מותה של יורשת ל'וריאל הפך את בתה לאישה העשירה בעולם

ליליאן בטנקור, שנפטרה בגיל 94, הורישה לבתה פרנסואז הון בשווי 43.3 מיליארד דולר

לילאן בטנקור ובתה פרנסואז  / צילום: רויטרס
לילאן בטנקור ובתה פרנסואז / צילום: רויטרס

מותה בשבוע שעבר של יורשת המשפחה המייסדת של ל'וריאל הפנה את אור הזרקורים אל בתה המתבודדת בת ה-64, שהפכה לאישה העשירה ביותר בעולם.

פרנסואז בטנקור מאיירס נמנעה מחיי החברה הזוהרים שהיו חביבים על אימה המנוחה, ליליאן בטנקור. פרנסואז ידועה במנהגה לנגן בפסנתר כמה שעות ביום, והיא גם כתבה שני ספרים: מחקר בן 5 כרכים על התנ"ך, וגנאלוגיה של האלים היוונים.

"היא חיה בבועה משל עצמה", אמר טום סנקטון, מחבר "פרשת בטנקור". הוא ציין כי גם בתור ילדה קטנה חשה פרנסואז שלא בנוח בעולם של העשירים. "היא חיה בעיקר בתוך גבולות המשפחה של עצמה".

אלא שלפרנסואז יהיה קשה להמשיך ולהתבודד לאחר שהפכה לבעלים של ההון הרביעי בגודלו באירופה. באמצעות חברת ההחזקות המשפחתית תטיס (Tethys), פרנסואז היא כעת הבעלים של החזקתה בת 33% של משפחת בטנקור ביצרנית הקוסמטיקה, המהווה את חלק הארי של הון נקי בסך 43.3 מיליארד דולר על-פי האומדן המופיע במדד המיליארדרים של בלומברג.

פרנסואז נקלעה לאור הזרקורים במקביל לתאוצה שצובר הדיון על עתיד החזקת המשפחה בחברה, וכן על גורל 23% ממניות ל'וריאל המוחזקות בידי ענקית המזון השווייצרית נסטלה. שלשום (ו') בבורסת פריז נסגר המסחר במניית ל'וריאל בעלייה של 2.46% ובמחיר של 180.95 אירו, לאחר שבמהלך המסחר רשמה עלייה של6.7%.

לאחר מותה של ליליאן בטנקור ביום חמישי שעבר בגיל 94, החלו אנליסטים להציף מגוון תרחישים, כולל תרחיש שבמסגרתו תרכוש ל'וריאל חזרה את מניותיה מנסטלה, ותרחיש שבמסגרתו תקבל ל'וריאל הצעת רכש. פרנסואז כבר אותתה כי כמעט שלא יהיו שינויים במצב החברה.

"ברגע מכאיב זה עבורנו, אני רוצה לשוב ולומר בשם משפחתי כי מחויבותנו ונאמנותנו המלאות הן לל'וריאל. ברצוני גם להצהיר שוב כי אני נותנת אמון בנשיא החברה, ז'אן-פול אגון, ובצוותים שלו ברחבי העולם", נאמר בהודעה שפרסמה פרנסואז ביום חמישי.

העניין שהראתה היורשת המיליארדרית בעסקי ל'וריאל קטן משל אמה, וזאת למרות שהיא מכהנת כבר יותר מ-20 שנה כחברה במועצת המנהלים של החברה. "היא מופיעה לישיבות, אך בניגוד לליליאן היא אף פעם לא הפגינה מעורבות ישירה", אמר סנקטון. "ליליאן קראה טונות של מסמכים. ל'וריאל הייתה דם חייה. פרנסואז בהחלט לא כזאת".

תולעת ספרים

בנוסף למוזיקה וללימודים, עוסקת פרנסואז חובבת הקריאה והפשטות גם בעבודות צדקה. "המשפחה לא מתרועעת עם שאר העשירים בצרפת", אמר אריק טרגייה, המסקר זה יותר מ-20 שנה את עשירי צרפת עבור שבועון "Challenges". "לפני 20 שנה הם ערכו קבלות-פנים בביתם, והאירועים משכו פוליטיקאים, בנקאים ואמנים, אך כשפרנסואז התבגרה, ובעלה של ליליאן נפטר, התכווץ חוג הידידים סביב המשפחה".

הונה של משפחת בטנקור גדל השנה ב-19.6%, לאחר ששווי השוק של ל'וריאל עלה על 100 מיליארד אירו (122 מיליארד דולר).

הונה הנקי בסך 43.3 מיליארד דולר של פרנסואז מעניק לה יתרון של 5.4 מיליארד דולר על אליס וולטון, יורשת וול-מארט, ומעלה אותה למקום הראשון ברשימת 64 הנשים במדד בלומברג - דירוג יומי של 500 האנשים העשירים ביותר בעולם (ראו טבלה).

לפרנסואז הייתה מערכת יחסים קשה ומסוכסכת עם אמה. לאחר מות האב, הפוליטיקאי הצרפתי השמרני אנדרה בטנקור ב-2007, הקדישה פרנסואז שנים למאבק משפטי באמה, בטענה כי אמה אינה כשירה מהבחינה המנטלית, וכי היא נתונה למניפולציות מצד הסובבים אותה. פרנסואז התמקדה באחד מידידיה של אמה, הצלם הצרפתי פרנסואה-מארי באנייה, שקיבל מהאם מתנות ומזומנים בשווי כולל של קרוב ל-1 מיליארד אירו. ב-2011 קבע שופט בצרפת כי פרנסואז ובניה יהפכו לאפוטרופוסים על ענייניה העסקיים של אמה.

פרנסואז, שזכתה לחינוך קתולי מחמיר, נישאה לז'אן-פייר מאיירס, נכדו של רב שנספה באושוויץ. שני הבנים שהולידו פרנסואז וז'אן-פייר מגלים עניין רב יותר בל'וריאל, אך יש להמתין ולראות אם פרנסואז תיקח על עצמה תפקיד פעיל יותר בחברה, ששמה נקשר זמן רב באמה.

"קרוב לוודאי שמותה של ליליאן הוא הקלה מבחינתה של פרנסואז", אמר סנקטון. "הייתה להן מערכת יחסים קשה, שממנה השתחררה כעת פרנסואז במובן מסוים".

הנשים העשירות ביותר
 הנשים העשירות ביותר