מקורות תדון אם למכור את מתקן ההתפלה הכושל באשדוד

מנרב, שביצעה את הפרויקט, הציעה 100 מיליון שקל בלבד ■ אפשרות אחרת: קיום הליך מזורז של חדרי מידע כדי להשיג הצעה גבוהה יותר

פיני דקל / צילום: ישראל הררי
פיני דקל / צילום: ישראל הררי

החברה הממשלתית מקורות והחברה הבת מקורות ייזום יצטרכו להכריע בקרוב את גורלו של מתקן ההתפלה הכושל באשדוד. היום (ה') יתכנסו חברי הדירקטוריון של שתי החברות כדי להחליט האם למכור את המתקן לקבלן המבצע מנרב-סדיט (IVM) שהציע תמורתו כ-100 מיליון שקל או לקיים הליך מזורז של פתיחת "חדרי מידע" כדי לבדוק אם יש הצעות יותר אטרקטיביות מזו של IVM.

גורם בכיר המקורב לאוצר אמר בשיחה עם "גלובס": "עמדת המדינה היא שצריך לפתוח את חדרי המידע כמה שיותר מהר ולתת למציעים נוספים תקופה קצרה כדי ללמוד על המתקן ולהציע את הצעותיהם ורק אז לקבל החלטה". עם זאת, במקורות החליטו להתקדם עם מנרב-סדיט לשלב מתקדם של פתיחת המעטפות. בכל מקרה, במקורות יצטרכו לקבל את אישור המדינה למכירת המתקן לכל גורם שהוא.

כזכור, במקורות התחילו לקיים מגעים למכירת המתקן למנרב-סדיט ללא קיום תהליך מכרזי, אף שבאוגוסט עשתה החברה "רוד שואו" בקרב 15 חברות שעשויות להתעניין ברכישתו. הליך מכרזי עשוי לקחת הרבה זמן, אלא שהמתקן זקוק לביצוע תיקונים ותחזוקה כדי להמשיך לפעול לאורך זמן וגם הקנסות למדינה בגין אי אספקת המים בהיקף הנדרש רק ילכו ויצטברו.

שופט ביהמ"ש המחוזי בת"א, קובי ורדי, הוציא בתחיל השבוע לבקשת חברת ורידיס צו מניעה זמני המקפיא את המגעים בין מנרב-סדיט למקורות עד לקבלת ההחלטה בנושא. הדיון הראשון יתקיים באמצע אוקטובר.

ברקע למכירת המתקן מתקיימת כבר יותר משנה בוררות בין מקורות ייזום לבין הקבלן המבצע מנרב-סדיט. הצדדים תובעים אחד מהשני סכומי עתק: מקורות ייזום תובעת יותר מ-700 מיליון. קבוצת IVM (מנרב-סדיט) תובעת מצידה כחצי מיליארד שקל. הבוררות מנוהלת על ידי השופט בדימוס אבי זמיר. אם לא די בכך, בימים אלה מתנהלת גם בוררות מול המדינה שתובעת כ-150 מיליון שקל ממקורות ייזום בגין האיחור באספקת המים המותפלים וכמות נמוכה מדי מהמוסכם.

ממקורות נמסר בתגובה: "דירקטוריון מקורות קיבל החלטה למכור 100% ממתקן ההתפלה באשדוד. במסגרת אפשרויות המכירה מקודמים שני מהלכים - הליך תחרותי פתוח רב משתתפים והליך מכירה במסגרת הניסיונות להגיע לפשרה עם הקבלן כחלק מהנחיות הבורר.

"מכירה לקבלן אמורה לקחת זמן קצר באופן משמעותי בהשוואה להליך תחרותי, דבר שיקטין את ההפסדים השוטפים, יאפשר תיקון מהיר יותר של המתקן, ימנע את קריסתו ואת הפגיעה באספקת המים. כל עסקה שתתבצע, בין אם עם הקבלן ובין אם בהליך תחרותי, מחויבת באישור הממשלה והגופים המממנים של הפרויקט. כרגע התהליך בתחילתו".