המשימה: גיבוש הנהלה חדשה

המינוי של שולץ הוא חדשות טובות מאוד עבור בעלי המניות בטבע

בעלי המניות של טבע   זכו הבוקר (ב') לבשורה טובה מאוד שלפיה לחברה ימונה מנכ"ל חדש, שבניגוד לקודמו יגיע מתוך תעשיית התרופות הגלובלית. בתקופת כהונתו הקצרה יחסית של קאר שולץ כמנכ"ל חברת לונדבק השתפרו ביצועיה התפעוליים של החברה ומחיר המניה זינק בשיעור של כ-215%. היום, עם היוודע דבר עזיבתו, המניה צנחה ב-12% והדבר נותן אינדיקציה לחשיבות שמייחסים המשקיעים בבורסה הדנית לתפקידו של המנכ"ל העוזב בהצלחת החברה.

חברה מסדר גודל שונה

חברת לונדבק היא חברת תרופות דנית לא גדולה במונחים גלובליים המתמקדת בתחום פיתוח תרופות למוח. טבע קיבלה ממש לאחרונה אישור מהותי לתרופה ששמה AUSTEDO המתחרה ישירות באחת מתרופות הדגל של לונדבק ושמה Xenazine. טבע קנתה את הזכויות לתרופה כחלק מרכישת חברת Auspex תמורת 3.2 מיליארד דולר במזומן במארס 2015. התרופה אמורה לספק פתרון קליני משופר לכוריאה ביחס ל-Xenazine התרופה של חברת לונדבק, שהיא התרופה היחידה המאושרת לטיפול בסימפטום. האישור התקבל כמעט שנה לאחר ש-FDA עיכב את מתן האישור לתרופה וביקש מטבע לבחון את תוצרי הפירוק של התרופה בדמם של המטופלים בשל חשש להשפעה רעילה על החולים. בנתונים אלו נראה כי גיוס המנכ"ל של לונדבק מהווה נדוניה לא קטנה בהחדרה מוצלחת של תרופת AUSTEDO לשוק.

חברת לונדבק מעסיקה 5,000 עובדים בלבד, לעומת כ-57,000 עובדים בחברת טבע. כדי להמחיש את ההבדל העצום בין המשימות העומדות בפני המנכ"ל הנכנס נציין כי טבע צפויה לפטר עד תום השנה ברחבי העולם 7,000 עובדים. מספר זה לבדו עולה על מספר כל עובדי לונדבק. זווית נוספת הממחישה את ההבדלים היא היקף הוצאות המחקר השנתיות. בלונדבק הוצאות אלה עומדות על כ-400 מיליון דולר בשנה בלבד, כרבע מהוצאות מחקר ופיתוח של חברת טבע. הכנסות חברת לונדבק במחצית הראשונה של 2017 עמדו על כ-1.4 מיליארד דולר וה-EBITDA החצי-שנתית עמדה על כ-428 מליון דולר. תחזית ההכנסות המונמכת של טבע לשנת 2017 היא להכנסות שנתיות של כ-23 מיליארד דולר ו-EBITDA שנתית של כ-7.2 מיליארד דולר, כך שמדובר בסדר גודל שונה לחלוטין של חברות.

שווי השוק של לונדבק הוא כ-12 מיליארד דולר, לא רחוק מזה של טבע - כ-16 מיליארד דולר - לאור קריסת המניה. ההבדל בשוווי השוק של החברות נובע מהמינוף האדיר של טבע. המנכ"ל החדש שלה נדרש להנהיג, לנהל, לפטר, למזג, להתייעל ועוד. מדובר במשימה מסדר גודל אחר לחלוטין מזו שנדרש לה בלונדבק.

הניסיון של שולץ בחברת הענק הדנית נובו נורדיסק, שבה כיהן בתפקידו האחרון כנשיא ומנהל תפעול בחברה ובה העביר את מרבית שנותיו המקצועיות, הוא ניסיון חיוני מאוד לתפקידו בטבע. מדובר בחברה המעסיקה כ-41.4 אלף עובדים ברחבי העולם ומוצריה המרכזיים הם בתחום הטיפול בסכרת. הכנסותיה החצי-שנתית הן בהיקף של כ-9 מיליארד דולר והרווח החצי-שנתי הוא כ-3.2 מיליארד דולר. משרת הניהול הנוכחית בטבע היא משרת הניהול הראשונה של המנכ"ל החדש בחברה שאינה דנית ולפיכך מעניין יהיה לראות כיצד יסתגל להבדלי התרבות בחברת טבע ולעבודה מול הדירקטוריון הבעייתי של החברה.

סימן שאלה מרכזי נוסף העולה מקורות החיים של המנכ"ל הנכנס הוא יכולותיו וניסיונו בתעשייה הגנרית שמובילה חברת טבע. טבע הימרה בגדול על המשך הובלת התעשייה הגנרית עם רכישת אקטביס ג'נריקס במינוף אדיר. המגזר הגנרי מייצר לחברת טבע הכנסות של כ-3 מיליארד דולר ברבעון והוא מצוי בעיצומו של שחיקת מחירים הנובעת מתחרות גוברת ומיזוג לקוחות מרכזיים. שולץ יידרש להוכיח כי הוא מסוגל לבצע את ההתאמות הנדרשות כדי לנהל חברה עם זרוע גנרית אדירה ורועדת מסדר הגודל של טבע.

בשורה התחתונה, המינוי של שולץ הוא חדשות טובות מאוד עבור בעלי המניות בטבע, ואולם המשימה לשיקום טבע גדולה מאוד. מדובר בצעד הכרחי וחיוני ואולם אף צעד בודד אינו מבטיח החזרת טבע לימיה הטובים.

המשימה המיידית של מנכ"ל טבע הנכנס תהיה גיבוש הנהלה חדשה ומימוש נכסים לא ליבתיים על מנת להקטין את החוב העצום העומד על 4.6 פעמים ה-EBITDA השנתית, וזאת כדי לעמוד בקובננטים על החוב. הדרך לרווחי הון מהותיים בחברת טבע ארוכה ועוברת דרך עמידה ביעדי התייעלות מאתגרים, התייצבות בשחיקת מחירי הגנריקה, מימוש נכסי ליבה ועוד ואינה מופע של אדם יחיד מוכשר ומנוסה ככל שיהיה.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם