משרד העבודה הקפיא ההליך לאיתור מנכ"ל חדש למכון התקנים

"חשש כי המכון לא פעל למילוי חובתו לייצוג הולם לנשים" ■ מכון התקנים: נבדוק את הפרטים

נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד העבודה והרווחה, עו"ד מרים כבהא, הורתה לממלא מקום מנכ"ל מכון התקנים, אילן כרמית להקפיא לאלתר את עבודת הוועדה לאיתור מנכ"ל קבוע למכון. ההנחיה של עו"ד כבהא באה בעקבות חשיפת "גלובס" מהשבוע שעבר, אודות פנייה שעשה אחד המועמדים לתפקיד המנכ"ל ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט ובה טען בין השאר כי בוועדת האיתור אין נציגות לנשים כפי שמחייב החוק.

במכתבה לכרמית ציינה עו"ד כבהא כי "על מכון התקנים קמה החובה על פי חוק לפעול לביטוי הולם לייצוגן של נשים, בייחוד בוועדת איתור שתפקידה לקבוע מי ייבחר לתפקיד המנכ"ל או המנכ"לית החדשים שלו. ועדת איתור היא ללא ספק ועדה ציבורית, על פי חוק שיווי זכויות האישה והן על פי הנחיות נציב שירות המדינה. חובת ייצוג הולם לנשים על פי חוק שיווי זכויות האישה חלה על ועדת האיתור, והעובדה שבוועדה זו אין ייצוג לנשים מעלה את החשש כי מכון התקנים לא פעל למילוי חובתו לייצוג הולם כפי שהיא עולה מהחוק. התנהלות זו עלולה למנוע יישומן של הוראות דין אחרות שמבקשות להביא לשוויון ולקידומן של נשים בשוק העבודה הישראלי בכלל ובעמדות ניהוליות בכירות בפרט", כתבה הנציבה לכרמית.

על רקע הדברים הנציבה כבהא הורתה לכרמית להקפיא לאלתר את ההליכים לאיתור מנכ"ל חדש למכון וזאת עד למינוי מחודש של חברים וחברות בוועדת האיתור - בהתאם לדין. היא גם הורתה לכרמית להגיב על מכתבה עד היום בשעות הצהריים והזהירה כי בהתאם לתגובת המכון - תשקול את המשך צעדיה בנושא זה, לרבות צעדים משפטיים.

יצוין כי גם בחודש מרץ 2015 נדרשה התערבות של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה שבמשרד העבודה והרווחה לסוגיית הרכב ועדה קודמת של מכון התקנים - לאיתור מנכ"ל למכון וזאת בשל היעדר נשים בשורותיה.

ועדת האיתור הנוכחית הוקמה בעקבות סיום עבודתו של המנכ"ל הקודם של מכון התקנים, פנחס שחר. הוועדה מונתה בידי הוועד הפועל של המכון והיא מורכבת מחמישה חברים. בראש הוועדה נמצא יו"ר המכון, אורי דורי.

התלונה ליועץ המשפטי מנדלבליט, שפרטיה פורסמו ב"גלובס" והובילו להתערבות של עו"ד כבהא בפעילות הוועדה הוגשה בידי עו"ד רנאטו יאראק  ממשרד מ.פירון ושות' ובשמו של מנהל אגף בכיר במכון, אלי כהן-כגן המתמודד על תפקיד המנכ"ל.

עו"ד יאראק טען עוד בפנייתו למנדלבליט כי ועדת האיתור לוקה בפגמים, שכן ליו"ר שלה, דורי מערכת יחסים עכורה עם המועמד כהן-כגן, כך שאינו יכול לקבל בנוגע למועמדותו החלטות ענייניות, כביכול.

מכון התקנים דחה דברים אלה בתוקף ומסר בתגובה כי טענותיו של כהן-כגן מונעות מ"אינטרסים אישיים". היום (א') נמסר ממכון התקנים בהתייחס להנחיה של הנציבה כבהא כי "יו"ר מכון התקנים קיבל את הפנייה וילמד אותה. כפי שציינו בעבר, המכון פעל, פועל וימשיך לפעול למען שוויון מגדרי בכל פעילותו".