בניגוד לדעת נאור: שופט עליון נכח בטקס לציון 50 להתיישבות

בגלי צה"ל פורסם כי שופט העליון נעם סולברג השתתף בטקס לציון 50 שנה להתיישבות ביהודה ושומרון, למרות החלטת הנשיאה מרים נאור שלא לשלוח נציג ■ סולברג נכח בטקס כאדם פרטי ולא ייצג את הרשות השופטת; נאור עודכנה ולא מנעה את הגעתו

סולברג. "למה הסתפקתם בנו נו נו" / צילום: אוריה תדמור
סולברג. "למה הסתפקתם בנו נו נו" / צילום: אוריה תדמור

שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, נכח בטקס שנערך בשבוע שעבר בגוש עציון לציון 50 שנה להתיישבות ביהודה ושומרון - כך נחשף היום (ג') בגלי צה"ל.

נזכיר כי נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בחרה שלא לשלוח נציג רשמי של הרשות השופטת לטקס, בשל היותו להשקפתה אירוע פוליטי. החלטת נאור זכתה לביקורת רבה מצד גורמים שונים, שטענו כי מדובר היה בטקס ממלכתי שנאור חייבת הייתה לשלוח נציג אליו. שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה כי "נאור פרמה את הממלכתיות". כעת מתברר כי נאור ידעה שסולברג יגיע לטקס כ"אדם פרטי" ובחרה שלא להתערב בהחלטתו.

על-פי הפרסום של כתב גלי צה"ל מיכאל האוזר-טוב, סולברג הגיע לטקס כמעט בחשאי - בלבוש יומיומי, מבלי שהצליחו לזהות אותו או להבחין בו. סולברג צפה באירוע עם משפחתו מהיציע, ולא ישב בשורת המכובדים כנציג הרשות השופטת. השופט ניל הנדל, שהוזמן רשמית לאירוע במהלך שעוררה סערה ציבורית, לא התייצב לבסוף.

סולברג, שמתגורר בסמוך למקום הטקס בגוש עציון, לא הגיע כנציג רשמי אך התייצב במקום בניגוד להחלטה הברורה של נאור לא להשתתף באירוע.

מדוברות בתי המשפט נמסר בתגובה לגלי צה"ל: "הדבר נעשה בידיעת הנשיאה נאור". השופטת נאור הבהירה לסולברג כי לא תתערב בהחלטתו, למרות שבאותו יום הצהירה כי "מערכת בתי המשפט נמנעת מהשתתפות בכל אירוע שנוי במחלוקת ציבורית".

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין הגיב הבוקר לפרסום ואמר: "אין בזה שום רע - הוא הלך על תקן תושב המקום ולא נכנס לתכנים ספציפיים". השר יריב לוין, מנגד, עקץ: "יש להודות לנאור שלא מנעה מתושב גוש עציון להשתתף בטקס".

לאחר שנאור קבעה כי שופטי העליון לא ישתתפו בטקס לציון יובל לשחרור יהודה ושומרון, בקעת הירדן ורמת הגולן, שרת המשפטים איילת שקד פרסמה הודעה תקיפה, בה טענה כי נאור "פרמה את הממלכתיות". שקד כתבה בפנייה לנאור: "יצרת מראית-עין מוטעית של אירוע בעל גוון פוליטי".

"הצטערתי לשמוע על החלטתך למנוע מנציג בית המשפט העליון להשתתף בטקס הממלכתי", הוסיפה שקד. "כידוע, קיומו של הטקס נקבע בהחלטת ממשלה, ומשכך מדובר באירוע ממלכתי בו משתתפים נציגי סגל א', ובכללם נציג העליון. למרות שרצונך היה להימנע ממחלוקת פוליטית, הרי שהמטרה הוחטאה, ויפה כתבה התנועה לאיכות השלטון במכתב אל גבירתי היום כי 'הדבר עלול לשחק לידיהם של המבקשים לצייר את בית המשפט כשחקן במישור הפוליטי, בבחינת בא לברך ויצא מקלל'".

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, השיב באותו היום לבג"ץ תשובה המנוגדת לזו שהגישה נאור, וטען כי חגיגות היובל להתיישבות ביהודה ושומרון הוא אירוע ממלכתי.