הסמארטפונים עוזרים להודים למצוא אהבה

הגישה לאינטרנט משנה את תחום השידוכים בהודו ■ איזו אפליקציה תנפיק בקרוב, כמה כסף מגלגל שוק החתונות ההודי, ומה הקשר למיליארדר מוקש אמבאני?

 חברת Reliance Jio / צילום: רויטרס
חברת Reliance Jio / צילום: רויטרס

הגישה לאינטרנט מהיר וזול ברחבי הודו הכפרית משפיעה באופן לא צפוי על תחום השידוכים. השימוש באינטרנט במכשירים ניידים מאפשר למשפחות באזורים הכפריים לחפש שידוכים במאגרים מקוונים וגדולים מן הרגיל של בני זוג פוטנציאליים - סוגיה משמעותית בחברה ההודית השמרנית, אשר רבים מהנישואים בה הם תוצאה של שידוכים. עדות לכך ניתן למצוא גם בדרישה הגוברת לשירותים מקוונים דוגמת Matrimony.com Ltd., Jeevansathi.com ו-Shaadi.com, המציעים מסדי נתונים שניתן לחפש בהם בני זוג.

מהפכת טכנולוגיית המידע בהודו, שעל פי ההערכות יש בה כיום כ-450 מיליון משתמשי אינטרנט במובייל, מטלטלת את שוק הנישואים ההודי, הנסמך על פי רוב על שדכנים, מתווכים ומודעות בעיתון.

בין 2010 ל-2015 תפחה תעשיית השידוכים המקוונת בהודו בשיעור ממוצע של 21%. ב-2020, גורס דו"ח שפירסמה בשנה שעברה פירמת המחקר Ken Research Pvt, היא עתידה להגיע להיקף של 20.6 מיליארד רופי (כ-320 מיליון דולר).

Matrimony.com, שצפויה להנפיק בתקופה הקרובה, זכתה במרוצת השנה שעברה ל-3 מיליון פרופילי משתמש חדשים, 40% מהם באזורים עירוניים למחצה. ברבעון שהסתיים ב-30 ביוני, 75% מן הפרופילים שהתווספו למאגר הנתונים של החברה הגיעו בזכות הסמארטפונים - זאת, הודות לתפוצתם של מכשירים זולים יותר, חיבור מהיר יותר ואפליקציות מותאמות.

"אנחנו מצפים שהטרנד יימשך ושהגורמים האלה יסייעו ליותר ויותר אנשים להצטרף אל הפלטפורמה שלנו", אמר מורוגבל ג'נאקיראמאן, מייסד ומנכ"ל Matrimony.com. שוק הנישואים ההודי, הכולל שירותי שדכנות, אולמות אירועים, קייטרינג, עיצוב וצילום, מגלגל כ-54 מיליארד דולר בשנה.

בחודש יולי החלה Reliance Jio Infocomm, הנמצאת בבעלות המיליארדר מוקש אמבאני, להציע טלפונים המאפשרים גלישה תמורת 1,500 רופי ותוכנית מנוי חודשיות תמורת 153 רופי. מספרם של הגולשים ברשתות הדור הרביעי באזורים המפותחים פחות של הודו נסק. חברת Bharti Airtel עשתה כדוגמתה והורידה את מחירי הגלישה במידה ניכרת.

"בזמן האחרון, עם עלייתה של Jio, ראינו גידול עצום בחדירה שלה לשווקים", אמר רוהאן מאתור, סגן נשיא בכיר ב-Jeevansathi.com, בראיון שהתקיים במשרדו, לא רחוק מניו דלהי. "הגידול המשמעותי הזה בשיעור החדירה של האינטרנט מביא מספר עצום של משתמשים אל הרשת". ההשפעה מתגלגלת: יותר משתמשים פירושם יותר שידוכים פוטנציאליים, שפירושם משתמשים נוספים הממהרים להצטרף גם הם.

סרבסוואר סאהו, מרצה לסוציולוגיה במכון הטכנולוגי ההודי בדלהי, אומר כי השינוי אינו פוסח גם על עולם השידוכים ההודי, המעוגן במבנה החברה הפטריארכלי ומבוסס הקאסטות בה.

אף ש"נישואי אהבה" הם האפשרות העדיפה מבחינתם של יותר ויותר הודים צעירים, כוחן של הקהילה ושל מערכת הקאסטות בהודו מקשה עליהם להתאהב ולהינשא, כתב סאהו במאמר שפירסם בחודש יוני בכתב העת ללימודי דרום אסיה Journal of South Asian Studies.

"הטכנולוגיות המקוונות בתחום פורצות גבולות גיאוגרפיים ומספקות למועמדים אוטונומיה ניכרת יותר בבואם 'לשדך' את עצמם", הוא אומר. "הטכנולוגיות החדשות ותהליכי ההתאמה המקוונים מערערים את החלוקה הקיימת של נישואי אהבה מול נישואי שידוך". התוצאה, אומר סאהו, היא נישואים "בשידוך עצמי" אשר משלבים "את הטוב משני העולמות".

"ההורים לא התנגדו"

בשנת 2015 נעזר מוחמד אזהארודין אחמד (30) בשירותי Matrimony.com כדי למצוא את מזדה סולטנה - אישה מן הקהילה, האזור והדת שחיפש. "ניגשתי לאתר, מצאתי אותה ולהורים שלי לא היו התנגדויות", אמר אזהארודין, המתגורר בעיר ג'ורהאט שבמדינת אסאם, בצפון מזרח הודו.

השניים נישאו שנה לאחר מכן. החיזור ביניהם התקיים באמצעות אפליקציה שהתקין אזהארודין בטלפון שלו. "קשה להסתובב עם לפטופים, אז מטבע הדברים אנחנו מעדיפים טלפונים ניידים", אמר.

לפני שלוש שנים, 60% מכלל 3 מיליון המשתמשים ב-Shaadi.com עשו זאת באמצעות מחשבים נייחים. כיום מדובר ב-20% בלבד.

שיעור המשתמשים בטלפונים ניידים זינק מ-40% לסך 80%, אמר מנכ"ל החברה, גוראב רקשיט, בראיון טלפוני.

עיקר הגידול, הוא אומר, נרשם באזורים קטנים ועירוניים למחצה. "אנחנו רואים אנשים משתמשים בחיבורי Wi-Fi ועוברים לניידים כדי להתחבר לשירותים האלה. שיעורי הגלישה עלו בצורה די דרמטית", אמר.