אי.בי.אי יחזיק עד 35% ממניות בית ההשקעות הלמן אלדובי

פרטי המיזוג בשוק הגמל מתבהרים: את התמורה עבור המיזוג יקבל אי.בי.אי במניות בחברה הציבורית הלמן אלדובי בית השקעות ■ אי.בי.אי תקבל עד 35% ממניות הלמן אלדובי

הלמן אלדובי / צילום: תמר מצפי
הלמן אלדובי / צילום: תמר מצפי

בהמשך לחשיפה "גלובס" על מיזוג פעילויות הגמל של בתי ההשקעות הלמן אלדובי ואי.בי.אי, מבהיר היום בית ההשקעות אי.בי.אי, שבניהול עדו קוק, מהם העקרונות שלפיהם יתבצע המיזוג, אם וככל שיושלם, תוך שהוא מבהיר כי את התמורה לפעילותו יקבל אי.בי.אי בדרך של מניות בחברה האם הציבורית של הלמן אלדובי גמל ופנסיה - הלמן אלדובי בית השקעות .

בהתאם לדיווח לבורסה בדבר העסקה הנרקמת - אך שעדיין אינה סופית ושהתנאים שלה טרם נקבעו, אי.בי.אי תהפוך לבעלת מניות משמעותית בבית ההשקעות הלמן אלבודי, כשהיא תקבל לידיה עד 35% ממניותיו - חלקן בתמורה לפעילויות הגמל וההשתלמות שלה וחלקן שתמורה לתשלום במזומן (לחברה הציבורית עצמה או למי מבעלי המניות בה).

בכוונת אי.בי.אי, שנוסד על ידי צבי לובצקי, דוד ויסברג ועמנואל קוק, ושבשליטת משפחותיהם, להפוך באמצעות כך לגורם משמעותי בשוק הגמל והפנסיה. כיום הם לא נמנים על אריות שווקים אלה. ואולם, מדובר במהלך לא ברור מאליו, גם בכפוף להבנות שעל הצדדים עוד לסכם. מדדוע? בין בעלי המניות המרכזיים באי.בי.אי נמצא קובי אלכסנדר, שעבר על החוק בארה"ב, ושלא ברור אם יוכל לקבל היתר שליטה מחודש (את הנוכחי קיבל בשנים טובות יותר, לפני שהתפוצצה פרשת הבקדייטינג).

כך או כך, בכוונת אי.בי.אי לקבל מניות בחברה האם של הלמן אלדובי ולהיות בעלת מניות מרכזית. ככזו היא תקח חלק בניהול העסק, כולל בתחום המיתוג וניהול ההשקעות, וכן תחזיק בדירקטורים מטעמה בבית ההשקעות הלמן אלדובי ובחברת הגמל והפנסיה שלו. זאת, כמובן, אם וכאשר העסקה תושלם.

גורם בשוק אף העריך כי לא מן הנמנע שבעתיד הרחוק המהלך יאפשר את מיזוג שני בתי ההשקעות. כיום הם לא מתחרים במובן המלא של המילה וזאת מאחר והלמן אלדובי יצא כמעט לחלוטין מתחום הקרנות נאמנות והוא פעיל קטן יחסית בתיקים המנוהלים. מנגד, בפעילות המרכזית בה הם מתחרים - הגמל וההשתלמות - הם מתכוונים להתמזג.

שוק הגמל ושוק הפנסיה הם שווקים שמתאפיינים ביתרונות משמעותיים לגודל. מדובר בשווקים תחרותיים שבהם שחקני ענק, ששני הצדדים לעסקה אינם נמנים עמם. מנכ"ל אי.בי.אי הנו עדו קוק, ומנכ"ל הלמן אלדובי הנו רמי דרור. ב"גלובס" חשפנו כי מנהל הפעילות הממוזגת יהיה איתי ברדה, מנכ"ל הלמן אלדובי גמל ופנסיה וכן שהמתפעל של החברה הממוזגת יהיה בנק מזרחי טפחות, וכי המיזוג יתבצע עוד קודם לסוף השנה הנוכחית. על פי הנתונים העדכניים, בפעילויות הגמל, ההשתלמות והפנסיה המאחדות של שני הגופים יש כ-16.7 מיליארד שקל.

בשורה התחתונה, אם וככל שתושלם העסקה בין הצדדים, היא תגדיל את הנכסים שתחת ניהול אי.בי.אי, שכאמור צפוי להשקיע גם כסף מזומן בעסקה (מעבר להעברת פעילויותיו בגמל ובהשתלמות).

נדגיש כי בשלב זה אין ודאות שתהיה עסקה. 

הלמן אלדובי נסחר לפי שווי חברה של כ-107 מיליון שקל ואי.בי.אי נסחר לפי שווי של כ-486 מיליון שקל.