הנפקות בוול סטריט: הרבעון היה חלש, הצפי הוא לשנה חזקה

ב-9 החודשים הראשונים השנה - מספר ההנפקות כבר עוקף את הסך של 2016 כולה ■ התשואות ברבעון דווקא היו חריגות לטובה: כ-36% בממוצע

 בוול סטריט/ צילום: רויטרס
בוול סטריט/ צילום: רויטרס

הרבעון השלישי, שהסתיים בסוף השבוע, היה רבעון חלש יחסית בהנפקות ראשוניות (IPOs) בוול סטריט. עם זאת, החוזק של המחצית הראשונה של 2017 הביא לכך שבתשעת החודשים הראשונים של השנה כבר נרשמו בארה"ב 106 הנפקות - הנפקה אחת יותר ממספר ההנפקות שבוצעו בשנת 2016 כולה.

מחקר שמפרסמת מדי רבעון חברת המחקר Renaissance Capital ומתייחס הפעם לרבעון השלישי, מצביע על כך ש-4.1 מיליארד דולר גויסו במסגרת 29 הנפקות ראשוניות במהלך הרבעון. מדובר על ירידה של 61% בהיקף הגיוסים בהשוואה לרבעון הקודם ושל 28% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2016. במספר ההנפקות, הירידה היא של 44% מהרבעון הקודם ושל 12% מהרבעון המקביל. למעשה, זה הרבעון החלש ביותר בהנפקות ראשוניות בארה"ב מאז הרבעון הראשון של 2016.

בחברת המחקר מציינים עובדה מעניינת: למרות שהפעילות הכללית הייתה חלשה, דווקא התשואות היו חריגות לטובה: הנפקה ממוצעת הניבה תשואה של כ-36% עד סוף הרבעון (לעומת תשואה של 11%-12% בהנפקות של רבעונים קודמים).

ייתכן שהחולשה קשורה גם לעונתיות הקבועה, וב-Renaissance כותבים שלאחר קיץ חלש, המומנטום התגבר בעיקר אחרי ה-Labor Day (שחל ב-4 בספטמבר), כך שכמחצית מההנפקות ברבעון הגיעו בשבועיים האחרונים שלו. בחברת המחקר מעריכים, על סמך תשקיפים שכבר הוגשו, כי המומנטום שהתחיל להיבנות בחודש ספטמבר יימשך במהלך הרבעון האחרון של 2017. לפי Renaissance, כוכבות הרבעון היו חברות הביוטק והבריאות הקטנות, שהיוו כמעט מחצית מההנפקות, זאת בזמן שבהנפקות הטכנולוגיה ניכרה ירידה של 70%. בסך הכל היו ברבעון השלישי 13 הנפקות של חברות מסקטור הבריאות, 3 הנפקות טכנולוגיה ו-3 מהפיננסים. יתר ההנפקות הגיעו ממגזרים אחרים ובהם חומרי גלם ותעשייה.

אף הנפקה מעל מיליארד דולר

בניגוד לרבעונים קודמים, לא הייתה ברבעון השלישי אף הנפקה גדולה של מעל מיליארד דולר, וההנפקה הגדולה ביותר - 508 מיליון דולר - הייתה של חברת חומרי הגלם PQ Group שהונפקה ממש בסוף הרבעון. גם ההנפקה השנייה בגודלה ברבעון הייתה של חברת חומרי גלם, Venator Materials.

מבחינת תשואה, ההנפקה המוצלחת ביותר ברבעון הגיעה מתחום הבריאות: חברת הביומד Akcea Therapeutics תכננה אמנם להנפיק במחיר של 12-14 דולר למניה, אך נאלצה ביולי האחרון להסתפק במחיר של 8 דולר. מאז זינקה המניה ב-246% למחיר של כ-27.7 דולר שמשקף לחברה שווי של למעלה מ-1.8 מיליארד דולר.

עוד חברה שהניבה תשואה תלת-ספרתית היא חברת חומרי הגלם Calyxt עם תשואה של 206% מההנפקה ביולי, ואחריה ברשימת ההנפקות הטובות של הרבעון נמצאת חברת הטכנולוגיה Roku, שהונפקה רק בשבוע שעבר וכבר זינקה בכמעט 90%.

ההנפקה המאכזבת של הרבעון היא של yoga works שמפעילה רשת סטודיו ליוגה ברחבי ארה"ב. ההנפקה בוצעה באוגוסט במחיר של 5.5 דולר למניה שהיה הרף התחתון שביקשה החברה להשיג, והיום היא נסחרת במחיר שנמוך ב-49.6%. גם חברת הטכנולוגיה Secoo - קמעונאית און-ליין סינית למוצרי יוקרה - הונפקה במהלך הרבעון וכבר איבדה 31.5% משוויה.

הרבעון השלישי היה חלש יחסית
 הרבעון השלישי היה חלש יחסית