המוסדיים יחזרו לממן נדל"ן ברומניה? חג'ג' בוחן גיוס חוב

עשור לאחר שהמשבר העולמי הפיל עשרות יזמים מקומיים שפעלו ברומניה, צחי חג'ג' בוחן גיוס חוב של עשרות מיליוני שקלים ממשקיעים מוסדיים לטובת מימון של פעילות נדל"ן פרטית שפיתח בבוקרשט

צחי חג'ג' / צילום:תמר מצפי
צחי חג'ג' / צילום:תמר מצפי

עשור לאחר משבר שהוביל להשמדת מיליארדי שקלים מכספי הגופים המוסדיים בישראל ולעשרות הסדרי חוב של חברות נדל"ן מקומיות, יש שוב מי שמזהה הזדמנות בשוק הנדל"ן ברומניה. ל"גלובס" נודע כי יזם הנדל"ן צחי חג'ג' בוחן גיוס חוב בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מהגופים המוסדיים לטובת מימון פעילות נדל"ן פרטית שפיתח ברומניה. חברת החיתום שתוביל את גיוס האג"ח, אם יוחלט על הוצאתו לפועל, היא דיסקונט חיתום בראשות צחי סולטן.

צחי חג'ג' ואחיו עידו הם בעלי השליטה בקבוצת חג'ג' ייזום נדל"ן, מהגופים היזמיים הבולטים בישראל בשנים האחרונות, אשר נסחרת בבורסה בת"א בשווי של כ-450 מיליון שקל. פעילותו ברומניה, הכוללת ככל הידוע נכסים בעיר הבירה בוקרשט (קרקעות לפרויקטים למגורים וכן נכסים קיימים שניתן להשביחם), מוחזקת על-ידי חג'ג' באופן פרטי יחד עם גורם מקומי.

נזכיר כי בימי הגאות בשווקים של אמצע העשור הקודם, הפכה רומניה לאחת המדינות הפופולריות להשקעה בקרב עשרות יזמים וקבלנים, ביניהם כמה מחברות נדל"ן מהמובילות בישראל. קרקעות חקלאיות, פרויקטים למגורים, נדל"ן מניב - הכל הלך. הגופים מישראל השקיעו סכומי עתק שהצטברו למיליארדי שקלים במדינה המזרח אירופית, כשחלק ניכר מסכומי העתק הללו גויסו בהנפקות אג"ח לגופים המוסדיים.

אלא שתנופת הפיתוח והצמיחה ברומניה נעצרה באחת בעקבות המשבר הכלכלי העולמי 2008, ורוב הפרויקטים המתהווים נותרו על הנייר בשל חוסר יכולת וכדאיות לממן את הקמתם. מכאן הדרך לירידה בשווי הנכסים ומחיקת השקעות ענק הייתה קצרה. עשרות הסדרי חוב נערכו בשנים הבאות בחברות ציבוריות, אשר השקיעו כספי אג"ח שלהן במיזמי נדל"ן במזרח אירופה בכלל, וברומניה בפרט. מיליארדי השקלים שגויסו מידי הגופים המוסדיים באמצעות הנפקות אג"ח, נותרו כאמור קבורים עמוק באדמות המדינה הבלקנית.

המחירים ברומניה שוב עולים

אלא שלאחרונה, לאחר שהייתה מוקצה במשך קרוב לעשור מבחינת משקיעי הנדל"ן המקומיים, יש שוב מי שמהמר על שוק הנדל"ן של רומניה. מסקירה שפרסמה לאחרונה חברת לידר שוקי הון, עולה כי בשנים האחרונות חלה התאוששות בכלכלה הרומנית, שרשמה את הצמיחה הגבוהה ביותר באיחוד האירופי ברבעון הראשון של השנה, עם צמיחה של 5.7% בקצב שנתי, כאשר הצריכה הפרטית היא מנוע הצמיחה העיקרי במדינה. ההערכות הן שהצמיחה בשנת 2017 תעמוד על כ-5%. על-פי קרן המטבע הבינלאומית, רומניה צפויה לרשום את הצמיחה הכלכלית הגבוהה ביותר באירופה בשנת 2017.

גם בשוק הנדל"ן המוכה של רומניה ניכרים לאחרונה ניצני שינוי והחל משנת 2015 המחירים, על-פי לידר שוקי הון, חזרו לעלות. בתחום המגורים, שיעורי הריבית הנמוכים והצמיחה בכלכלה הגדילו את הביקוש לדירות וכתוצאה מכך גם המחירים עולים. תחום הנדל"ן המסחרי נמצא במגמה חיובית, כאשר המכירות הקמעונאיות במדינה ממשיכות לצמוח בשיעורים דו-ספרתיים. תחום המשרדים ממשיך להיות חזק לאור ביקושים גבוהים וזאת על אף ההיצע הגדל.