צפו: הפרויקט הסודי של גוגל שישנה את משק החשמל

בשנים האחרונות מפעילה חברת האם של גוגל, Alphabet, מחלקה מיוחדת שעוסקת בפיתוח טכנולוגיות עתידניות ■ אחת מהן היא טכנולוגיה חדשנית לאגירת אנרגיה שאמורה לפתור את הבעיה העיקרית של משק החשמל העולמי היום

בניין גוגל/ צילום: מהוידאו
בניין גוגל/ צילום: מהוידאו

בשנים האחרונות מפעילה חברת האם של גוגל, Alphabet, מחלקה ניסויית שזכתה בשם "חברת X" אשר עוסקת במחקר בתחומים טכנולוגיים "מחוץ לקופסה" - כלומר, כאלה שיש להם סיכויי היתכנות נוכחיים נמוכים אך ביכולתם להשפיע מאוד על החיים ועל העולם. בין המחקרים הידועים של המחלקה ניתן למצוא את מיזם המכונית האוטונומית של גוגל ואת מיזם הקמת רשת אינטרנטית אלחוטית עולמית שמשדריה מוצבים על כדורים פורחים.

בנוסף לכך מחלקה X עוסקת גם בפיתוח טכנולוגיה לאגירת אנרגיה , שאמורה לפתור את הבעיה העיקרית של משק החשמל העולמי שמסתמך כיום על הפקת חשמל בהיקף גדול במעט מההיקף הצפוי לשימוש, כדי למנוע מצבים של שימוש שעולה על הצפי. חסרון ניכר של שיטה זו, הוא שבאופן קבוע מיוצר חשמל עודף שאינו מנוצל ובעצם מתבזבז.

המספרים מדברים בעד עצמם: ב-2013-2010 לא נעשה שימוש בכ- 9% בממוצע מהחשמל שיוצר בכל שנה בישראל.

מחלקה X מתמקדת באגירת אנרגיה בצורה של אנרגיה תרמית (חום וקור) והפרויקט כולל משאבת חום שיוצרת הפרשי טמפרטורות: החום נאצר במלח מותך, והקור נאצר בנוזל קירור. חומרים אלה מוחזקים במכלים מבודדים תרמית שמונעים איבוד חום/קור לסביבה וכך מונעים את אובדן האנרגיה שנאגרה. בהמשך, כאשר יש צורך בחשמל, הפרש הטמפרטורות שבין המלח המותך ונוזל הקירור משמש להנעת מנוע חום שמייצר חשמל מהאנרגיה הפוטנציאלית והחשמל מוזן לרשת החשמל.

עקרון הפעולה דומה לדינמו/אלטרנטור ברכב, שממיר אנרגיה קינטית מסיבוב המנוע לאנרגיה חשמלית, שנאגרת במצבר (בצורה של אנרגיה כימית).

טכנולוגיית אגירת האנרגיה התרמית של גוגל מסוגלת לאחסן אנרגיה בצפיפות גבוהה, ועושה שימוש בחומרים זמינים וזולים (מלח רגיל וחומר קירור) שלא יוצרים מפגעים סביבתיים משמעותיים. כמו כן, ניתן להטעין את המערכת באנרגיה במספר רב של מחזורים במשך עשרות שנים ללא ירידה בתפקוד. האתגרים העיקריים בטכנולוגיה זו הם מניעה מקסימלית של אובדן חום/קור מהמערכת, עמידות המערכת לתנאים בה היא פועלת, תכנון מערכת יעילה עם מינימום אבדן אנרגטי, ושלמערכת השלמה יהיה מחיר אטרקטיבי.

מחלקת X בנתה אב-טיפוס קטן להוכחת ההיתכנות הטכנולוגית של המיזם, ואנשיה עובדים כיום על טיוב המערכת ועל החיבור שלה למערכות אחרות לצורך הקמת מתקן פיילוט בהיקף גדול יותר, כדי להוכיח היתכנות כלכלית