בלעדי ל"גלובס": הסיכוי להמיר דוח תנועה לאזהרה - 1:3

לפי נתוני המשטרה שהגיעו לידי "גלובס", בשנים 2014-2017 התקבלו בממוצע כשליש מהבקשות להמיר קנס על עבירות תנועה בדוח אזהרה ■ עם זאת, מסתמנת מגמה של החמרה ביחס המשטרה

ניידת משטרה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניידת משטרה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה הזאת נוגעת לכמעט כל ישראלי בעל רישיון נהיגה. מי מאיתנו לא נתקל בסיטואציה הבאה: אתה נוהג על אחד מכבישי הארץ העמוסים ובטעות מבצע עבירת תנועה - מעיף מבט אל הסלולרי, עוצר בתמרור עצור - אבל לא עצירה מלאה, או לוחץ טיפה יותר מדי על דוושת הגז; ואז מגיעה משטרת התנועה, והשוטר מתחיל לכתוב דוח תנועה שצפוי לכלול קנס כספי שיכאב מאוד בכיס. אתה מתחנן לשוטר שלא ייתן את הקנס. לרוב זה לא עוזר - הדוח נרשם.

אולם, ישנם מקרים שבהם המשטרה בכל זאת מוותרת לנהגים ומסכימה להמיר את הקנס באזהרה, גם לאחר שהדוח נרשם. "גלובס" חושף לראשונה את מספר המקרים שבהם משטרת ישראל נענתה לפניות נהגים שקיבלו קנסות בגין עבירות תנועה, והסכימה לוותר להם על תשלום הקנס ולהמירו בדוח אזהרה.

מנתונים שהעבירה לאחרונה היחידה הארצית לביקורת ותלונות הציבור במשטרה לידי עו"ד אלעד מן מתנועת "הצלחה" בעקבות בקשה לפי חוק חופש המידע, ושהגיעו לידי "גלובס", עולה כי בתקופה שבין ינואר 2014 לאוגוסט 2017 הוגשו למשטרה 121,934 בקשות של נהגים שקיבלו קנסות בגין עבירות תנועה, להמיר את הקנס באזהרה. מבין כלל הבקשות שהוגשו בתקופה זו הסכימה המשטרה להמיר קנסות לאזהרות ב-42,984 מקרים - כלומר, כשליש (כ-35%) מהבקשות התקבלו בחיוב על-ידי המשטרה, וכשני שלישים נדחו.

כאשר בודקים כל שנה בנפרד, עולה מנתוני המשטרה, כי בשנת 2014 הוגשו 25,902 בקשות להמרת קנסות באזהרות ו-10,684בקשות המרה התקבלו (כ-41%); ב-2015 חלה עלייה משמעותית בכמות בקשות ההמרה שהוגשו למשטרה, אך כמו הפניות שהתקבלו עלתה רק במעט - ובאופן יחסי ל-2014 נרשמה ירידה בשיעור הבקשות שהתקבלו (כ-38%); ב-2015 הוגשו 30,957 בקשות המרה, ומתוכן 11,878 התקבלו (כ-38%); ב-2016 הוגשו 32,912 בקשות להמיר קנסות בגין עבירות תנועה באזהרות, ומתוכן 10,726 (כ-33%) התקבלו.

ניתן לראות שמשנה לשנה, חלה עלייה בכמות הפניות להמרה, אך ירידה יחסית בכמות הפניות שמתקבלות - כלומר כאשר משווים בין השנים 2014 עד 2016 ניתן לראות בכל שנה ירידה בשיעור בקשות ההמרה שמתקבלות. המגמה הזו - של ירידה בסלחנות של המשטרה כלפי ציבור הנהגים, לא נעצרת ב-2017 ואף מחריפה.

לפי הנתונים שהעבירה המשטרה, בחודשים ינואר-אוגוסט 2017 חלה עלייה משמעותית בכמות בקשות ההמרה שהתקבלו במשטרה - מתחילת השנה הוגשו 32,163 בקשות אך התקבלו 9,696 בלבד. כלומר רק 30% מבקשות ההמרה שהוגשו עד כה השנה התקבלו. עם זאת, למרות הירידה בשיעור הבקשות המתקבלות לאורך השנים, עדיין כמות נכבדת של בקשות להמרת קנס באזהרה מתקבלת - כ-35% מהבקשות התקבלו בממוצע בשנים 2014-2017 (סיכוי של 1:3 לבטל את הקנס בגין העבירה).

עוצרים באדום

מהנתונים שהעבירה המשטרה - במענה לבקשתה של עמותת "הצלחה", לפי חוק חופש המידע - עולה בנוסף כי למשטרה יש תנאי סף לקבלת בקשות להמרת קנסות באזהרות. אם המבקש לא עומד בתנאי הסף, בקשתו להמרה לא תישקל.

