הוועדה התנגדה - ופרויקט פינוי-בינוי ברעננה הפך לתמ"א 38

הפרויקט ברחוב גאולה, מקודם על ידי חברת רסקו משנת 2006 כפרויקט פינוי בינוי ואף אושר בוועדה המקומית בשנת 2011, אך בשל התנגדות מצד הוועדה המחוזית, אישרה הוועדה המקומית השבוע תוכנית חדשה במסלול תמ"א 38

פרויקט להשכרה ברעננה / צילום: תמר מצפ
פרויקט להשכרה ברעננה / צילום: תמר מצפ

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רעננה, אישרה פרויקט תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש ברחוב גאולה 7-11 בשכונת קריית שרת ברעננה. הפרויקט שאושר כולל הקמת 355 דירות חדשות, במקומן של 138 דירות קטנות בבניינים ישנים שהוקמו במסגרת שיכון עולים וייהרסו. מדובר במקדם של 2.5 דירות חדשות במקום כל דירה ישנה.

המתחם משתרע על שטח של 9.3 דונם, עליו ניצבים כיום 3 בנייני רכבת בני 3 קומות הכוללים 138 דירות במצב תחזוקתי ירוד. במקום הבניינים הישנים יוקמו 6 בניינים חדשים בני 9.5 קומות, הכוללים 355 דירות חדשות בנות 3-6 חדרים, מעל שתי קומות תת קרקעיות משותפות עם 540 חניות.

הפרויקט, שקודם על ידי בעלי הדירות מאז שנת 2006, אותם מייצג עו"ד עודד ישראלי, עבר מספר גלגולים ומכשולים, ואושר כעת במתכונת מצומצמת יותר. בשנת 2008 זכתה חברת רסקו במכרז שערכו הדיירים שקידמה תוכנית פינוי-בינוי גדולה במתחם. בשנת 2011 אושרה התוכנית להקמת 380 דירות חדשות ב-8 בניינים בני 10 קומות כל אחד. אלא שקידום הפרויקט בגירסה זו של פינוי-בינוי, נתקל בהתנגדות הוועדה המחוזית, על רקע מספר החניות התת-קרקעיות שאושרו במסגרת התוכנית, אותן הורתה הוועדה המחוזית להקצות לציבור ולא להצמיד לדירות החדשות.

בנוסף, סיפוח שטחים נוספים לתוכנית הפינוי-בינוי, יצר צורך בתוספת זכויות בנייה, וקשיים בגיבוש טבלת ההקצאות. קשיים אלה, שמו את הפרויקט בסכנה, כשלבסוף הוחלט לקדם את התוכנית במסלול תמ"א 38, המצוי בסמכות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ואינו דורש את אישור הוועדה המחוזית.

יחד עם זאת, מדובר בגרסה מצומצמת יותר של הפרויקט, הכולל 355 דירות במקום 380 דירות, שישה בניינים במקום שמונה, והוא אינו כולל מגרשים נוספים מלבד מגרשי המגורים.

לדברי יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עו"ד איתן גינזבורג, שכונת קריית שרת הממוקמת בצפון רעננה, הוקמה כשכונת עולים בשנות ה-50. "מדובר באחת השכונות הותיקות של העיר המאופיינת בריכוז רב של בתים צמודי קרקע לצד בניינים משותפים שרבים מהם מצויים בהליכים שונים של תמ"א 38. זהו למעשה הפרויקט הגדול ביותר שאושר ברעננה במסגרת תמ"א 38, במסלול הריסה ובנייה מחדש. רעננה עוברת תהליך משמעותי של התחדשות עירונית בחלקים הותיקים של העיר, ומתחם גאולה הוא אחד המקומות הראויים ביותר להתחדשות".