טבע: הבנקים הסכימו להגדלת יחסי המינוף הנדרשים

נדרשת כעת לעמוד ביחס מינוף מקסימלי של 5 בסוף השנה הנוכחית, ולא של 4.25 כבעבר ■ החוב של טבע מדורג כיום ברמה אחת מעל "זבל"

מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים הזמני / צילום: אתר החברה
מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים הזמני / צילום: אתר החברה

השנה העברית החולפת הייתה אחת השנים הקשות שעברו על חברת התרופות טבע  , אך לקראת סופה הצליחה טבע להקטין מעט את הלחץ שנובע מהחוב הגדול הרובץ עליה. לפני החג עדכנה טבע על תיקונים להסכמי ההלוואה הבנקאיים שלה, כך שהדרישה ממנה כעת היא לעמוד ביחס מינוף מקסימלי (יחס החוב ל-EBITDA) של 5 בסוף השנה הנוכחית, ולא של 4.25 כפי שנדרשה קודם לכן.

עם פרסום דוחות הרבעון השני, טבע הזהירה מפני האפשרות שלא תעמוד בקובננטס (ההתניות הפיננסיות) הנדרשות, אזהרה שהובילה להורדת דירוג החוב שלה על-ידי סוכנויות הדירוג הבינלאומיות מודי'ס ו-Fitch, לרמה אחת מעל אג"ח זבל. במטרה להשיג את המימון הנדרש לעמידה בקובננטס, טבע פעלה למכור נכסים שאינם בליבת עסקיה, כשבמקביל התקיימו מגעים עם הבנקים המממנים, שכאמור הסתיימו בשבוע שעבר בהסכמים.

בסך הכול עמד החוב של טבע על 35.1 מיליארד דולר בסוף הרבעון השני, מתוכו כ-10.9 מיליארד דולר כלולים בהסכמים הנוכחיים: הלוואות דולריות בסך 5 מיליארד דולר, הלוואות ב-ין יפני בסך 1.4 מיליארד דולר ומסגרת אשראי מתחדשת דולרית של 4.5 מיליארד דולר. התיקונים להסדרי האשראי הבנקאי קיבלו את תמיכתם של מלווים המחזיקים בכ-98% מסך ההלוואות וההתחייבות לאשראי במסגרת חמשת הסדרי האשראי הבנקאי.

ההסכמים החדשים קובעים שטבע תצטרך לעמוד ביחס חוב ל-EBITDA של 5 החל מסוף הרבעון השלישי של 2017 ועד סוף 2018. לאחר מכן יירד היחס הנדרש ממנה ל-4.75 עד אמצע 2019, ל-4.5 עד סוף 2019, ל-4.25 עד אמצע 2020, ולבסוף ל-3.5 החל מסוף שנת 2020, כפי שנדרש מטבע גם קודם.

התיקונים כוללים תנאים נוספים כגון גידול במרווח וגידול בעמלת ההתחייבות בנוגע למסגרת האשראי המתחדשת, במידה שיירד דירוג האשראי של טבע (כאמור - אם יירד הדירוג, האג"ח ידורגו כאג"ח זבל), כמו גם תשלום עמלה בגין התיקונים להסכמים בסכום שלא דווח.

"אנו שמחים להודיע על התיקונים להסכמי ההלוואה הבנקאיים של החברה, המשקפים תמיכה חזקה אותה אנו מקבלים מקבוצת הבנקים המלווים שלנו", מסר מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים הזמני של טבע. "תיקונים אלה מהווים חלק חשוב בתוכנית החברה להשגת גמישות פיננסית, כמו גם לניהול מבנה ההון של טבע". כזכור, מקללן החליף בתפקיד את איל דשא, שעזב לפני כשלושה חודשים, כך שכיום מתנהלת טבע עם מנכ"ל זמני - יצחק פטרבורג, עד להגעתו של קאר שולץ - וסמנכ"ל כספים זמני.

פוחת הסיכון לעוד הורדת דירוג

"התיקון מוסיף את הגמישות הנדרשת בשנתיים הקרובות, כשהחברה צפויה להתמודד עם תחרות לקופקסון וראות מוגבלת בכל הקשור לתמחור ולתזמון השקות בגנריקה", כתבה בתגובה האנליסטית ג'יימי רובין מגולדמן זאקס. להערכתה, המאמצים של טבע להוריד את המינוף עשויים להתקבל באופן חיובי אצל סוכנויות דירוג החוב, דבר שיפחית את הסיכון להורדת דירוג נוספת.

האנליסט עומר רפאת מ-Everscore סבור שלטבע יש כרית ביטחון טובה למדי לאחר תיקוני ההסכמים. לדבריו, החוב צפוי לרדת בסוף השנה ל-31-32 מיליארד דולר, בעקבות מכירת הנכסים בתחום בריאות האישה, לצד כ-1-2 מיליארד דולר מתזרים המזומנים מפעילות. הוא מוסיף כי ביחס מינוף של 5 נדרש מטבע להציג EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) של 6.2-6.4 מיליארד דולר, כאשר התחזית המעודכנת מדברת על 7.2-7.4 מיליארד דולר.

טבע נסחרת כיום בשווי של 17.5 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 44.7% במניה מתחילת אוגוסט, אך עלייה של 11.6% מהשפל שנרשם בתחילת ספטמבר.