מנטורים לא רק בריאליטי: הצמדת חונכים לדירקטורים חדשים

הצמדת דירקטורים חדשים למנטורים ותיקים נעשית במסגרת מאמציהם לשפר את הפיקוח על הנהלת התאגיד בתגובה לביקורת הגוברת מצד המשקיעים

חברת סיסקו / צילום: רויטרס
חברת סיסקו / צילום: רויטרס

איימי צ'נג, דירקטורית חדשה במועצת המנהלים של סיסקו, זכתה לפידבק כן באופן יוצא דופן כשיצאה מישיבת מועצת המנהלים הראשונה שבה השתתפה בדצמבר שעבר. קרול בארץ, דירקטורית ותיקה, נזפה בצ'נג, שהייתה אז מנהלת טכנולוגיה בת 39, על שהתנצלה כשהציגה שאלות במהלך הישיבה.

"יש לך הזכות לשאול שאלות", אמרה בארץ, דירקטורית בסיסקו מ-1996. צ'נג סיפרה כי ההדרכה שקיבלה מבארץ סייעה לה להבין כיצד פועלים הדברים במועצת המנהלים של ענקית ההיי טק, וזאת למרות שכבר כיהנה כדירקטורית בתאגיד אחר.

מספר הולך וגדל של מועצות מנהלים מצמידות דירקטורים חדשים למנטורים ותיקים במסגרת מאמציהם לשפר את הפיקוח על הנהלת התאגיד בתגובה לביקורת הגוברת מצד המשקיעים. הצמדת מנטורים ותיקים לדירקטורים חדשים מסייעת לחדשים לפענח את נורמות התרבות התאגידית של מועצת המנהלים, לזהות את דמויות המפתח - ואפילו לבחור במקום הישיבה הנכון.

שיטת יצירת צמדים במועצת המנהלים כמעט שלא הייתה קיימת לפני חמש שנים, לדברי מומחי תרבות תאגידית. "אנחנו יכולים לצפות שלפחות ל-50 מהחברות הכלולות בפורצ'ן 500 תהיה תוכנית מנטור לדירקטורים חדשים עד 2020", מעריך רסטי אוקלי, מנהל שירותי ייעוץ למועצות מנהלים בחברת כוח האדם Russell Reynolds Associates.

המנטורים הטובים ביותר מייעצים לדירקטורים החדשים במשך שישה חודשים לפחות, לדברי המומחים לתרבות תאגידית. ללא הכוונה ועידוד, לוקח בדרך כלל לדירקטורים חדשים תשעה חודשים להשתלב. "זו באמת דרך יעילה לוודא שהדירקטורים החדשים מפיקים את המרב מהישיבות הראשונות", אומר דיק ג'ונסון, מנכ"ל Foot Locker. קמעונאית הספורט החלה להפעיל תוכנית שילוב דירקטורים חדשים במועצה עם הגעתם של שני הדירקטורים החדשים האחרונים ב-2016.

צ'נג, שבעבר החזיקה בתפקיד ניהולי בגוגל, והעומדת בראש חברת הטכנולוגיה הפרטית Accompany, שוחחה עם בארץ כמה שעות לפני השתתפותה בפעם הראשונה בישיבה של מועצת המנהלים של סיסקו. השתיים נפגשו שלוש פעמים בביתה המפואר של בארץ באחד מפרברי סן פרנסיסקו.

בארץ תיארה בפניה את הרקע לעמדותיהם של כמה מחברי המועצה, את הסיכונים העולמיים המורכבים הניצבים בפני סיסקו, וכמה חשוב לצ'נג לעקוב במשך כמה חודשים אחר פועלם של הדירקטורים לפני כניסתה לתפקיד דירקטורית.

בארץ, לשעבר מנכ"לית יאהו ואוטודסק, גם המליצה לצ'נג היכן לשבת בחדר הישיבות של מועצת המנהלים "כדי שפשוטו כמשמעו לא אקח ממישהו את הכיסא שלו סביב השולחן", אמרה צ'נג. "זה הדבר הכי קטן, אבל זה חשוב".

לאחר השתתפותה הראשונית בכמה ישיבות מועצה, נהגה צ'נג לשאול את בארץ: "איך הייתי?". בארץ מספרת שהתדרוכים והפידבק שלה אפשרו לדירקטורית הצעירה ביותר בתולדות סיסקו להשתלב במהירות.

ברנט סונדרס, המכהן כדירקטור בסיסקו מחודש מארס, אמר שהוא מעריך במיוחד את ההדרכה שקיבל ממייקל קפלס, מוותיקי התעשייה. על כוס יין באביב שעבר, תדרך קפלס את סונדרס בסוגיה מדוע פיתחה סיסקו שירות אבטחה חדש ממש לפני שמועצת המנהלים דנה בהשקתו הקרובה של השירות. המנטור גם דיבר על מוצרי סיסקו, כמו המתגים שלה - מונח טכני שמתאר חומרת רשת ושאתגר את סונדרס. הוא אמר לקפלס כי ראה את המילה במסמכי התדרוך של המועצה "אבל לא ידע מה זה". פגישת התדרוך שכנעה את סונדרס להציע גם באלרגן את השקתה של תוכנית רשמית להצמדת דירקטורים ותיקים לחדשים.