נמל אשדוד: בקשה לדיון בצעדים "פראיים" של העובדים

ההנהלה טוענת בפנייה לביה"ד לעבודה כי העובדים, שמשתכרים 60 אלף שקל בחודש בממוצע, מעלים דרישות המנוגדות להסכמים הקיבוציים

גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר
גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר

הנהלת נמל אשדוד הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בקשת צד לדיון בסכסוך קיבוצי נגד הסתדרות העובדים הכללית, המייצגת את ועד העובדים בנמל אשדוד, ונגד הממונה על השכר במשרד האוצר.

עו"ד יעקב מלישקביץ / צילום: שחף הבר
 עו"ד יעקב מלישקביץ / צילום: שחף הבר

בבקשה, שהוגשה ביום חמישי האחרון, טוענת הנהלת החברה, באמצעות עו"ד יעקב מלישקביץ', שותף במשרד נ. פינברג, להפרות חמורות של הסכמי העבודה הקיבוציים וביצוע צעדים ארגוניים "פראיים" ובלתי חוקיים בקרב צוותי האוניות הגוררות המועסקים בנמל אשדוד. ההנהלה מבקשת את ההתערבות של בית הדין האזורי לעבודה ומתן צווי מניעה האוסרים על הצעדים הארגוניים הננקטים על ידי נציגות העובדים. מועד הדיון בבקשה טרם נקבע.

ריבוי הצעדים הארגוניים שמתואר בבקשה הביא לסכסוך בין הוועדים שמייצגים את צוותי האוניות הגוררות לבין ההנהלה, מה שגרם להנהלה לפנות סיוע בית הדין האזורי לעבודה. הסכסוך קשור ככל הנראה במעבר העתידי של מחלקת הים בנמל לפיקוחה של חנ"י (חברת נמלי ישראל), ולרצון של המחלקה לשפר את תנאי ההעסקה לקראת המעבר. יצוין כי לעובדי מחלקת הים הובטח כי כל תנאי השכר שלהם יישמרו גם בביתם החדש בחנ"י.

"נראה כי נציגות חובלי הגוררות סבורה כי היא יכולה לעשות ככל העולה על רוחה בנמל אשדוד", נכתב בבקשה. "לקבל 'החלטות ניהוליות', לקבוע סדרי עבודה על דעת עצמה, להתנות תנאים לביצוע העבודה וכיוצא בזה התנהלות המעידה כי נציגות העובדים סבורה כי היא תפסה את מקומה של ההנהלה".

הגוררות הן האוניות הדוחפות את אוניות המטען שמגיעות לנמל ומובילות אותן עד לעגינתן הסופית. כאשר האוניות הגוררות מושבתות או עושות את עבודתן לאט, כל תהליכי העבודה בנמל מתעכבים. 36 עובדי הגוררות משתכרים כ-60 אלף שקל בחודש בממוצע, אך לא על זה הדיון: בבקשה שהוגשה מפורטים 10 מקרים בהם מתקיימות, לטענת ההנהלה, הפרות שכר חמורות בקרב מחלקת הגוררות .

כך, למשל, מצוינת דרישה לקבלת תמורה מיוחדת כתנאי להכנסת אוניות ענק לנמל. לאחרונה החלו לפקוד את נמל אשדוד אוניות ענק שגודלן כ-366 מטר, היכולות לשאת על סיפונן מכולות בסדר גודל של 14 אלף יחידות TEU. נציגות חובלי הגוררות טוענת כי לחובלים מגיעה תמורה מיוחדת בגין הכנסת אוניות ענק אלה, ומאיימת בהשבתת העבודה בקשר להכנסתן והוצאתן מהנמל של אוניות הענק, אם ההנהלה לא תענה לדרישות אלה.

"דרישה מופקרת זו עומדת בסתירה גלויה להסכם הקיבוצי משנת 2002 ולסיכום מועצת הייצור משנת 2012, שבהם קיבלו העובדים תמורות כספיות מפליגות ובהם מוצו לחלוטין תביעות העובדים בגין הכנסת אוניות גדולות מכל סוג וגודל שהוא", נכתב בבקשה. "עצם הדרישה מהווה הפרה של הסכמי העבודה ודרישה לתשלום חריגות שכר, והאיום בשביתה משמעו איום בביצוע פעולה בלתי חוקית לכל דבר ועניין".

