ביה"ד: ההסתדרות הכללית - הארגון היציג של עובדי נמל אשדוד

ביה"ד הארצי קבע כי הכרזת ההסתדרות הלאומית בחודש ינואר השנה על יציגות בקרב עובדי נמל אשדוד היא חסרת תוקף, והדגיש כי הצטרפות העובדים אליה הייתה מטעמים טקטיים ולא הצטרפות אותנטית ובתום-לב

בית הדין הארצי לעבודה פסק לפני זמן קצר כי ההסתדרות הכללית היא ארגון היציג בקרב עובדי נמל אשדוד. השופטים יגאל פליטמן, לאה גליקסמן ואילן איטח קבעו כי הכרזת ההסתדרות הלאומית בחודש ינואר השנה על יציגות בקרב עובדי הנמל היא חסרת תוקף וכי הצטרפות העובדים אליה הייתה מטעמים טקטיים ולא הצטרפות אותנטית ובתום לב.

בנוסף, קבעו השופטים של ביתן הדין הארצי לעבודה בראשותו של הנשיא יגאל פליטמן, כי "לא מן הנמנע שבנסיבות שבהן תתגלענה מחלוקות בנוגע למבחן הכמותי, הדרך הנכונה להכריע בהן, בשים לב לצורך בהכרעה מהירה, תהיה בהכרזה על קיום בחירות בקרב העובדים. אין כוונה לבחירות חשאיות שבהן עובד שם פתק במעטפה לא מזוהה... אלא בדרך בה כל עובד יחתום על טופס הצטרפות לארגון שהוא חפץ להיות חבר בו וביטול חברותו בארגון אחר שבו היה חבר".

הטענה העיקרית של הכללית שהתקבלה על ידי השופטים הסתמכה על מספר פסיקות מהעבר שהתייחסו ל"הגבלת התחרות בין ארגוני עובדים על יציגות במקום העבודה, בתקופת מניעות, במהלכה ארגון עובדים אחד מנוע מלטעון נגד יציגותו של ארגון עובדים אחר". הכוונה היא שאין להפריע לארגון המייצג את העובדים בזמן ניהול מו"מ להשגת הסכם קיבוצי על ידי התפקדות לארגון אחר. "אנו קובעים כי אין ליתן תוקף להכרזת היצוגות של הלאומית מה-29 בינואר 2017 מן הטעם שבאותו מועד חלה מניעה הלכתית כתוצאה מקיומו של מו"מ אמיתי שמשכו סביר לחתימת הסכם קיבוצי", נכתב בפסק דין.

הטענה השנייה של ההסתדרות הכללית שהתקבלה גם היא על ידי השופטים הייתה שמלכתחילה ההצטרפות של חלק מהעובדים ללאומית לא הייתה אוטנטית אלא נבעה מטעמים טקטיים, רצון העובדים לשפר את עמדתם במו"מ על הרפורמה וכפי שצוטט אחד העובדים בפסק דין נבעה מרצון "לטלטל" את ההסתדרות הכללית. השופטים נימקו את החלטתם על ידי ההתרחשויות בחודש מאי השנה - 70% מהעובדים השתתפו בבחירות לראשות ההסתדרות הכללית, מה שאומר שהם היו ונשארו חברי ההסתדרות הכללית, כי רק חברי הסתדרות יכולים להצביע.

ברקע לסכסוך בין ארגוני בנמל אשדוד :רפורמת הנמלים עליה הכריזה הממשלה עוד ב-2003, כאשר בעקבותיה הכריזה ההסתדרות הכללית על סכסוך עבודה בנמל אשדוד ונמל חיפה. מאז חודש ספטמבר 2013 מתנהל משא ומתן בין ההסתדרות הכללית, המדינה והנמלים. בתחילת השנה הודיע ההסתדרות הלאומית למנכ"ל נמל אשדוד, איציק בלומנטל, כי היא הגוף המייצג את העובדים, וזאת לאור הצטרפותם של רוב העובדים הנדרש בחוק. באותו היום גם ההסתדרות הכללית שלחה מכתב לחברה בו היא מודיעה כי הארגון המייצג בנמל וכי היא כופרת באוטנטיות של הכרזת ההסתדרות הלאומית.

יו"ר ההסתדרות , אבי ניסנקורן, בירך על החלטת בית הדין ואמר: "לאחר שקיימנו את הבטחתנו לעובדי הנמל בסוגיית הביטחון התעסוקתי, נמשיך לעמוד לצדם כדי להבטיח את עתידם באתגרים שנכונו לנו בעתיד".