טילרסון: לא מתפטר, אך לא מכחיש שכינה את טראמפ "אידיוט"

במסיבת עיתונאים שכונסה בחופזה אומר שר-החוץ: "סגן הנשיא לא היה צריך לשכנע אותי להישאר בתפקיד כי מעולם לא שקלתי להתפטר ■ טראמפ תוקף את NBC, מקור הדיווח על ההתפטרות: "יותר גרועה אפילו מ-CNN"

טראמפ וטילרסון /  צילום: רויטרס
טראמפ וטילרסון / צילום: רויטרס

 

דרמה חדשה בממשל טראמפ: שר-החוץ של ארה"ב, רקס טילרסון, הודיע הערב (ד'), במסיבת עיתונאים שכונסה בחופזה, כי הוא ממשיך לכהן בתפקידו. הדברים נאמרו בתגובה על דיווח, שלפיו הוא בחן אפשרות להתפטר ואף כינה את נשיא ארה"ב "אידיוט". במסיבת העיתונאים חמק טילרסון מהכחשה, כי הוא אכן איפיין את טראמפ כ"אידיוט".

כמה שעות קודם לכן דיווחה רשת NBC, מפי אנדריאה מיצ'ל, הכתבת הדיפלומטית הוותיקה שלה, כי טילרסון היה על סף התפטרות בקיץ בעקבות התנגשויות וחילוקי דעות גוברים והולכים עם הבית הלבן על סוגיות של מדיניות חוץ. אחד מסלעי המחלוקת הגדולים ביותר היה - ועודו - ההסכם הגרעיני עם איראן. טראמפ מאיים לקרוע את ההסכם לגזרים וטוען שזו העסקה הממלכתית הגרועה ביותר בתולדות ארה"ב. טילרסון סבור שההסכם משרת את האינטרסים של ארה"ב ומתנגד לביטולו. מיצ'ל ייחסה את הדברים לפקידים בכירים בממשל שהיו מודעים למתיחות בין הנשיא לשר-החוץ שלו.

ב-20 ביולי, אחרי פגישה בפנטגון עם בכירי צוות הביטחון הלאומי של טראמפ, אמר טילרסון שהנשיא "אידיוט", מסרה NBC. לא ברור אם סגן הנשיא, מייק פנס, היה מודע לגידוף של טילרסון, אך הוא ובכירים אחרים בממשל טראמפ, לרבות ראש מטה הבית הלבן, ג'ון קלי, ושר ההגנה, ג'יימס מאטיס, פנו אל שר-החוץ וביקשו ממנו להישאר בתפקידו לפחות עד סוף השנה, טענה הרשת.

המתיחות לא שככה ובתחילת השבוע צייץ טראמפ כמה פעמים בחשבון הטוויטר שלו שטילרסון "מבזבז" את זמנו במאמצים למצוא פיתרון דיפלומטי לסכסוך עם קוריאה הצפונית ולהידברות עם נשיאה, "איש הרקטות הקטן". ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שנשיא אמריקאי חותר בפומבי תחת התנהלותו המקצועית של שר-החוץ בממשלו.

במסיבת העיתונאים שלו הערב אמר טילרסון: "מעולם לא שקלתי לפרוש מהתפקיד... סגן הנשיא לא היה צריך לשכנע אותי להישאר בתפקיד מפני שמעודי לא שקלתי להתפטר".

טילרסון נמנע מהכחשת הדיווח שהוא כינה את טראמפ "אידיוט" והסתפק במענה הבא: "אני לא מוכן לעסוק בזוטות כאלה... אינני מסוגל להבין את הדחפים של ושינגטון לזרוע מחלוקות ולחתור תחת עבודת הממשל". הוא הוסיף, כי לדעתו טראמפ אדם "פיקח" ומנהיג שמחויב לבטחונה של ארה"ב.

זמן מה קודם לכן, יצא טראמפ בהתקפה חריפה עלNBC בעקבות הדיווח. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "מחלקת החדשות ב-NBC היא פייק ניוז ופחות הוגנת אפילו מ-CNN. הרשת היא חרפה לדיווח חדשותי הוגן. אין פלא שהרייטינג שלה צוללים".

אחרי מסיבת העיתונאים של טילרסון יצא טראמפ עם ציוץ נוסף: "הדיווח ב-NBC הוכחש לחלוטין ע"י טילרסון וע"י סגן הנשיא פנס. זה פייק ניוז. הרשת חייבת התנצלות לאמריקה".

למרות ההכחשה, דיווחו באחרונה אמצעי תקשורת רבים שטילרסון מבודד למעשה בממשל טראמפ. "וושינגטון פוסט" כתב, כי טילרסון זועם על נטיית טראמפ לחתור תחתיו בעוד שהבית הלבן מתרעם על נטייתו של טירלסון לפעול באופן עצמאי בלי להתייעץ עם הבית הלבן.

באוגוסט, בעקבות התפרעויות של נאו-נאצים בשארלוטסוויל, וירג'יניה, הסתייג טילרסון בפומבי מדברי טראמפ שבקרב הניאו-נאצים, כמו גם בקרב אלה שהפגינו נגדם, יש "אנשים טובים רבים". טילרסון הגיב על כך באמירה שטראמפ מדבר "בשם עצמו".