סיריוס שבשליטה סינית תרכוש 4.8% ממניות הפניקס

תמורת המניות תשלם סיריוס 208 מיליון שקל ■ בשלב הבא, אם יתקבל אישור של רשות שוק ההון, תימכר השליטה ב-2.5 מיליארד שקל בסה"כ

האם הפעם החמישית תהיה המוצלחת? קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, חתמה, שוב, על הסכם למכירת החזקותיה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס , והפעם לחברת Sirius International, שעל פי תיאורן של הקונה ושל המוכרת היא "חברה בינלאומית בעלת רישיונות ביטוח בארצות הברית, שבדיה ואנגליה". סיריוס נשלטת כיום על ידי גופים שבראשם צ'יינה מינצ'ינג הסינית.

העסקה נעשית בשני שלבים: בשלב הראשון והמיידי רכשה סיריוס 4.9% ממניות הפניקס - שיעור מניות שלא דורש אישור, בתמורה לתשלום במזומן של כ-208 מיליון שקל, הגבוה ממחיר השוק של הפניקס בכ-8%. בשלב השני, והעיקרי - שהתקיימותו אינה ודאית בשל התלות באישור הפיקוח בישראל - תרכוש סיריוס את יתרת ההחזקות של דלק בהפניקס (כ-47.4%), ותהפוך לבעלת השליטה בקבוצת הפיננסים הישראלית. בשלב השני, שתלוי גם בביצוע בדיקת נאותות על ידי הרוכשת הפוטנציאלית, תקבל דלק סכום נוסף של כ-2.3 מיליארד שקל, המשקף להפניקס שווי הגבוה מ-4.8 מיליארד שקל, וגבוה ביותר מ-20% משווייה בבורסה היום. בשקלול שני השלבים בעסקה, דלק תקבל מהרוכשת כ-2.5 מיליארד שקל לפי שווי ממוצע הגבוה בכ-22% ממחיר מניית הפניקס הבוקר בבורסה.

סיריוס, חברת ביטוח אמריקנית שבשליטה סינית, בוחנת לעומק את שוק הביטוח הישראלי זה זמן. לא מזמן היא אף שקלה לבצע עסקה לרכישת השליטה בקבוצת כלל ביטוח מידי אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין.

בכל אופן, הפניקס, שמחזיקה בבית ההשקעות אקסלנס, נמצאת זה זמן במגעים למכירת השליטה בה. זאת מכיוון שדלק מעוניינת להתמקד בעסקי האנרגיה, וגם חייבת למכור את החזקותיה בפיננסים בשל חוק הריכוזיות. בשל כך, בשנים האחרונות היו כמה מגעים מתקדמים יחסית - אך רחוקים מלהבשיל לעסקה של ממש - למכירת השליטה בהפניקס על-ידי דלק.

לוח זמנים קצר

לפני כשלוש שנים נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב בין דלק לבין משפחת קושנר האמריקאית ביחס להפניקס. כשנה לאחר מכן נחתם הסכם מחייב מול החברה הסינית פוסון, ולאחר מכן דובר על עסקה עם AmTrust ולאחר מכן עם יאנגו הסינית. כל המגעים הללו פקעו ללא עסקה.

לפיכך, עדיין מוקדם מאוד לברך על המוגמר. זאת מאחר וכל החזקה של מעל ל-5% מחברת ביטוח, או כל גוף מוסדי אחר, דורשת את אישור הפיקוח בישראל - אישור לא מובן מאליו שהדרך אליו ארוכה ומלאת מהמורות, בעיקר לגבי גופים שנמצאים בשליטה סינית. לכן מדגישים בסביבת סיריוס כי מדובר בחברה אמריקאית שנוסדה בשטוקהולם ושהינה בעלת רשיונות קיימים במדינות OECD, כך שלא מדובר ב"חברה סינית".

בכל אופן, על רקע הסקפטיות הרבה ביחס לעסקאות האחרונות שקודמו ביחס לחברות הביטוח בישראל, אומרים עתה בדלק כי "הסכם המכירה כולל לוחות זמנים קצרים ומוגדרים להגשת הבקשה לקבלת רישיון ולהשגת האישורים הרגולטורים הנדרשים", כך שתוך 60 יום על הרוכשת להחליט לגבי השלב השני בעסקה ואז תוך 45 יום עליה להגיש בקשה מסודרת לממונה.

מי שתכריע בנושא היא הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, שעל פי הערכות "לא התלהבה" מעסקאות מעין אלה לא רק בהפניקס כאמור כי אם גם בנוגע לכלל ביטוח ולבית ההשקעות מיטב דש (שם כשלה לאחרונה עסקת ענק למכירת כל המניות לידי הקרן הזרה XIO).

עוד ציינו בדלק כי יתרת ההשקעה של החברה בהפניקס מסתכמת בכ=2.1 מיליארד שקל, כך שהעסקה האמורה משקפת רווח חשבונאי של כ=400 מיליון שקל. עדיין לא ברור אם ומתי יוכר הרווח האמור.