ניסנקורן מנסה "לתקוע טריז ברפורמה במשק החשמל"

מנכ"לי משרד האוצר ומשרד האנרגיה והתשתיות, שי באב"ד ושאול מרידור, יוצאים נגד פנייתו של יו"ר ההסתדרות אליהם כדי לקיים הידברות על הרפורמה

ניסנקורן וכחלון / צילום: דניאל בר און
ניסנקורן וכחלון / צילום: דניאל בר און

"ניסיון חסר תום לב לתעתע ולתקוע טריז בגלגלי הרפורמה במשק החשמל", כך מכנים מנכ"לי משרד האוצר ומשרד האנרגיה והתשתיות, שי באב"ד ושאול מרידור, את פנייתו של יו"ר ההסתדרות אליהם לצורך קיום חובת ההיוועצות בנושא הרפורמה כפי שדרש מהם בג"ץ.

במכתב תגובה חריף למכתביהם של הוועד ויו"ר ההסתדרות עו"ד אבי ניסנקורן, שהעתקו הגיע לידי "גלובס", כותבים מרידור ובאב"ד כי "מסמך הדרישות ששלחתם מונה 111 סעיפים של מידע כללי היקפי אשר חורג באופן קיצוני ביותר מקווי המתאר של הסכם הרפורמה בחברת החשמל לגביו נדרשה היוועצות...

"בצער נאמר, כי התנהלות ממין זה מותירה רושם כבד כי לא בהשלמת הליך ההיוועצות אתם עוסקים אלא בניסיון חסר תום לב לתעתע ולתקוע טריז בגלגלי הרפורמה במשק החשמל באופן אשר הולם את עמדתך אשר הוצגה בפני בית הדין הארצי כי 'אנחנו לא מוכנים ולא נהיה מוכנים להסכים למכור את כל הייצור".

לטענת גורמים ממשלתיים, ההסתדרות ועובדי חברת החשמל מעדיפים להמשיך ולהתחמק מדיון לגופה של הרפורמה המתוכננת וממשיכים לנסות ולגרור את הדיון לנושאים שאינם קשורים למתווה המוצע במהלך שכל תכליתו "למשוך זמן".

לדברי אותם גורמים, ההסתדרות והעובדים אינם מוכנים עקרונית לקבל את התפיסה העומדת בבסיס הרפורמה שלפיה ייצור החשמל בישראל יעבור במלואו לידיים פרטיות.

כזכור, בסיום דיון דרמטי שנערך בבג"צ ב-20 ליולי הוחלט כי המדינה תקיים את חובת היוועצות עם וועד העובדים של חברת החשמל וההסתדרות לפני שתחזור לבית הדין הגבוה לצדק ותודיע את החלטתה לגבי המשך הליך הרפורמה בחברת החשמל.

במהלך הדיון הורה יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לוועד להודיע על הפסקה חד-צדדית בעיצומים לאחר שנראה היה שהשופטים נוטים להגיע להחלטה שלילית מאד מבחינת העובדים.

מספר ימים לאחר הדיון, ב-2 לאוגוסט שלח ניסנקורן בשיתוף עם הוועד לאוצר ולמשרד האנרגיה והתשתיות הלאומיות מסמך בן 110 סעיפים עם שאלות פתוחות לדיון. החלק הראשון של המסמך מתמקד בתכנון משק החשמל בישראל, על רקע טענות נגד משרד האנרגיה, על-כך שמאז הקמתו לא העביר תכנית-אב למשק החשמל ל-25 השנים הבאות, כמקובל למשל בתחום התחבורה. בנוסף טוענים בוועד כי יישום הרפורמה, כלומר הוצאת ייצור החשמל מהחברה לגורמים פרטיים עד שנת 2028, תוביל דווקא לייקור תעריף החשמל.

לדברי גורמים בסביבת הוועד "ככל שיש יותר יצרנים, זה מעמיס יותר עלויות על הצרכן, עלויות בניית התשתיות כדי להתחבר לרשת ההולכה, סבסוד של האנרגיות המתחדשות שעלות הייצור שלהן לקוט"ש גבוהה יותר מהייצור של חברת החשמל".בהמשך המסמך מבקש הוועד מהמדינה שורה ארוכה של מסמכים, הסכמים ותוכניות הקשורים למשק החשמל ולמעמדה של חברת החשמל בתוכו. בחלק השלישי והאחרון שואלים עובדי הוועד שאלות פתוחות בנושאים שונים, לדוגמה: "האם קיימת תכנית מגירה להזרמת הון וערבויות מהמדינה לחברה במקרה של כשל ברפורמה?".

בהמשך מכתבם של מרידור ובאב"ד מהיום יש התייחסות פרטנית למסמכים ולתוכניות שמבקשים ההסתדרות והעובדים.

בנוגע לטענות על היעדר היוועצות מציינים המנכ"לים במכתבם כי "עובר לתחילת שנת 2016 ובמהלך המחצית הראשונה של 2016, קיימו נציגי המדינה בדרגים הבכירים עשרות ישיבות עבודה עם חברת החשמל וישיבות נוספות עם נציגות העובדים והחברה".