"מחיר למשתכן זה לא דירת עמידר, בטח לא בפריפריה"

שייקה נפחא, בעלי חברת סלעית: "היום אנשים מתוחכמים ולא נרשמים סתם להגרלות. הם מתארגנים בפייסבוק מראש, מחפשים אחד את השני ונערכים איך לדבר עם היזם"

שייקה נפחא : צילום: תמר מצפי
שייקה נפחא : צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר נסגרו הגרלות מחיר למשתכן לזכאים בעיר באר-שבע. על פי נתוני הממשלה, לרכישת 1,584 דירות מסובסדות נרשמו 826 זכאים בלבד.

אחת החברות שזכתה במכרז מחיר למשתכן בעיר היא חברת סלעית טובולסקי, בבעלות היזמים שייקא נפחא ומשה טובולסקי. החברה זכתה במכרז בשיתוף חברת הביצוע שובל שבבעלות משה מילר. השותפות תקים 800 יחידות דיור בשכונת הפארק, 486 מהן דירות מחיר למשתכן ו-300 דירות למכירה בשוק החופשי. ההרשמה להגרלת הדירות בפרויקט נפתחה ב-3 בספטמבר, ובשונה מחברות אחרות שזכו במכרזי מחיר למשתכן, החברה יצאה בקמפיין פרסומי המיועד לזכאים, הכולל למשל הבטחה שהמעצב מושיק גלמין יעצב את הפרויקט.

- מדוע אתם צריכים לשווק דירות במחיר למשתכן, שנמכרות מראש לזכאים במחיר ידוע?

נפחא: "מחיר למשתכן זה לא דירת עמידר. בטח ובטח לא בפריפריה. אולי אם היינו זוכים בהרצליה או בראשון לציון הייתי חושב אחרת. אבל זה לא כמו פעם, שמה שהמדינה נתנה אנשים לקחו בלי לשאול שאלות.

"היום אנשים מתוחכמים ולא נרשמים סתם. הם מתארגנים בפייסבוק מראש, מחפשים אחד את השני ונערכים איך לדבר עם היזם. הם שואלים מה הגובה של הלובי הקומתי. גם הדרישות מהקבלנים מבחינת מפרט זה לא מה שהיה פעם".

- מדהים שבבאר-שבע יש פחות נרשמים מדירות, למרות שהמדינה מסבסדת את הדירות הללו.

"אם בהתחלת הדרך היו על כל 200 דירות 20 אלף נרשמים, היום זה לא ככה. בבאר-שבע נרשמו 800 זכאים ל-1,500 דירות. צפינו את זה שהרישום יהיה נמוך מההיצע בעיר, גם בהגרלות קודמות התופעה הזו התרחשה.

"כל העיוות הזה נוצר בגלל ההגרלה הגדולה, שבה הזכאים מנצלים את ההזדמנות להתמודד על דירות במרכז הארץ, שנחשבות למניבות יותר, ואם הם לא זכו אז הם ממתינים להגרלות הקטנות בערים שיותר רלוונטיות עבורם.

"אני רוצה שהזכאים יבואו אליי, לכן אני לא מתייחס לפרויקט כמחיר למשתכן. מי שיקנה אצלי דירה במחיר למשתכן יגור בבניין ברמה של דירות שנמכרו בשוק החופשי וייהנה מאותם שירותים, לא משנה בכמה הוא קנה דירה. אנחנו לא לבד ויש תחרות בין הקבלנים גם על מחיר למשתכן".

- הממשלה הבטיחה שאם דירות לא יימכרו, הקבלנים יוכלו לשווק אותן בשוק החופשי.

"זה לא יקרה כל-כך מהר. אם לא ימכרו דירות לזכאי מחיר למשתכן, קודם יפתחו אותן למשפרי דיור, אבל גם זה לא יקרה. כי כל מי שלא זכה עכשיו, יזכה בהגרלה הבאה. מספיק שישנו קצת את ההגדרות של הזכאים, כמו הגיל, וכבר ייכנסו לאוכלוסיית הזכאים עוד אלפי זכאים".

- בבאר-שבע מתוכננות אלפי יחידות דיור, אתה לא חושש מהצפה של דירות וקושי למכור את הדירות גם בשוק החופשי?

"נכנסנו לפרויקט במחיר של 6,500 שקל למ"ר, בידיעה שזה מחיר שנוכל לעמוד בו. דירת 100 מ"ר שנמכרת היום ב-1.3 מיליון שקל, תימכר במחיר למשתכן ב-800 אלף שקל. זה מחיר שיש לו היתכנות כלכלית.

"אם הייתי צריך להתמודד במחיר שמציע דירות ב-950 אלף שקל או מיליון שקל, הייתי חושש מההצפה. אבל המחיר שנציע אטרקטיבי. באר-שבע זה לא מודיעין או ראשון לציון, כאן ההנחה צריכה להיות משמעותית".