צומצמה במחצית הבנייה למגורים בתוכנית חוף הצוק

הוועדה לשמירה על סביבה חופית החליטה בנוסף לצמצום היקפי הבנייה, על ביטול הייעוד של "אחסון מלונאי מיוחד"

חוף הצוק בתל אביב / צילום: תמר מצפי
חוף הצוק בתל אביב / צילום: תמר מצפי

בסוף השבוע האחרון אישרה הוועדה לשמירה על הסביבה חופית (הולחו"ף) החלטה משמעותית הנוגעת לפרויקט בנייה בחוף הצוק בתל-אביב. מדובר בהחלטה הנוגעת לפרויקט אותו מקדמות החברות אשדר וקרן ריאליטי, המשך לפרויקט קיים הסמוך לחוף הים. אחד הסעיפים בהחלטת הוולחו"ף מבקש לצמצם את היקף בניית המגורים המתוכנן במקום ובמקביל, החליטה הוועדה על ביטול הייעוד "אחסון מלונאי מיוחד" בבנייה העתידית הקיים בתב"ע המאושרת, ייעוד שאפשר מכירת דירות נופש עם מגבלה שבעלי הדירה יהיו מחויבים להשכיר אותה 9 חודשים בשנה.

נציין כי החברות מקדמות תוכנית במקום כבר תקופה ארוכה אך נכון להיום הקפיאו את קידום הפרויקט עד שלא תתקבל החלטה של הוולחו"ף, החלטה נוספת של הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים ( הוולנת"ע) ותוכנית מוסכמת שתקודם במוסדות התכנון. עוד נציין כי במסגרת התוכנית המקורית והתב"ע המאושרת, היה ניתן לבנות גם צמודי קרקע תחת אותו סעיף "אכסון מלונאי מיוחד", בצמוד לחוף, סעיף שהוועדה המחוזית סירבה לאשר ולא נכלל בתוכנית בה דנה הוולחו"ף כעת.

התוכנית כפי שקודמה על ידי היזמים והוועדה המקומית בתל-אביב, כללה בקשה לבניית בניין מגורים בן 14 קומות לצד בניין נוסף למלונאות. עם זאת, ההחלטה של הוולחו"ף שהתקבלה כעת, מבקשת לצמצם את אפשרות הבנייה למגורים במחצית ולקבוע שמבנה זה יכלול קומת קרקע מסחרית, 50% מהבניין למלונאות, ושאר הזכויות בבניין למגורים וזאת לצד מבנה נוסף שיהיה למלונאות בלבד. מדובר בצמצום שטחי המגורים בהשוואה לבקשה המקורית של היזמים.

כאמור, עוד החלטה משמעותית של הוולחו"ף התייחסה לנושא דירות הנופש, וקבעה כי שטחי המלונאות בתוכנית ישמשו למלונאות רגילה ולא יותר שימוש לאכסון מלונאי מיוחד. במקביל, קבעה הוועדה כי תנאי להפקדת התוכנית לשינוי התב"ע על ידי הוועדה המחוזית יהיה אישור הוולנת"ע. גורמים הבקיאים בתוכנית אמרו היום כי בעוד כל הגורמים קיוו לוודאות תכנונית רבה יותר עם החלטת הוולחו"ף, המצב שנוצר כעת הוא שמעבר לאיסור שיווק יחידות דיור כדירות נופש, שאר השאלות שמעוררת התוכנית עד כה, לא קיבלו עדיין תשובה וודאית.

במקביל, גורמים בוועדות התכנון מבקשים להדגיש כי מדובר בהישג במסגרתו התוכנית אינה מאפשרת בינוי במרחק של פחות ממאה מטר מחוף הים ובכך שהיא מאפשרת השגת תועלות לציבור בדמות הפיכת 4 דונם מהחוף לשטח ציבורי פתוח. לגבי הפחתת שיעור המגורים המבוקש בתוכנית הסבירו אותם גורמים כי מדובר בחלק מהגישה לאפשר תועלת לציבור בחלק ניכר מהפרויקט על ידי הפיכתו למלונאות בעוד הוועדה ראתה גם את הצורך לכלכליות הפרויקט לכן הותירה מחצית משטחי המגורים.

יו"ר הוועדה לשמירה על הסביבה החופית, רונית מזר ציינה היום לאחר ההחלטה כי: "מדובר בהחלטה חשובה. כבר בשנת 2013 דרשה הולחו"ף כי תקודם תוכנית מעודכנת שתבטל את הבינוי של יחידות מלונאיות באזור המערבי ולפתוח את חוף הים לטובת הציבור הרחב. בהתאם לכך, הוועדה המחוזית תל-אביב ביטלה את הקמת 33 יחידות המלונאיות שבתוך תחום ה-100 מטר לטובת הקמת פארק חופי. הוועדה קבעה בהחלטתה כי החוף הוא משאב יקר לטובתו ולשימושו של הציבור ולכן צמצמה משמעותית את שטחי המגורים בתוכנית".