אספן, מנורה ומיטב דש רכשו נכסים בהולנד בכ-470 מ' ש'

חלקם של אספן גרופ, מנורה ומיטב דש בעסקה מסתכם בכ-156 מיליון שקל כל אחד ■ במועד חתימת העסקה, שילמו אספן, מיטב דש ומנורה, מקדמה של כ-17 מיליון שקל למוכר

אמסטרדם./ צילום: רויטרס
אמסטרדם./ צילום: רויטרס

אספן גרופ, מנורה מבטחים ומיטב דש חתמו על הסכם לרכישת פורטפוליו הכולל 8 נכסי נדל"ן בערים מרכזיות בהולנד בכ-472 מיליון שקל (כ-113 מיליון אירו), כאשר חלקם של אספן גרופ , מנורה מבטחים  ומיטב דש  בעסקה מסתכם בכ-156 מיליון שקל כל אחד (שותף רביעי הולנדי ישקיע כ-4 מיליון שקל).

פורטפוליו הנכסים כולל שטחי משרדים, מסחר ואחסון להשכרה בהיקף של כ-63,000 מ"ר ו-1,152 מקומות חניה.

דמי השכירות השנתיים מהנכסים מסתכמים בכ-38 מיליון שקל, כך שהתשואה השנתית הצפויה מההשקעה תעמוד על כ-8%.

הנכסים ממוקמים בערים מרכזיות בהולנד: 4 נכסים באמסטרדם וסביבתה, 2 נכסים בעיר האג וסביבתה, נכס אחד באוטרכט ונכס נוסף ברוטרדאם. שיעור התפוסה הממוצע בנכסים עומד על 97%, כאשר 5 נכסים מאוכלסים על ידי מגוון דיירים ו-3 נכסים נוספים מאוכלסים במלואם על ידי דייר אחד בכל נכס. תקופת השכירות הממוצעת בנכסים עומדת על כ-7 שנים.

פרט לדמי השכירות הישירים מהנכסים, תקבל חברת הבת ההולנדית של אספן דמי ניהול קבועים של 1% מדמי השכירות השנתיים, בעבור ניהול הפורטפוליו.

במועד חתימת העסקה, שילמו אספן, מיטב דש ומנורה, מקדמה של כ-17 מיליון שקל למוכר. השלמת העסקה כפופה לתנאי מתלה - קבלת מימון מבנק זר.

העסקה תמומן ברובה (55%) באמצעות הלוואה בנקאית. אספן חתמה בשלב זה עם בנק זר על הסכם עקרונות להעמדת מימון לכל העסקה בסך כולל של כ-60 מיליון אירו (252 מיליון שקל), לתקופה של שש שנים, בריבית קבועה בשיעור של 1.85% . אם הסכם העקרונות לא יבשיל לכדי הסכם מימון מחייב, העסקה תבוטל והמקדמה תוחזר במלואה.

עיקר פעילותה של אספן, הנמצאת בשליטת רוני צארום, מתרכז ברכישה, ייזום, השכרה וניהול נכסים מניבים, ובהם משרדים, שירותים, מסחר, מבני תעשייה ולוגיסטיקה. בחצי הראשון של 2017 רשמה החברה ירידה של 3.5% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2016, לרמה של 94 מיליון שקל ובשורה התחתונה הציגה עלייה של 18% ברווח הנקי שהסתכם בכ-27 מיליון שקל.

גיא אליאס, מנכ"ל אספן גרופ, ציין כי "העסקה הנוכחית הינה משמעותית עבור החברה וכמעט שמכפילה את פעילות החברה בהולנד וזאת לאור העובדה כי אנו מזהים ששוק המשרדים ההולנדי משתנה לטובה, ושיעורי התפוסה משתפרים לאורך השנים האחרונות".

היו"ר גיא פרג ציין כי "תיק הנכסים הנרכש תואם את אסטרטגיית החברה ותורם לגיוון נכסי החברה, תוך הגדלת משקל הנכסים המאוכלסים על ידי מגוון שוכרים (Multi-Tenant) לטווח בינוני וארוך".

רן מרקמן, מנהל תחום נדל"ן במנורה מבטחים ביטוח, ציין כי "ההשקעה בנכסי הנדל"ן בהולנד תואמת את מדיניות ההשקעות בחברה לגיוון ופיזור תיק נכסי המבוטחים והעמיתים, וזאת לשם השגת תשואה עודפת ברמת סיכון נמוכה יחסית. אנו מזהים את שוק המשרדים בהולנד כבעל פוטנציאל גבוה, הן לעליית שיעורי התפוסה והן לעליית מחירים עתידית בערכי הנכסים".

ברק בנסקי, מנהל ההשקעות הראשי במיטב דש גמל ופנסיה: "ההשקעה הנוכחית באירופה צפויה לספק לעמיתים שלנו תשואה נאה תוך הרחבת הפיזור הגיאוגרפי של תיק הנדל"ן שלנו".