לפי מסמכי המשטרה שהגיעו לידי "גלובס", אחד מתנאי הסף הוא שהמבקש יהיה בעל רישיון נהיגה של לפחות שבע שנים, וכי הוא לא עבר שום עבירה נוספת בחמש השנים שקדמו לביצוע העבירה שבגינה הוא מבקש להמיר קנס באזהרה.

כמו-כן, לפי מדיניות המשטרה, דוחות שהתקבלו בגין ביצוע עבירות תנועה חמורות, לא יומרו בשום מקרה באזהרה. רשימת העבירות החמורות ארוכה למדי, ובהן: נהיגה באור אדום; ניסיון לעקיפה אחרי תמרור מפגש מסילת רכבת; עקיפה לפני מעבר חצייה; עקיפה מימין; עצירת הרכב במקום המיועד לנכה; והובלת מטענים בניגוד לחוק.

כמו-כן, השוטר התובע רשאי לא להמיר את הדוח באזהרה אם הוא נוכח לדעת שלפונה נרשמו מספר רב של הרשעות בעבר. זאת, אף אם הוא עונה לתנאי הסף, והעבירה שביצע לא נכללת ברשימה השחורה של עבירות שבגינן לא תתבצע המרה של קנסות באזהרות.

לפי אמות המידה שהעבירה המשטרה, "ככלל, אין חובה להמיר דוח באזהרה, והתובע המשטרתי שמטפל בפניות רשאי בכל מקרה לשקול את "מהות העבירה, מהות המבצע, ומדיניות אגף התנועה של המשטרה הנתונה לשינויים מעת לעת, הן בקביעת רשימת עבירות בריונות ועבירות חמורות, והן בקביעת כבישים מסוכנים, מקומות וזמנים".

מומחה בדיני תעבורה: "המשטרה לא שוקלת לעומק את בקשות ההמרה. מדובר בהליך כמעט טכני"

עו"ד אסף אורון ממשרד אילון אורון, מומחה בדיני תעבורה, אומר שכשהמשטרה שוקלת האם להמיר את דוח באזהרה היא אמורה לעשות זאת באופן מהותי, "אבל בפועל מדובר הרבה פעמים בהחלטות כמעט טכניות". לדבריו, "זה לא באמת שיושב תובע משטרתי שהוא משפטן וחושב ושוקל וקובע האם להמיר את הקנס באזהרה, כפי שאמור היה להיות. בפועל, מי שעונה על מכתבי הפנייה של הנהגים הוא לא משפטן, אלא פקיד שפועל לפי קריטריונים שמוכתבים לו. תיאורטית גם תוכנת מחשב יכולה הייתה להחליף".

בהמשך לכך, לדברי אורון ההסבר לירידה בכמות בקשות ההמרה שמתקבלות, ביחס לאלה שמוגשות, היא שהקריטריונים הוחמרו. "בעבר, תנאי הסף קבעו שנהגים שלא עברו עבירת תעבורה שנתיים קודם לעבירה שבגינה הגישו בקשת המרה, יוכלו לקבל אזהרה. היום, מדובר בתקופה ארוכה יותר של חמש שנים".

- אם הקריטריונים ברורים אז מה הבעיה?

עו"ד אורון: "ניקח לדוגמה נהג עם ניסיון של 50 שנה, שלא ביצע שום עבירה, פרט לעבירת חנייה. לפי הקריטריונים הקשוחים, אם הוא יבצע היום עבירה פעוטה, הוא יקבל קנס ולא יוכל להמיר אותו באזהרה, למרות שהוא נהג זהיר. לעומת זאת, נהג עם 100 הרשעות קודמות של עבירות חמורות, אם הוא עבר אותן לפני יותר מ-5 שנים, ולכן עומד בקריטריונים, ניתן להניח שיוכל להמיר כיום דוח באזהרה".

לדברי אורון, "המשטרה צריכה להתייחס להמרות אזהרה ככלי שמונע תאונות. כלומר, המדיניות צריכה להיות: נהג שהוכיח עצמו משך שנים רבות כנהג זהיר יזכה להקלה ביום הדין". אורון מציין שהרבה מאוד נהגים כלל לא מודעים לאפשרות לבקש להמיר קנסות באזהרות. "הפרסום שלך חשוב גם כדי שציבור הנהגים יהיה מודע לזה".

אלעד מן, יועמ"ש הצלחה שהגישה את בקשת חופש המידע מסר: "חשיפת אמות המידה שלפיהן מתקבלות החלטות בתחום אכיפת החוק, היא דרך יעילה להבטיח שוויון בפני החוק ולקיים בקרה על מקבלי ההחלטות בתחום זה. גם המגמות העולות מהנתונים מעניינות ומצביעות על עלייה ניכרת בשנה האחרונה בקצב הפניות להמרת דוחות משטרה באזהרות. עם זאת - עדיין ניכר כי מרבית הבקשות מסורבות לאורך השנים, ככל הנראה נוכח פרופיל העבירות המבוצעות, שאינו מאפשר מראש המרת חלק גדול מהדוחות לאזהרה".

כמות קנסות התנועה
 כמות קנסות התנועה