מו"ל "הארץ" שוקן: "אנו עם רגל אחת מחוץ למועצת העיתונות"

במהלך דיון סוער שנערך ברשימת תפוצה במייל של מועצת העיתונות, תקפו מו"ל "הארץ", עמוס שוקן, והעורך הראשי של העיתון, אלוף בן, את מועצת העיתונות ואת ועד העובדים בעיתונם

תכתובת ברשימת תפוצה במייל של מועצת העיתונות, שעסקה בתוכנית הקיצוצים המתוכננת בקבוצת "הארץ"-"דה מרקר", הפכה לדיון סוער שבמהלכו תקפו מו"ל "הארץ", עמוס שוקן, ועורך העיתון, אלוף בן, את התנהלות מועצת העיתונות, ושוקן אף הצהיר בו כי עיתון "הארץ" נמצא "עם רגל אחת מחוץ למועצה".

"אחרי שהוחלט להשאיר את סעיף המו"לים (שקובע כי בעלי עיתונים ידווחו אחת לשנה על האינטרסים הגלויים שלהם י' כ'), הודעתי למועצה בכתב על פרישתנו", חשף שוקן. "כתבתי שדבר אחד הוא להיות חבר כשיש סעיף ששנים רבות לא מופעל, אבל דבר שונה כאשר הוא זה עתה אושרר מחדש. איך אני יכול להיות חבר? שתי דקות אחרי ששלחתי התקשרה דליה (דורנר, נשיאת מועצת העיתונות, י' כ') וביקשה שאקח את המכתב בחזרה. בגלל שאני לא יכול לסרב לדליה, הסכמתי. אבל זה המצב", כתב מו"ל העיתון, שאף תקף באותה הזדמנות החלטה אחרת של המועצה שעסקה ב"ביקורת טלוויזיה של רוגל אלפר על בן של חבר נשיאות (הכוונה להחלטה לגבי ביקורת טלוויזיה שעסקה בתוכנית בהגשת יואב לימור, בנו של פרופ' יחיאל לימור, י' כ')".

שוקן כתב את הדברים בתשובה לעו"ד אלעד מן, חבר נשיאות מועצת העיתונות, שהיה זה שהעלה את הרעיון שהמועצה תדון בהתפתחויות האחרונות בתחום העיתונות הכלכלית, על רקע סכסוכי העבודה שהוכרזו ב"דה מרקר" וב"גלובס". הרעיון עצמו קומם כאמור גם את שוקן וגם את עורך העיתון בן.

"אני חדש בעיתונות הכלכלית ואולי לא מבין את האילוצים הייחודיים שלה, אבל בואו נדבר על עובדות", כתב בדיון בן, שלאחרונה, כחלק מהשינוי הארגוני בעיתון, הוכפף המוסף הכלכלי ישירות אליו, בניגוד למה שהיה נהוג עד כה.

"'הארץ' מותקף כל יום בידי פוליטיקאים שמסיתים נגדו, קוראים לביטול מנויים וכדומה. לא ראיתי את ההתגייסות שלך (הכוונה לעו"ד מן) או של חברי המליאה האחרים להגן על החופש העיתונאי שלנו... אז אולי קשה יותר להגן על גדעון לוי ורוגל אלפר מאשר על ועד עיתונאי 'המרקר', אבל בזה המבחן של המועצה. והנה, שם שתקתם... אבל רק יצאה הודעה על חילופי עורכים ב'מרקר', בלי שהשתנה אפילו פסיק בעיתון, בלי שהעורך החדש אפילו ישב שנייה בכיסא, בלי שעובד אחד התבשר על פיטוריו - וכבר דיון דחוף... בשפה שלי זה נקרא לציית לספינים של הוועד".

בהמשך הוסיף בהודעה אחרת: "היוזמה לקיים דיון כזה יום אחרי ההודעה על חילופי עורכים ב'מרקר'... מוביל בהכרח למסקנה (שלשיטתכם) השינויים ב'מרקר' הם ביטוי לפגיעה בחופש העיתונאי ולהכנסת תוכן שיווקי... לא יזמת דיון כזה אחרי מכירת 'גלובס' וחילופי המו"ל והעורכים שם או אחרי חשיפת תיק 2000 ב'ידיעות אחרונות'".

גם בהודעות אחרות שלו באותו דיון תקף בן את ועד העובדים של העיתון: "הסמיכות (של הדיון המוצע, י' כ') לעיתוי החילופים ב'מרקר' מעורר תחושה שמחפשים אותנו ברוח הספינים של הוועד ("חיסול המרקר", "תוכן שיווקי" - הסוגריים במקור, י' כ'). לי אין כוונה לבוא לדיון ולהסביר שאין לי אחות. אם רוצים לדון עלינו, חכו טיפה לראות את משמעות השינויים... לא אעמוד למשפט פומבי על חששות לשחיתות עתידית".

גם המו"ל שוקן תקף כאמור את הרעיון לקיים דיון בנושא: "האמת? אין לכם מושג, ואין לכם מה לתרום. כבר צמצמנו גם ב'מרקר' וגם בחלקים אחרים של העיתון בתקופות קודמות, ועדיין אתם בדעה ש'המרקר' ממלא את ייעודו. הדאגה לקיום העיתון ויכולתו למלא את תפקידו בחברה הישראלית, עולה על הדאגה להעסקת כל העובדים הקיימים ברגע מסוים, ולהחלטות האלה אין לכם מה לתרום.

"האמת היא שמי שנתן ונותן את הגיבוי לעיתונות מקצועית ומשוחררת מלחצים זאת רק הנהלת 'הארץ', מי ששילם מחירים כבדים על זה בכסף ממשי (אף עיתונאי אמיץ, אתי ונקי כפיים ב'הארץ'/'מרקר' לא שילם כלום - הסוגריים במקור, י' כ'), זה רק החברה המוציאה לאור את העיתון, ומי שערב אישית להתחייבויות החברה בתקופת הקרב המסוכן עם בני הדודים דנקנר, זה רק אני", כתב שוקן.

קבוצת "הארץ"-"דה מרקר" ניצבת מזה מספר חודשים בפני תוכנית קיצוצים שצפויה להיות משמעותית, אך עדיין לא הוצגה בצורה רשמית בפני ועד העובדים בעיתון. לאחרונה בוצע בעיתון מהלך שבמסגרתו עזב עורך "דה מרקר", סמי פרץ, את תפקידו, ובמקומו מונה לתפקיד כתב האנרגיה והתשתיות, אבי בר-אלי, כשהמוסף כולו הוכפף לעורך "הארץ", אלוף בן. הוועד בעיתון תקף את המהלך בחריפות, לאחר שמעט קודם לכן כבר הכריז על סכסוך עבודה.