בקרוב: רשות החדשנות תפרסם מכרז להקמת חממת ביוטק

המכרז להפעלת החממה צפוי להתפרסם עד סוף השנה, כשהשאיפה היא להפעיל את החממה כבר באמצע 2018

אניה אלדן / צילום: רשות החדשנות
אניה אלדן / צילום: רשות החדשנות

רשות החדשנות הודיעה על כוונתה לערוך מכרז להקמה של חממת ביוטק שניה, הפעם בצפון הארץ, בנוסף לחממת FutuRX הפועלת ברחובות. המכרז להפעלת החממה צפוי להתפרסם עד סוף השנה, כשהשאיפה היא להפעיל את החממה כבר באמצע 2018.

לדבריה אניה אלדן, ראש זירת ההשקעות המוקדמות ברשות החדשנות: "ההצלחה של חממת FutuRX הובילה אותנו לחשוב שלא מספיקה חממה אחת כזו. הזכיינים של החממה, קרן אורבימד ישראל, חברת התרופות היפנית טקדה וחברת התרופות והמכשור הרפואי ג'ונסון אנד ג'ונסון, הצליחו להקים בחממה עשר חברות נהדרות. הם בנו את החברות הללו בדרך כלל מאפס, על בסיס טכנולוגיות שהביאו מן האוניברסיטאות וצוות שנבנה בתוך החממה. שתי חברות מתוך החממה כבר גייסו מעל 20 מיליון דולר עוד בתקופת החממה, והוקמה גם קרן להשקעה בחברות בוגרות חממת FutuRX בלבד.

"אולם, חממה אחת כזו, אינה מספיקה כדי לייצר זירה אמיתית של חדשנות בתחום הביוטק בישראל. ישנם עוד גופים אשר יוזמים חברות ביוטק בשלבים מוקדמים בארץ, כמו קרן פונטיפקס או הקרנות שהקימו האוניברסיטאות כדי לקדם את הטכנולוגיות שמפתחים החוקרים שלהן, אולם אין תחליף לחממה שיכולה לגייס גם את הקניין הרוחני, גם את הצוות וגם את התמיכה של החברות הבינלאומיות".

אלדן מציינת כי אחת מדרישות המפתח במכרז על החממה החדשה, תהיה השתתפות של חברת פארמה או ביוטק גדולה, כמו טקדה וג'ונסון אנד ג'ונסון ב-FutuRX. "אנחנו משוחחים עם חברות בינלאומיות לגבי השקעה בחברות ביוטק ישראליות, אולם לרוב חברה מעדיפה למקד את השקעות הארלי סטייג' (שלבים מוקדמים) קרוב לבית, משום שהן דורשות הרבה טיפול והשקעה מצד החברה הגדולה. מאז שטקדה, למשל, שותפה בחממה, המנהלים והחוקרים שלה כל הזמן מבקרים כאן. זה כדאי להם משום שהם מעורבים כאן בלפחות עשר חברות. אם תהיה כאן מאסה של מיזמים מוקדמים, גם לחברות האחרות ישתלם להגיע לכאן לעיתים קרובות".

אלדן מציינת שבשנים האחרונות מצבו של תחום הביוטק בארץ משתפר. "חברות שירותים חדשות קמו ופועלות כאן, קרנות חדשות הוקמו (למשל קרן Israel Biotech Fund וקרן AMoon) וכולם מאוד שמחים על האקזיט של נוירודרם, שהייתה חברת חממה ונמכרה במיליארד דולר. אירועים כאלה מעודדים אותנו להפעיל חממת ביוטק אף על פי שזו חממה יקרה. כל חברה מקבלת תקציב של 2.5 מיליון דולר למשך שלוש שנים, אבל נראה שיש בזה טעם".