כבר לא פראיירים: הכלים שעומדים לרשות זוכי מחיר למשתכן

מעורבות הזוכים בפרויקטי מחיר למשתכן הופכת אט-אט לתופעה ■ הזכאים לא מוכנים לקבל "רק" הנחה מהמדינה ולשתוק, ולא מוכנים להשלים עם ניסיונות לחפף בתכנון או להפחית עלויות

קבלו סיפור קצר: זוג צעיר זכה בזכות לרכוש דירה מוזלת במחיר למשתכן בעיר גדולה במרכז הארץ. אחרי ששמחו על הזכייה, התחילו להתעניין בתכניות הפרויקט, וגילו שהמחיר אומנם צפוי להיות נמוך, אבל בבניין עומדת להיבנות רק מעלית אחת ועל פי התכנון שהגיש הקבלן לעירייה, נראה שלחלק מהדירות יהיה רק כיוון אוויר אחד.

הזוג הצעיר שקל לבטל את הזכייה. אבל רגע לפני הביטול, הם חשבו עוד רגע, התאגדו עם עוד כמה זוכים באותו הפרויקט, וכולם יחד הגישו התנגדות לוועדה המקומית. אחרי כמה שבועות התקיים דיון בוועדת המקומית שקיבלה חלק מהטענות של הזכאים והורתה לקבלן לשנות את התכנון הלקוי.

מעורבות הזכאים בפרויקטים השונים הופכת לאט לאט לתופעה. זה קרה עד עכשיו בשני פרויקטים בעיר ראשון לציון, והנושא צובר תאוצה גם במקומות אחרים. הזכאים לא מוכנים לקבל הנחה מהמדינה ולשתוק. הם לא מוכנים להתפשר על התכנון ומודעים לזכויות ולתקנים הנהוגים בשוק.

ולא מדובר רק בתכנון, אלא גם בהתייחסות של הזכאים למדיניות האוצר לגבי תוכנית מחיר למשתכן. בשוהם למשל, זכאי סדרה ב' חשבו שלא הוגן שלא שיתפו אותם בהגרלה האחרונה ובמקום לקטר ברשתות החברתיות, הם הגישו עתירה לבגצ. לפני כמה ימים, בעקבות העתירה, בית המשפט החליט להקפיא את תוצאות ההגרלה. גם כאן יש מי שמעריך שלא מדובר בפעם האחרונה שנראה דבר כזה קורה.

בתחילת דרכה של תוכנית מחיר למשתכן עלו לא פעם טענות שהפרויקטים שייבנו במסגרת מחיר למשתכן יהיו פרויקטים נחותים, מה שזכה לשם הקליט שיכוני כחלון. מעורבות הזכאים שרק הולכת וגדלה, עשויה לשים סוף לטענות הללו, כשגם הקבלנים יודעים כי ניסיונות לחפף בתכנון או להפחית עלויות על חשבון הזכאים יביא להתנגדות חריפה.

עכשיו צריך רק לחכות ולראות עד כמה התופעה הזו תהפוך לנפוצה באמת, ועד כמה מעורבות הזכאים תהווה משקל בסטנדרט הבנייה בפרויקטים השונים.