רק 40% מעובדי התאגיד הם נשים, ושכרן נמוך משל הגברים

השכר הממוצע של אישה שעובדת בתאגיד השידור "כאן" נמוך בכ-15% מהשכר הממוצע של גבר שעובד בתאגיד ■ השכר הממוצע של גבר בתאגיד הוא 16,470 שקל ברוטו בחודש, לעומת 14,347 שקל לאישה

רדיו כאן / צילום: יוסי אלוני
רדיו כאן / צילום: יוסי אלוני

השכר הממוצע של אישה שעובדת בתאגיד השידור "כאן" נמוך בכ-15% מהשכר הממוצע של גבר שעובד בתאגיד - כך עולה מנתונים שהועברו בעקבות בקשת חופש מידע של עמותת "הצלחה" ושל תא העיתונאיות. על-פי הנתונים, השכר הממוצע של גבר בתאגיד הוא 16,470 שקל ברוטו בחודש, לעומת 14,347 שקל לאישה. בנוסף, כ-60% מעובדי התאגיד, כ-500 איש, הם גברים.

על פניו, מדובר בנתונים רעים פחות מהמצב השורר בכלל המשק. על-פי דוח של מרכז אדוה שפורסם ב-2017, ב-2015 שכרה הממוצע של אישה במשק עמד על 68% בלבד משכרו הממוצע של גבר (הנתון המקביל בתאגיד עומד על 87%).

עם זאת, צריך לזכור כי התאגיד אינו רק גוף ציבורי המחויב לסטנדרטים גבוהים יותר מאלה הנהוגים במגזר הפרטי, אלא גם גוף חדש, שהוקם מאפס, וניתן היה לצפות שיפעל לתיקון עוולות מן הסוג הזה.

לפי עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של ימותת "הצלחה", אחד הדברים המדאיגים הוא שנראה כי "חברי מועצת התאגיד עצמם לא יודעים את המספרים, אין להם תמונת מצב, ואף אחד מהם גם לא ביקש. הציפייה היא שחברי הדירקטוריון של הגוף הזה יבואו ויגידו: 'מה המספרים בעניין הזה? אנחנו רוצים להבין לעומק איפה אנחנו עומדים'".

גם הנתונים שהועברו כעת להצלחה ולתא העיתונאיות מספקים תמונת מצב חלקית בלבד. אין בהם למשל נתון של השכר החציוני של שני המגדרים, וגם אין נתון מסודר שממנו אפשר להסיק כמה מהמנהלים הבכירים שייכים לכל אחד מהמגדרים, עניין שבוודאי משפיע על הנתונים. גם נתונים על מה שקורה מן הבחינה המגדרית בחברות ההפקה שאחראיות לרוב התכנים הלא-חדשותיים של התאגיד לא התקבלו, ועו"ד מן מבטיח כי שני הגופים יפעלו לקבלת הנתונים הללו.

לדברי ענת סרגוסטי מתא העיתונאיות, "אי-אפשר לצפות שמהלכים כאלה (של שילוב נשים, י"כ) יקרו מעצמם, וכל עוד אין לך נתונים ביד, קשה לך לעשות את השינוי. במצב הנוכחי, גברים מטבע הדברים מראיינים גברים, ולדברים האלה יש השפעות עומק על הרבה רבדים בחברה, כמו למשל מה ילדים חושבים שהם יכולים להיות כשיהיו גדולים".

בתוך כך, לאחרונה, בעקבות בקשת חופש מידע נוספת של הצלחה, התפרסמו גם נתוני השכר של בכיר התאגיד. מהנתונים עולה כי מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, שעד כה קיבל את שכרו מהחינוכית ישתכר גם בתאגיד סכום דומה שעומד על 41,144 שקל ברוטו. בעלת השכר הגבוה מקרב העיתונאים היא מגישת המהדורה, גאולה אבן, המקבלת שכר ברוטו של 40 אלף שקל. הנתונים הללו נמוכים מאלה ששררו ברשות השידור.

מהתאגיד נמסר בתגובה כי "נתוני השכר מתייחסים רק לעובדים במשרה מלאה ומתעלמים מהעובדים במשרה חלקית. מממוצע שכר הבסיס בתאגיד עומד על 11,618 שקל בחודש לנשים מול 12,229 שקל לגברים. המועצה פועלת ומחויבת לייצוג הולם לכלל המגזרים והאוכלוסיות, ועוד בטרם העלייה לאוויר קבעה כי יש לשאוף לגיוון ולייצוג מגדרי שווה.

כל מכרזי כאן מביאים בחשבון עדיפות ברורה למועמדים בני האוכלוסייה הערבית, לרבות הדרוזית והצ'רקסית, מי שהוא או אחד מהוריו נולדו באתיופיה, נשים, בני האוכלוסייה החרדית, עולים חדשים ואנשים עם מוגבלות".

יותר גברים
 יותר גברים