צו עיכוב היציאה מהארץ נגד בני שטיינמץ הוארך בחודש

(עדכון) - נגד בני שטיינמץ, החשוד בשוחד ובהלבנת הון בגינאה וברומניה, הוצא לאחרונה צו עיכוב יציאה מהארץ עד 17 באוקטובר ■ שטיינמץ ביקש לבטל את הצו, אך נציג המשטרה ביקש להאריכו בחודשיים וחצי ■ ביהמ"ש: השתנו הנסיבות מאז הקביעה ביוני כי אין חשש לשיבוש

 בני שטיינמץ / צילום: שלומי יוסף
בני שטיינמץ / צילום: שלומי יוסף

בני שטיינמץ, המיליארדר החשוד בשוחד ובהלבנת הון בגינאה וברומניה, נגדו הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ עד ל-17 באוקטובר - התייצב היום (ג') לדיון אצל השופט עמית מיכלס בבית משפט השלום בראשון-לציון, בו ביקש, באמצעות עורכי דינו רונן רוזנבלום ונתי שמחוני, להסיר את מגבלת איסור היציאה. מעצרו ב-14 באוגוסט התרחש בדיוק לפני שאמור היה לצאת מהארץ לצורך עסקיו. 

הבקשה הזו נחלה הצלחה חלקית: המשטרה הציגה בדיון היום מסמך סודי לשופט מיכלס, המפרט פעולות שיבוש חקירה שלכאורה בוצעו בידי שטיינמץ, ושהתגלו לה לאחרונה, וביקשה הארכת עיכוב יציאתו מהארץ בחודשיים וחצי כדי להשלים את הפעולות. השופט השתכנע כי בניגוד למצב ביוני - קיים חשד סביר לשיבוש מהלכי משפט בידי שטיינמץ אם יותר לו לצאת מהארץ.

עורכי דינו של שטיינמץ, רונן רוזנבלום ונתי שמחוני, שכמובן לא נחשפו למסמך שכנראה כולל עדויות שונות - תקפו את העובדה כי משך הזמן המבוקש מתוסף ל-8 החודשים הקודמים. התקופה שהתבקשה מגיעה לכמעט 360 יום בהן נאסרה יציאתו מהארץ של מי שמרכז חייו ועיסוקו בחו"ל, זמן ש"יכול להימשך למעשה עד אין קץ", אך לבסוף הסכימו להצעת השופט להארכת איסור היציאה בכחודש וחצי, עד ליום 15 בנובמבר.

אתמול (ב') פורסם ב"גלובס" כי המשטרה והפרקליטות צפויות לסרב לבקשה ולטעון כי יציאתו של שטיינמץ מהארץ בשלב הנוכחי עלולה לפגוע בחקירה, וכי המשטרה רוצה לחקור עדים נוספים הקשורים בפרשה בחו"ל, ולטענתה אם שטיינמץ ייצא את גבולות ישראל, הוא עלול לשבש את החקירה.

בדיון היום הגיש אריאל פרידמן, נציג המשטרה, דוח סודי לבית המשפט, בעניין שתי הפרשות בעניינו של בני שטיינמץ. "אנו רוצים למצות את הזמן שנותר לנו. בתקופה של חודש וחצי עשינו פעולות דרמטיות בשני התיקים. יש לבני שטיינמץ דרכון צרפתי, הוא עתיר נכסים ויכול בנקל להגיע למקומות אחרים (אם ייצא מהארץ, מ' ר')".

עוד הצדיק נציג המשטרה את הבקשה גם ב"שיבושים רבים שהתגלו לאחרונה למהלך המשפט בחקירה החדשה". הוא הגיש מסמך לבית המשפט המפרט את פעולות השיבוש שנעשו לכאורה וביקש הארכת איסור היציאה בחודשיים וחצי, עד ליום 18.12.17. 

נציג המשטרה ציין כי "אם הייתי יכול לבקש יותר, הייתי מבקש, אבל נדרש אישור של היועמ"ש לכך. מדובר בתקופה מינימלית הדרושה לביצוע הפעולות שיש חשש ממשי לשיבושן, שיבוש שכבר נעשה בארץ ובחו"ל כפי שניתן לראות בעדות של אותו בחור (המוזכר כנראה במסמך שהוגש לשופט, מ' ר')".

עו"ד נתי שמחוני, בא-כוחו של שטיינמץ, טען כי היחידה החוקרת למעשה מבקשת 360 יום שבו אסורה יציאתה מהארץ, וכי לא קיים לטענתו מקרה כזה. לדבריו, זה חוקי, אך כמעט ואין בזה שימוש. "בית המשפט קבע (בהחלטתו מיוני, מ' ר') כי אין חשש לשיבוש, אבל רק כדי להפיג את חשש המשטרה שישבש - ניתן איסור היציאה".

"שטיינמץ קבע פגישות שנדחו משך 8 החודשים בהם לא יכול היה לצאת מהארץ", אמר עו"ד שמחוני. "האם בכל התפתחות נדרש חידוש עיכוב היציאה?". 

השופט הסביר כי לאור מה שהוצג בפניו, "יש עדים בחו"ל שעדיין לא נחקרו", וציין כי מאז הדיון ביוני בו ציין בית המשפט כי למעשה אין חשש לשיבוש - השתנו הנסיבות, וקביעת בית המשפט איננה מתאימה לסיטואציה החדשה. "מה שלא השתנה זה רק שמרכז חייו ועיסוקיו הוא בחו"ל", הוסיף השופט.

לשאלת שמחוני האם יוכל שטיינמץ לצאת כעת ללונדון, נענתה ב"לא" נחרץ, בו-זמנית כמעט, מנציג המשטרה פרידמן ("ממש לא") ומהשופט ("לא"). השופט הוסיף כי "יש חשד סביר לשיבוש. הנסיבות השתנו. זה כמו דיון חוזר". הוא הסכים כי מדובר בפרק זמן ארוך, אך אמר: "אני לא מסתכל על משך הזמן שבו הוא נתון למגבלה אלא על פעולות החקירה הדרושות".

לאחר התייעצות, הצדדים הסכימו להצעת בית המשפט להגביל את היציאה רק עד ליום 15 בנובמבר - כחודש מהיום.