משרד החקלאות: גידול הקנאביס בישראל יוכר כענף חקלאי

המשמעות: מגדלי הקנאביס הרפואי יזכו לתמיכה, מענקים, הקצאות מים והדרכה בגידול ממשרד החקלאות ■ עפ"י תחשיבי המשרד, עלות הקמה של חוות קנאביס עומד על כ-1.5 מיליון שקל לדונם

קנאביס / צילום: שאטרסטוק
קנאביס / צילום: שאטרסטוק

משרד החקלאות מכריז על גידול הקנאביס כענף חקלאי. המשמעות: המגדלים יזכו לתמיכה, מענקים, הקצאות מים והדרכה בגידול ממשרד החקלאות.

על-פי תחשיבי המשרד עלות הקמה של חוות קנאביס עומד על כ-1.5 מיליון שקל לדונם, והתשואה לגידול קנאביס רווחית רק כאשר יהיו בבעלות המגדל מ-4 דונם ומעלה, ונאמדת בכ-380 אלף שקל לדונם.

במשרד מסרו משמעות המהלך היא שהחקלאים שיגדלו קנאביס לצורכי רפואה (קנאביס רפואי) יזכו לתמיכה, מענקים, הקצאות מים והדרכה בגידול ממשרד החקלאות. הקנאביס שיוכר כענף חקלאי הוא ברמת איכות רפואית - Medical Grade Cannabis. במשרד מציינים כי הפעם האחרונה בה הוכרז ענף כענף חקלאי הייתה לפני עשור, עת הוכרז ענף הסוסים.

על-פי תחשיבי המשרד, כאמור, עלות הקמה של חוות קנאביס עומד על כ-1.5 מיליון שקל לדונם. הדונם השני יעלה כ-85% מהסכום, השלישי והרביעי כ-75% ממחיר זה.

עוד עולה מתחשיבי המשרד כי בהנחה שהמגדל ימכור גרם קנאביס ב-10 שקלים, התשואה לגידול קנאביס רווחית רק כאשר יהיו בבעלות המגדל מ-4 דונם ומעלה. רווח זה נאמד בכ-380 אלף שקל לדונם.

בהתאם להערכות מומחי משרד החקלאות ולסקר אודות מידת ההתעניינות שהביעו מדינות בגידול המקומי של קנאביס, נראה כי היקף שוק הקנאביס הרפואי לייצוא מישראל יגלגל בין 1-4 מיליארד שקל בשנה. במשרד החקלאות מעריכים כי מספר מגדלי הקנאביס צפוי לעמוד על 20-15 מגדלים בלבד.

במשרד החקלאות מסבירים את הצעד, תוך שהם רומזים כי התפיסה בישראל כנראה צריכה להשתנות: "השימוש בקנאביס למטרות רפואיות הוא נושא צעיר יחסית בארץ ובעולם, ומעמדו עדיין שנוי במחלוקת. ברוב מדינות העולם העיסוק בקנאביס והשימוש בו אינם חוקיים, אך נראה כי השימוש בקנאביס למטרות רפואיות צובר פופולריות במדינות רבות בעולם, ובנוסף עולה מספר המחקרים שמתפרסמים אשר מצד אחד מאששים את השפעותיו החיובית של הקנאביס ומצד שני מצביעים על סיכוניו ונזקיו".

משרד החקלאות הקצה לאחרונה 8 מיליון שקל לטובת 13 מחקרים בתחום הביוכימיה והרפואה ומחקרים לשיפור הגידול של קנאביס רפואי, שמאפשרים לחוקרים לבצע מחקר בסיסי ויישומי ולפתח כלים ותשתיות מחקר לטובת דור המוצרים הבא של קנאביס רפואי.