רישיון נהיגה לנשים: הסיפור מאחורי הדרמה בסעודיה

מלך סעודיה הוציא אמש  צו מלכותי שלפיו נשים בארצו יוכלו להוציא רישיונות נהיגה ■ מה עומד מאחורי ההחלטה ההיסטורית, ומדוע היא התקבלה דווקא עכשיו? הפרטים בווידאו

נשים סעודיות ינהגו ברכב/ צילום: שאטרסטוק
נשים סעודיות ינהגו ברכב/ צילום: שאטרסטוק

מלך סעודיה הוציא אמש (ג') צו מלכותי היסטורי שלפיו נשים בארצו יוכלו להוציא רישיונות נהיגה. בכך משנה המלך מדיניות ארוכת שנים בממלכה, שהפכה לסמל של דיכוי נשי. סעודיה הינה המדינה היחידה בה חל איסור כזה.

הסעודים הדגישו שהשינוי אינו רק חברתי אלא הוא חלק משורת רפורמות כלכליות במדינה. כמו כן, צוין כי השינוי נעשה תוך הקפדה על חוקי השריעה והוא קיבל את אישורם של רוב חברי המועצה הדתית הבכירה.

תמיכה בהחלטה הגיעה גם מוושינגטון, שם בירכו על ההצהרה הסעודית. פקידים סעודים ואנשי דת סיפקו הסברים רבים לאיסור זה לאורך השנים. בין היתר נטען כי אין זה ראוי בתרבות הסעודית שנשים ינהגו וכי זה עלול לגרום להפקרות ולפגיעה בתא המשפחתי. פעילי זכויות אדם פעלו בקמפיין ארוך למען ביטול האיסור, ומספר נשים אף נעצרו ונכלאו משום שהפרו אותו. הקמפיין קיבל רוח גבית עם מינויו של מוחמד סלמאן, בן ה-32 ליורש העצר. סלמאן הבטיח תכניות מרחיקות לכת לרפורמה בכלכלת הממלכה ובחברה. בתקופה האחרונה נעשו שינויים נוספים ביחס לנשים במסגרת רפורמת המודרניזציה של הממשלה.