דוגמה נוספת שמתוארת בבקשה כהפרת הסכמי שכר היא קיצור משמרת העבודה של הגוררות בתחזוקה לארבע שעות בלבד. על פי הסכם העבודה, שעות המשמרת של הגוררת הנמצאת בתחזוקה הן בין 08:00 ל-16:00. בהוראת ועד חובלי הגוררות, מופסקת העבודה לאחר 4 שעות, כלומר, בשעה 12:00, והעובדים אינם מבצעים כל עבודה לאחר מכן, עד סוף 8 השעות המיועדות לתחזוקה. בנציגות העובדים טוענים שזהו "נוהג שמקובל זה שנים רבות".

בבקשה מצוין כי עבודה בגוררת אינה נעשית בתנאים קשים, שאכן מחייבים לקצר את המשמרת בחצי. מדובר בכלי שיט המצוידים בכל הנדרש לשם שהות ממושכת, כולל מטבח, חדר אוכל, תאי שירותים ומקלחות, שבהם ניתן לנוח בין הפעולות השונות, שמתוכננות מראש, מנוחה מלאה.

"משמרת" של חצי שעה

נוהג עבודה מוזר נוסף בנמל אשדוד המתואר בבקשה הוא טיפול בגוררת שחזרה מתיקון, שמחויבת לבצע "הרצה" על מנת להיווכח שהיא אכן תקינה. כאשר נעשית פנייה לצוותי הגוררות הנמצאים במשמרת לבצע את ההרצה, מורה ועד חובלי הגוררות שלא לבצע עבודה זו, והוא דורש כי יוזעק צוות שלם מהבית כדי לבצע את העבודה בשעות נוספות. זאת, למרות שבמשמרת נמצאים עובדים זמינים ופנויים שמקבלים שכר מלא. בנוסף, הצוות שהוזעק מהבית, גם אם יסיים את עבודת ההרצה בתוך חצי שעה, יקבל תשלום כאילו עבד משמרת מלאה של 8 שעות.

ואם לא די בכך, טוענים בהנהלת החברה, ועד חובלי הגוררות החליט על דעת עצמו ליצור "תור פנימי" של שעות עבודה ומנוחה בין שלוש הגוררות העובדות במשמרת הלילה. במקרה שה"תור" משתבש, מסיבות שונות (למשל הגוררת שהגיע תורה אינה יכולה לבצע עבודה עקב היעדרות עובד) מסרבים העובדים בגוררות האחרות לבצע את העבודה מפני שטרם הגיע תורם.

בנמל אשדוד ישנם לא פחות מ-12 ועדים שונים, שאיתם מנסה כאמור הנהלת החברה לקיים מו"מ בנוגע להתקדמות רפורמת הנמלים - התייעלות והיערכות לתחרות מול שני הנמלים החדשים שיוקמו בעוד כשלוש שנים.

כך, למשל, עובדי התפעול בנמל אשדוד מיוצגים על ידי ועד התפעול (סוורים ועובדי ציוד מכני), ומנהלי העבודה בתפעול מיוצגים על ידי ועד מנהלי העבודה. כך גם עובדי בתי המלאכה, מנהלי העבודה בבתי המלאכה, עובדי מחלקת הים ועוד. צוות של 4 עובדים הנמצאים על אונייה גוררת אחת מיוצג על ידי שני ועדים שונים: חובל וקצין מכונה - שייכים לוועד חובלי גוררות; מכונן ומלח שייכים לוועד העגינה.

ובחזרה לתוכנית ההתייעלות: לפני כשלושה חודשים הודיע שר התחבורה ישראל כ"ץ כי הוא מוכן לתת חסינות מפני פיטורים לכל עובדי הנמל לתקופה של 10 שנים בתמורה לביצוע תוכנית התייעלות ופרישה מרצון של כוח אדם בנמלים. בימים אלה מתקיים בנמל אשדוד מו"מ תחת פיקוח של בית המשפט בין ההסתדרות הכללית והעובדים לבין המדינה וחברת הנמל. בסופו אמורים ההסתדרות וההנהלה של הנמלים להציג בפני בית הדין לעבודה תוכנית התייעלות שתעזור לנמלים להיערך לקראת הכניסה של הנמלים החדשים - נמל הדרום ונמל הצפון.

הנהלת הנמל והדירקטוריון אישרו לאחרונה תוכנית השקעה אסטרטגית עד שנת 2028 בגובה כ-2.4 מיליארד שקל לצורך התייעלות והצטיידות הנמל, כדי לתת מענה לתחרות מול הנמלים החדשים שייכנסו לשוק. אין ספק שזה דבר מבורך, ואולם, כדי שהחברה תתייעל באמת, עליה להתמודד גם בנושא השכר ותנאי העבודה מרחיקי הלכת שנוגסים כמעט 50% מהכנסות החברה.

מוועד עובדי הגררות לא נמסרה תגובה.