המשרד להגנ"ס: ירידה בזיהום אוויר ממפעלים - חוץ מתמר

המשרד דרש מחברת נובל אנרג'י להציג תוכנית להפחתת הפליטות ■ כשמובאות בחשבון הפליטות מתמר, פליטת החומרים גדלה פי 30

שריפה בתי זיקוק חיפה/  צילום: שרותי כבאות החוץ, ציום מסך חדשות 2
שריפה בתי זיקוק חיפה/ צילום: שרותי כבאות החוץ, ציום מסך חדשות 2

המשרד להגנת הסביבה פרסם הבוקר (א') את מרשם הפליטות של המפעלים בישראל (המפל"ס) ל-2016. על פי נתוני המדד, נרשמה ירידה בסך פליטות החומרים המזהמים לאוויר (גזי חממה, חנקן, תחמוצות גופרית וחומרים שמוכרים כמסרטנים) בשיעורים של בין 17%-48% בין 2012 ל-2016, זאת בין היתר, כתוצאה מהגברת השימוש בגז טבעי לייצור חשמל ובתעשייה והגברת הרגולציה.

בין היתר, חלה הפחתה של 8% בפליטת חומרים החשודים או מוכרים כמסרטנים בשנת 2016 וב-43% במצטבר משנת 2012. במשרד להגנ"ס מציינים כי נתון זה אינו כולל את דיווחי אסדת הגז תמר מאחר והן נמצאות במרחק 22 ק"מ מחופי ישראל והשפעתן על הציבור ביבשה היא זניחה.

ואולם, אם מתחשבים בנתוני הפליטות גם במרחב הימי מתקבלת תמונה פחות אופטימית: כמויות הפליטה המעודכנות של חומרים אורגניים נדיפים, לרבות חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים, גבוהות פי 30 מהכמויות שדווחו בשנים קודמות ומגיעות לכ-1,200 טון חומרים אורגניים נדיפים וכ-53 טון חומרים מסרטנים. מקור הפליטה המרכזי הוא בתהליך סילוק שאריות מים מהגז הטבעי באסדת תמר. לפי מודלים לפיזור אוויר שנערכו לפליטות אלו, החומרים החשודים או מוכרים כמסרטנים לא מגיעים ליבשה, ואילו החומרים האורגניים הנדיפים מגיעים ליבשה בריכוז יממתי של כלל החומרים שאינו עולה על 4 מק"ג/למ"ק - ריכוז שהוא בעל השפעה זניחה.

במשרד להגנ"ס אומרים בעניין זה כי דרשו מחברת נובל אנרג'י המפעילה את אסדת הקידוח של המאגר תמר להציג תוכנית להפחתת הפליטות שתעוגן בתנאי היתר הפליטה לאוויר אשר צפוי להיחתם רק בעוד כחצי שנה. יצוין כי באסדת "לוויתן" לא צפויות פליטות אלו, מאחר ותהליך סילוק המים מהגז הטבעי מתוכנן להיות תהליך סגור, הכולל מערכות למישוב אדים ולטיפול בפליטות.

עוד עולה מנתוני הדוח כי במפרץ חיפה התרחשה הפחתה משמעותית בפליטות בשנת 2016: הפחתה של 54% בפליטת חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים לאוויר וכן הפחתה של 18% בפליטת חומרים אורגניים נדיפים, וב-45% במצטבר מאז 2012.

מנגד, נרשמה עלייה חדה של 463% בפליטות עקב תקלות במפעלים. בסיכום השנתי ב-2016 דווח על פליטות בתקלות ב-65 מפעלים. הפליטה הבולטת ביותר היא של כ-5,100 טון חומרים שונים באירוע שריפת המכל בבזן בסוף 2016.

נתון שלילי נוסף: בשנת 2016 נרשמה עלייה של 5% בפליטות חומרים אורגניים נדיפים ללא מתאן לאוויר. אחת הסיבות לעלייה היא תוספת פליטה חריגה שהתרחשה בתחילת שנת 2016 במפעל רותם אמפרט נגב.