נטו יבוא, נטו שופרסל

קבוצת נטו: ענקית מזון ישראלית - שמקפידה על פרופיל תקשורתי נמוך

עופות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
עופות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

חברת נטו אחזקות  עוסקת בייצור, יבוא, שיווק והפצה של מוצרי מזון כשרים וכן בייצור, יבוא ושיווק מוצרי צריכה ביתיים שאינם מוצרי מזון. מדובר בענקית מזון בסדר גודל ישראלי, אך בחברה מקפידים על פרופיל תקשורתי נמוך. באופן נדיר, עלה שמה של החברה לאחרונה לכותרות המדורים הכלכליים, עקב סכסוך מתוקשר עם רשת יינות ביתן והפסקת ההתקשרות בין הצדדים.

הסכסוך עם יינות ביתן (שמחזיקה גם ברשת מגה בעיר אותה רכשה אשתקד) תרם תרומה ניכרת למגמה שלילית במניית נטו, ואולם השפעתו העסקית ארוכת הטווח על האופק הכלכלי של החברה מתונה. המניה איבדה מהשיא שרשמה בחודש מאי כ-20%, והיא נסחרת במחיר המשקף לחברה שווי של כ-1.2 מיליארד שקל. עם זאת, המשקיעים המתמידים במניית נטו רשמו תשואה מרשימה של קרוב ל-250% בחמש השנים האחרונות.

שוק המזון בישראל עובר מהפכות רבות בשנים האחרונות, הן בכל האמור בשינויים החדים בתחום הרשתות הקמעונאיות, הן בתחום הרגולציה על הענף והחברה והן בכל הקשור לטעמי הלקוחות, וחברת נטו נדרשת באופן שוטף להתאים עצמה לשורה של שינויים רדיקאליים.

ההתפתחות המהותית ביותר בסביבה העסקית של החברה היא פתיחת שוק הבשר הטרי ליבוא בשנתיים האחרונות, מהלך פרו-צרכני מוצלח שממשלת ישראל מובילה ומטרתו הגברת התחרות בתחום הבשר הטרי.

אם עד לפני שנים מעטות נשלט שוק הבשר הטרי על ידי החברות תנובה ודבאח, אשר סיפקו כ-80% מן הבשר הטרי למשק הישראלי, אזי בשנתיים האחרונות ירד חלקן של חברות אלו לכ-50%, ויבואניות בשר נוספות ניצלו את ההזדמנות שנקרתה בדרכן העסקית.

חזקה ביבוא בשר טרי

חברת נטו, אשר לה ידע מקצועי ויכולות ליבה מוכחות בתחום היבוא בכלל, ויבוא בשר בפרט, הייתה ממוצבת היטב למהלך שמובילה המדינה, והתוצאה באה לידי ביטוי בזינוק עקבי במכירות מגזר היבוא של החברה, בדגש על יבוא בשר טרי.

מכירות מגזר היבוא הסתכמו ב-460.5 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2017, ואילו הרווח התפעולי של מגזר זה הסתכם ב-26.8 מיליון שקל (שיעור רווחיות של 5.8%). בשנת 2016 כולה צמחו מכירות מגזר היבוא ל-890 מיליון שקל, בהשוואה למכירות של 793 מיליון שקל ב-2015 ו-695 מיליון שקל ב-2014. החל בשנת 2015 מייבאת החברה גם גבינות קשות למחצה, וזאת כפועל יוצא מפתיחה הדרגתית של השוק המקומי ליבוא. עקב הדומיננטיות הגוברת של מגזר היבוא, נהנית נטו מהתחזקותו המתמשכת של השקל ביחס למטבעות הסחר.

הוזלת מחירי הבשר הטרי הביאה עימה הגדלה של כמויות הצריכה של בשר זה, ואולם במקביל היא פוגעת באופן ניכר במכירות הבשר המעובד טחון. נטו הייתה משך שנים, וגם כיום, השחקנית המרכזית בתחום מכירות הבשר הטחון המעובד בישראל, ולפיכך פריחת מכירות הבשר הטרי -הנשענת הן על הוזלת מחירים והן על טרנד בריאותי - פגעה קשות בפעילות זו של החברה והובילה לירידה חדה במכירות וברווחיות של תחום זה.

מגזר מפעלי הקבוצה הכולל את מכירות הבשר המעובד הציג אשתקד מכירות שנתיות בהיקף של 664 מיליון שקל, בהשוואה למכירות שנתיות של 727 מיליון שקל בשנת 2015 ו-809 מיליון שקל בשנת 2014. הדעיכה במכירות מפעלי הקבוצה נמשכה במחצית 2017 בה הן עמדו על 298 מיליון שקל. בנתונים אלו, הכיוון האסטרטגי של החברה ברור: יותר יבוא ופחות ייצור מקומי.

תלות עצומה בשופרסל

האבולוציה הדרמטית בשוק רשתות המזון בישראל, במסגרתה התאדתה מן העולם רשת המזון השנייה בגודלה, מגה, לצד הסכסוך העסקי המתוקשר עם רשת יינות ביתן, חיזקו באופן ניכר את התלות של נטו ברשת שופרסל. בשנת 2016 מכרה נטו לשופרסל בכ-626 מיליון שקל, אשר היוו כ-24.6% ממכירותיה אשתקד.

חלקה של החברה ברכישות שופרסל מהספקים צמח מ-6% בשנת 2015 ל-7.2% בשנת 2016, גידול שעיקרו ממכירת בשר טרי בהיקף של כ-120 מיליון שקל. נטו מוכרת אמנם בהיקפים לא מבוטלים גם לרשתות אושר עד ורמי לוי, ואולם התלות שלה בשופרסל עצומה.

מערכת היחסים של נטו עם שופרסל עברה אמנם בהצלחה מבחנים לא פשוטים במהלך השנים, ואולם היה ובשופרסל יחליטו ביום מן הימים להקים מחלקת יבוא עצמאית של בשר טרי, תהיה זו מכה קשה לנטו. ההימור הגדול על שופרסל, אשר הוכיחה בשנים האחרונות כי אין קטגוריה שהיא מהססת לפעול בה עצמאית, וכי היא לא מהססת להתעמת עם הגדולים שבספקיה על תנאי הסחר - אינו הימור טריוויאלי. אחד האתגרים הגדולים העומדים בפני הנהלת נטו הוא הפחתת התלות בשופרסל ופיזור הביצים שלה בין יותר לקוחות.