בקשה לתביעה ייצוגית נגד אתר מכירת הכרטיסים Viagogo

לטענת התביעה, החברה מספסרת בכרטיסים למופעים בישראל למרות האיסור לכך עפ"י הדין בארץ

בקשה להכרה בתביעה כייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז נגד אתר מכירת הכרטיסים Viagogo. האתר השווייצרי משמש כפלטפורמה למכירת כרטיסים יד שנייה לאירועי ספורט ולמופעי בידור בכל העולם, לרבות בישראל ובשפה העברית.

טענת התביעה, שהגישו עורכי הדין דוד שוורצבאום ונדב מרסיאנו ממשרד מרקמן את טומשין ובידי עו"ד ליאור שטלצר, היא כי החברה מספסרת בכרטיסים למופעים בישראל למרות האיסור לכך על-פי הדין בארץ.

עוד נטען כי ויאגוגו נוקטת מגוון פעולות פסולות בהן שהלקוח מחויב לסגור את העסקה לפני שהוא יודע מה התמורה המדויקת שהוא צפוי לקבל, וכי החברה מונעת ביטול עסקאות באופן מוחלט על-ידי הרוכשים, אפילו מיד לאחר ביצוע העסקה.

בחודשים האחרונים צרכנים רבים פרסמו ברשתות החברתיות סיפורי אכזבה אחרי שרכשו כרטיסים להופעות בארץ ובחו"ל דרך האתר. חלקם סיפרו כי התמורה לא סופקה להם וכי ברגע האחרון לפני המופע הם קיבלו הודעת ביטול (גם במקרים שבהם נסעו לחו"ל במיוחד), אחרים סיפרו כי בדיעבד התברר להם ששילמו מחיר מופקע הגבוה בעשרות אחוזים ממחיר הקופה לכרטיסים. זאת ועוד, ביולי האחרון, בשיאה של תקופת ההופעות שפקדה את ישראל, פרסמה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן אזהרה לצרכנים מפני האתר.

גם המועצה האוסטרלית לצרכנים ותחרות נוקטת הליכים משפטיים נגד ויאגוגו בטענה להטעיית צרכנים, ובקנדה הוגשה תביעה נגד שורה של אתרים, בהם ויאגוגו, והסתיימה בפשרה הכוללת השבת מיליוני דולרים לרוכשים. מפיקי מופעים הזהירו לא אחת מפני רכישה של כרטיסים מזויפים, וסיפרו כי במופע של גאנס אנד רוזס, שכל הכרטיסים אליו נמכרו מראש, נתפסו מאות כרטיסים מזויפים בכניסה למופע למורת רוחם של קונים מאוכזבים - רבים מהם דרך אתר ויאגוגו - תופעה שחזרה על עצמה גם בהופעות אחרות בהן של אירוסמית'.

בתביעה נטען כי לאחר בחירת הכרטיס המבוקש ולאחר שהלקוח נדרש להירשם או להתחבר לאתר לשם השלמת עסקת הרכישה - מתווספים למחיר הכרטיס תשלומים נלווים. כך למשל למופע של שלמה ארצי שנערך בחודש שעבר בקיסריה נמכרו כרטיסים דרך משווק מורשה ב-275 שקל ואילו באתר ויאגוגו הוצגו כרטיסים ב-376 שקל - ולפי התביעה, המחיר בפועל שנדרש הקונה לשלם היה 493 שקל - לאחר תוספת עמלות.

במקרה אחר זוג כרטיסים למשחק כדורסל במסגרת היורו-באסקט שנערך בין נבחרות איטליה וישראל נרכשו באתר ב-693 שקל: 550 שקל לכרטיסים ועוד 143 שקל עמלת טיפול, מע"מ ודמי הזמנה. מחיר הקופה היה כ-100 שקל לכרטיס.

התובעים טוענים בין היתר כי החברה הפרה את החוק האוסר מכירת כרטיסים למופע במחיר העולה על המחיר הנקוב בהם, והפרה את חוק הגנת הצרכן בכל הנוגע לחובה להציג מחיר כולל. זאת בנוסף להפרת סעיף בחוק הגנת הצרכן על איסור הטעיה והפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים. התובעים מעריכים את הנזק בכ-1,000 שקל לכל צרכן - כשהתביעה תדרוש מויאגוגו לפרסם כמה ישראלים רכשו מהם כרטיסים ב-7 השנים האחרונות כדי להעריך את הנזק הקבוצתי. התובעים קיבלו מבית המשפט היתר המצאה, כלומר אישור לכך שיש הצדקה לתביעה ולפיכך נקבע תאריך לדיון הבא בישראל. לויאגוגו אין נציגות בארץ.

האם מכירת כרטיסים למשל בפלטפורמת לוחות המשומשים אסורה? עו"ד שוורצבאום מסביר כי לפי החוק בארץ חל איסור על ספסרות בכרטיסים בשני תנאים, ראשית מכירת כרטיסים במחיר הגבוה מזה הנקוב על הכרטיס ושנית ספסרות הנעשית כעסק, כך שאדם שמוכר לאדם אחר כרטיס שרכש למופע לא נכלל תחת האיסור הזה.

כמענה לתהייה עד כמה ויאגוגו אחראים לעסקאות או שהם רק פלטפורמה, ענה שוורצבאום: "הם מנסים לבוא ולהגיד שהם רק מתווך, אבל בפועל לא למוכר של הכרטיסים ולא לקונה יש איזושהי שליטה התהליך. לפי החוזה שמופיע באתר, מוכר הכרטיסים צפוי לקנס אם יתחרט ומרגע שהעלה את הכרטיסים לאתר אין לו כל קשר להמשך. מנגד, הקונה לא יודע מי המוכר כשהוא משלם תמורת הכרטיס לאתר, ואין לו כל קשר עמו".

שוורצבאום מוסיף כי מטרת התביעה היא לא רק לפצות את הקונים, אלא למנוע מויאגוגו למכור כרטיסים בישראל. בכוונתם לפנות בהמשך גם לחברות כרטיסי האשראי, לדבריו כי "בדומה להנחיה האוסרת סליקת כסף עבור עסקאות המוגדרות כעבירות פליליות כמו הימורים - גם כאן מדובר בפעילות שהיא מתחילתה ועד סופה לא חוקית".