הבנק הגדול בשבדיה מעביר את מטהו לפינלנד בגלל הרגולציה

נורדאה בנק הודיע אתמול על מעבר משבדיה לפינלנד, ששייכת לאיחוד הבנקאי של גוש האירו, במהלך שיגרום לו לחיסכון פוטנציאלי של מיליארד אירו בשנה

מטה נורדאה בהלסינקי / צילום: רויטרס
מטה נורדאה בהלסינקי / צילום: רויטרס

מול רגולציה נוקשה יותר, בנקאים מאיימים לעתים במעבר למדינה ידידותית יותר. כעת זה קרה באמת. נורדאה בנק, הבנק הגדול ביותר בשבדיה ובסקנדינביה, הודיע אתמול (ד') על מעבר משבדיה לפינלנד, ששייכת לאיחוד הבנקאי של גוש האירו, במהלך שיגרום לו לחיסכון פוטנציאלי של מיליארד אירו בשנה.

נורדאה הודיע שהמעבר להלסינקי יבוצע במחצית השנייה של 2018. פינלנד משתמשת באירו, שבדיה משתמשת בקרונה שלה.

בנק HSBC הבריטי חזר ואמר בעבר שהוא ישקול לעקור מלונדון, אבל בשנה עברה החליט להישאר בבירה הבריטית. המעבר של Nordea מציין את הפעם הראשונה מאז המשבר הפיננסי שבה בנק אירופי גדול עוקר ממושבו מסיבות של רגולציה.

בתחילת השנה הודיע נורדאה שהוא שוקל לעזוב את שבדיה אחרי שמדינה זו הציעה להעלות את ההיטל שהבנקים משלמים לכיסוי עלויות החילוץ שלהם במקרה של קשיים. לשבדיה יש גם דרישות הון מהקשוחות ביותר מהבנקים.

נורדאה, שעושה עסקים בנורבגיה, שבדיה, דנמרק ופינלנד, מסר שהמעבר יחסוך לו כמיליארד אירו בשנה בהיטלים וערבויות לפיקדונות בהשוואה להישארות בשבדיה.

על פי תקנות האיחוד אירופי, הבנק המרכזי האירופי מפקח על הבנקים הגדולים בגוש האירו. הפיקוח הזה, שהחל ב-2014, אמור לאכוף את הכללים במידה שווה ברחבי גוש האירו, עם כללים שווים לסגירת בנקים בגיבוי מערכת של הגנת פיקדונות משותפת.

לבנקים גדולים זה דבר משתלם: שחקן כמו נורדאה הוא ענק בשוק המקומי שלו, אך קטן במונחי גוש האירו. נכסי נורדאה בסוף 2016 היו פי שלושה מהתמ"ג הפיני, אבל באיחוד הבנקאי של גוש האירו הוא נחשב לשחקן בינוני. אנליסטים מעריכים שדרישות ההן העצמי מנורדאה יקטנו כאשר ה-ECB האירופי יהיה הרגולטור הראשי שלו. הבנק מסר בהודעתו שמוקדם מדי להעריך את השפעת דרישות ההון ממנו על תוצאותיו הכספיות.

מבחינת האיחוד הבנקאי האירופי, נורדאה יהיה תוספת טובה. הבנק הזה קיים בעבר דיונים מוקדמים למיזוג עם הבנק ההולנדי AMRO ABN, בין היתר כדי לקבל אפשרות להעביר את מטהו להולנד. אנליסטים רואים בנורדאה שחקן פעיל בכל קונסולידציה של הבנקאות האירופית (מיזוגים). ב-ECB מעוניינים במיזוגים בנקאיים חוצי גבולות כדי לחזק את פרויקט האיחוד הבנקאי.

מבחינת שבדיה זו מכה קשה. ב-1991 לקחה ממשלת שבדיה חזקה בנורדבנקן, שהפך מאוחר יותר לנורדאה, כדי לחלץ את הבנק הזה מקשייו. המדינה השתלטה על כל הבנק כעבור שנה, ב-1992, במה שהפך למשבר פיננסי לאומי חריף. המניות האחרונות של הממשלה נמכרו רק ב-2013.

מניות נורדאה ימשיכו להיסחר בבורסות שטוקהולם, הלסינקי וקופנהגן.