / צילום: רויטרס
שנזן / צילום: רויטרס

הונג-קונג מצויה על סף מציאות חדשה שבה העיר הסינית הסמוכה שנזן, כפר דייגים לשעבר, תעקוף אותה בגודל הכלכלי. מדובר במהפך שהתאפשר באופן בלתי נמנע בזכות ההיצע המאסיבי של כוח עבודה זול והון מסובסד בסין.

שנזן, שנמצאת רק 30 ק"מ מצפון למרכז הונג-קונג, תיהנה מתמ"ג של 350 מיליארד דולר בשנת 2018, בעוד שהתוצר של הונג-קונג חזוי להיות 345 מיליארד דולר, לפי ניתוח של מייקל פרקר, האסטרטג הראשי לאסיה ולאגן הפאציפי בחברת ניירות הערך סנפורד סי. ברנסטין.

אבל בעוד שנזן הדגימה היטב את יכולותיה למנף את המודל ההונג-קונגי המקורי של מסחר וייצור לפסגות חדשות, בתחום אחד המושבה הבריטית לשעבר נשארה המובילה. הונג-קונג שמרה על מעמדה כמוקד פיננסי, והעובדה הזו קיבלה לאחרונה אישור על ידי פתיחת חיבור לשוק האג"ח הסיני העיקרי.

"יש כאן תחושה כוזבת כמעט של התמודדות בין שתי הערים, בעוד שבמציאות הן מתחרות בתחומים שונים", אמר פרקר בראיון טלפוני. "הונג-קונג ממשיכה ליהנות מהקרבה שלה לסין העממית, ושנזן מקבלת תמיכה מההתבגרות של מגזרי השירותים והטכנולוגיה של סין".

בפחות מ-40 שנה, אוכלוסיית שנזן תפחה ליותר מ-11 מיליון בני אדם מ-30,000, לפי נתונים רשמיים - בהרבה מעל אוכלוסיית הונג-קונג, שהיא 7.39 מיליון בני אדם. התמ"ג השנתי של שנזן עלה כמעט כ-10% בשנה בממוצע מאז 2010.

הצמיחה הכלכלית בהונג-קונג בשבע השנים האחרונות הייתה כ-3% בשנה בלבד בממוצע, כאשר העיר התמודדה עם הירידה בהוצאות התיירים והמבקרים, המחאות בעד הדמוקרטיה ב-2014 ושוק הדיור היקר ביותר בעולם. בשנתיים הבאות צפויה התרחבות שנתית של פחות מ-3%, לפי תחזיות אנליסטים שעיבד בלומברג.

אבל ההבדלים בין שתי הערים שבדלתת נהר הפנינים מדגימים את האתגרים של סין בחיקוי התשתית הפיננסית בנוסח העולם המפותח של קונג קונג, למרות שכלכלת שנזן ממשיכה לצמוח ביותר מ-6% בשנה.

"הונג-קונג תהיה תמיד המוקד הפיננסי ושער היציאה המועדף מסין - זה לא הולך להיעלם", אמר סטפן אינס, ראש דסק המסחר האסיאני-פאיציפי בחברת Oanda מסינגפור.

"זה כמו לונדון שעוברת את הברקזיט. כמובן שהיא לא תהיה אותו המקום, אבל היא בהחלט תישאר המוקד הפיננסי בהא הידיעה".

שנזן זרחה על רקע מאמצי סין לעלות בשרשרת הערך של הייצור שלה, מעבר למוצרי ייצור פשוטים כמו צעצועים וחולצות טי. העיר היא כעת מרכז טכנולוגיית מידע, עם ענקיות כמו טנסנט, ZTE ו-וואווי שכולן פועלות משנזן. שדרוג כזה הונג-קונג לא עברה.

תפקידה של הונג-קונג כגשר למשקיעים זרים לתוך ההון של סין יהיה המפתח לעתידה, אומר דונג צ'ן, כלכלן בכיר לאסיה בחברת ניהול ההון פיקטט. כאשר יזמים מרחיבים את עסקיהם בשנזן, הם יזדקקו באופן בלתי נמנע למאגר הכישרונות של הונג-קונג בתחום שירותים פיננסיים בדרגה גבוהה.

עם התמחויות כמו בנקאות השקעות ושירותים משפטיים, הונג-קונג שמרה על פער גדול מול שנזן בתוצר לתושב, שחזוי להגיע ל-60% בשנה הבאה, אמר צ'ן. התמ"ג לנפש בהונג-קונג בשנה שעברה היה כמעט 44,000 דולר, לעומת כ-25,000 דולר בשנזן, לפי נתוני מועצת הפיתוח המסחרי של הונג-קונג.

"העלייה של שנזן באופן כללי תתרום להונג-קונג", אמר צ'ן. "הונג-קונג שימשה כמודל תפקוד בכמה מובנים לערי חוף רבות בסין, ביניהן שנזן, כשהיא הציעה שווקים חופשיים. שנזן בהחלט הייתה תלמידה טובה".

שנזן
 שנזן