שדולת הנשים: "לא נדבר יותר על המותג, רק על מי שמאחוריו"

פרסומת סקסיסטית לרשת יין עוררה את זעמה של השדולה, והיא החליטה לשבור את ריטואל המחאה סביב פרסומות כאלה - ובמקום לדון במותג, פרסמו את שמו ואת תמונתו של הפרסומאי אסי שביט והזמנה לכתוב לו למייל תגובות לקמפיין

מנכ"לית שדולת הנשים / צילום: רן מלמד
מנכ"לית שדולת הנשים / צילום: רן מלמד

בארגוני הנשים מורידים את הכפפות מול יוצרי פרסום פוגעני, ומפרסמים לראשונה פנים, שם והפניה ליוצר של קמפיין כזה במטרה למקד את הדיון בו בלי לתת במה לפרסום הפוגע. אמש (ד'), לאחר שרשת יין העלתה קמפיין בוטה ופוגעני שבו נראית כלה בגבה למצלמה ולידה הכיתוב "כמה חגגו עליה לפני החתונה", ולאחר שהוא נדון בהרחבה בכלי התקשורת וברשתות החברתיות וקיבל תגובות קשות - העלתה שדולת הנשים פוסט נוקב שבו נראית תמונתו של הפרסומאי אסי שביט, שיצר את הקמפיין, והתייחסות ישירה להתנהלותו.

"תכירו, זה אסי שביט", נכתב בפוסט. "כנראה שאסי חושב שכל אבל כל הדרכים כשרות כדי להכניס כסף למשרד שלו. גם להשפיל נשים.

"אסי וחבריו עלו על נוסחה פשוטה וצינית מאוד: לחשוב על הדבר הכי משפיל ודוחה כלפי נשים, לעשות ממנו פרסומת למוצר שלהם, לעצבן אותנו הפמיניסטיות ואת הקהל בכלל, והופ - מלא טראפיק למוצר, כולן/ם מדברות/ים על זה ומשתפות/ים, והם זכו לכל הפרסום שרק רצו למוצר.

"אז אנחנו כאן להגיד: זה לא יעבוד עלינו. לא תקבל מאיתנו שיתופים, בטח לא נקנה יותר בחנויות שפרסמת. אבל גם נזהיר את כל העולם לא לעשות איתך עסקים, לשים לב שהמשרד שלך הוא המפרסם של מוצר כלשהו ולהימנע ממנו. והכי חשוב, נספר לציבור מי עומד מאחורי הגועל הזה. לעשות כסף משנאת נשים זה לא מגניב ולא מצחיק. וכדאי שתתחילו להפנים את זה".

בהמשך הפוסט, שזכה לאלפי לייקים ותגובות, פורסם המייל של שביט והזמנה לכתוב לו על הקמפיין שיצר.

הפוסט שפרסמה השדולה / צילום מסך
 הפוסט שפרסמה השדולה / צילום מסך

היום נקט המרכז לסיוע תקיפה מינית אסטרטגיה דומה והעלה בפוסט שגם בו יש התייחסות אישית לשביט. "זהו איש הקריאייטיב 'המהולל' שחתום על הרעיון ההו-כה גאוני לפרסומת הזו שמנסה למכור לנו יין באמצעות רמיזות לניצול מיני. ולמה חשוב שנכיר את אסי באופן אישי? כי קמפיינים כאלה לא מגיעים ככה סתם לאוויר העולם. מישהו עם שם ופנים ומוח קריאטיבי חשב שזה נכון ולגיטימי ובעיקר - טוב לעסק. אנשי פרסום נוטים להגיד שאין דבר כזה פרסום רע. תרשו לנו לא להסכים".

בשדולת הנשים מסבירים היום (ה') כי הפוסט נועד לפרוץ את השיטה שבה המפרסם הפוגע והפרסומאי מקבלים תגמול על המהלך הפוגעני: "משרדי הפרסום הם שעומדים מאחורי מהלכים כאלה ומשפיעים על המותגים - למרות שגם למותגים יש אחריות", אומרת מיכל גרא, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל. "לכן לא נדבר יותר על המותג. רק על מי שאחוריו כעל אדם ציני שמוכן לפגוע בנשים. הוא לא יסתתר במשרד כי אנחנו נראה את הפנים שלו ונגיד את שמו כדי שאנשים יידעו מי גורם לשיח כזה, כדי שהוא יהיה במוקד ולא הפרסום".

מרים זלקינד, מקדמת המדיניות של השדולה, מוסיפה: "מבחינתנו כשהציבור מדבר על האחראי ולא על המוצר זאת הצלחה גדולה. הנזק שנגרם להם אישית על פרסום פוגעני צריך להיות שיקול שיביאו בחשבון כשיחשבו בעתיד לייצר מהלכים כאלה. אל תבואו להתנצל אחרי הפרסום, כשכבר קיבלתם את הפרסום שרציתם. הציבור לא מפגר. הוא מבין את המניפולציה ורק אם יהיה תשלום כואב עבורה אולי זה ייפסק".